Den nye Super TransAlp!

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Den nye Super TransAlp!

Indlæg af Søren Dahl »

Der går som I nok ved rygter om, at Honda vil bygge TransAlpen og Africa Twin'en sammen til en Super Alp på enten 750 eller 850 ccm.

Jeg har lagt et billede af 750'eren ud under "Album" sektionen.

Næste år får vi måske med lidt held nogle klubmedlemmer som kører Super Alp, men lad os nu se ;-)

- spændende bliver det da...........

Min egen mening:
Motorcykel udviklingen i hondas all roader klasse bevæger sig længere og længere væk fra den oprindelige Dakar racer NXR 750, vores cyklers stamfader..... det har naturligvis sine fordele rent landevej mæssigt, men hvis I spørger mig, så kan jeg nu bedre lide den gamle Twin og Alp - men hver sin stil og smag!

Men kig på billedet og kom med Jeres kommentar, og find flere oplysninger om cyklen på nettet og smid dem ind under denne tråd ........ ;-)


MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Link

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Alle

http://www.adventurebike.de/NEWS/Jun-Au ... -_04_.html

Under dette link kan man læse lidt mere om den nye TransAlp, jeg forstår ikke så meget af hvad der står, men synes jeg kan fornemme at man ikke er super glad for hondas nye projekt, men måske nogle af forumets medlemmer som har en større forståelse for det tyske sprog end jeg har, kunne oversætte og referer hvad der står. 8-)

MVH Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Søren nu må du sgu styre dig..

hvordan kan du da overhovedet finde på at kalde den en super Transalp??

Der er jo blevet udstyret med støbte fælge, og 17'' både FOR og bag. Så vidt jeg husker at have læst ang specs. på denne cykel, så er både affjedring og frihøjde blevet forkortet væsentligt.

Så det eneste super der er på den skulle da lige være den lidt større motor, som i mine øjne burde have siddet på en TA da de startede med at lave modellen i '87, og så have lavet AT'eren med en 1000 cc motor.

så indtil videre er jeg vist den eneste der kører en vaskeægte Super-Transalp :-P
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Super TransAlp or not!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom

Jeg kan kun give dig ret. Jeg tror nok at jeg fik inspiration til titlen på tråden, af et dumt tysk markedsføringstriks, hvor man kalder den nye TransAlp en Super TransAlp - men de er også skøre de tysker.

Ja, den minder faktisk mere om en lille Varadero, og ikke fordi der overhovedet er noget galt i det, men jeg er nu mest til motorcykler som kan bruges til off road touring, og jeg synes der er lidt for meget plastic på den nye TransAlp.

Det ville være langt federe hvis man begyndt at lave TransAlpen med en 750 eller 850 ccm motor i de gamle forklædninger (y2k)

Det som jeg frygter aller mest er, at Africa Twin'en helt udgår af produktion. Det er den eneste cykel som Honda laver som endnu ikke ser ud til at været blevet HELT forskrækket over, at der er noget som hedder grus og jordveje - med det nye face lift som TransAlpen fik i 2000 er der pillet endnu mere off road af den, end der i forvejen var - men ellers er det stadig en total fed kværn, men som off roader er den gået i den forkert retning.

Det er tilsyneladende tendensen for all roadere generelt set. Da jeg var på MC udstilling i Hamburg var jeg oppe og sidde på et stort antal all roadere, og de lignede egenteligt meget hinanden alle sammen. Få faldt dog uden for, og kan bruges off road/off road touring:

- LC4 adventure
- LC8 adventure
- Africa Twin

Så var der dem som bestemt IKKE egner sig til andet end vej og light off road touring!
- V-Strome
- (v- strome kopi fra kawasaki, kan ikke huske hvad den hedder)
- Capo Nord
- GS 1150
- GS 1200
- TDM 850
- Tiger

De ovennævnte cykler bliver dog ofte markedsført som off roadere eller i det mindste cykler som sagtens kan køre hvor vejene slutter, men de er simpelthen alt alt for tunge, eller også er de ekstremt sårbare (tag for eksempelt V-strome, den har intet som bare ligner et bundskjold. Den første forhindring som rammer motoren vil gøre slemme skader!
Det er dog alle rigtig fede motorcykler på hver deres måde, og vær ikke i tvivl, alle de cykler jeg har nævnt ville jeg 100 gange hellere have end en desideret gadecykel som f.eks. HD (Nu skal jeg nok være ordenteligt ved dem i aften ;-) )

Vi så overhovedet ikke nogle TransAlp'er til messen i Hamburg - vi var dybt skuffede - Honda var i slet ikke med på messen, det var de iøvrigt heller ikke sidste år - en mærkelighed synes jeg!
Den fedeste stand var som altid Touratech standen - gå iøvrigt ind under www.touratech.dk, en fed side med masser af fedt tilbehør til drømmecyklerne!

(jeg har lagt lidt billeder fra MC messen i Hamburg ind under Album.)


MHV Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Søren du tager nu lidt fejl.

En v-strom, og søstermodellen fra kawasaki er to fuldstændig ens cykler... måske på nær mindre detaljer. De er lavet i et samarbejde mellem suzuki og kawasaki (Kawasuki ;-), lige så vel som de to fabrikanter også har lavet noget chopper-halløj sammen. Den eneste forskel på disse to cykler (V-Strom og ???) er navnet.

Så vidt jeg ved blev AT'eren taget ud af produktion allerede tilbage i 2002, så giv du dig bare til at pive lidt ;-)

Og så lige til sidst.
Da jeg var i finland var der rigtig mange der kørte BMW GS1100/1150/1150 Adventure/1200 og jeg må sige at disse cykler, ud fra hvad jeg kunne se, er særdeles jord- og grusvejduelige. Ganske vist ret tunge cykler, men pga. det meget lave tyngdepunkt er de vist ret nemme at tumle, også selvom vi kørte på meget små stier. Jeg prøvede ganske vist ikke selv en, men jeg snakkede med mange der kørte disse tunge maskine deroppe, og de var alle godt tilfredse, trods vægten.

Så Søren, det er vist bare dig der er en kagearm.. tag dig sammen. 8-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Tom ;)

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom,

Ok - så sætter jeg mig til at pive lidt - det er da en skam at sådan en fed MC er udgået af produktion. :cry:

En V-storme :suzuki: og en KLV 1000 :kawasaki: er helt ens - det kan jeg egenteligt god se nu - jeg har lige lagt et billede af en ud på Album - fandt ud af, at vi havde taget billeder af en på messen :-D

Så er nogle af mine foredomme vist blevet manet i jorden ;-) Jeg var ikke klar over at en stor sumpko som en GS 1150 var i stand til at gøre noget nytte på en grusvej, men man kan blive glædeligt overrasket :lol:

Måske du har ret, Tom, men kagearme kan altså være ret stærke, især hvis de bliver krydderet med noget sort peber fing1

MVH Søren
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hejsa

Jeg vil nu godt tillade mig at sige, den ser fed ud, og at det er en Super Transalp :ok:

Prøv engang at tænke hvilke dæk der kan komme på den, nu hvor vi nu også er nede i 17" på forhjulet samt støbte fælge, så hedder det pludselig slangeløse dæk 8-)

Til dem (Tom) som mener noget andet, så skulle de nok ha' investeret i en anden type cykel, for det har aldrig været Honda's planer at den skulle kunne vinde cross i en gammel grusgrav :-P ej heller Trial for den sags skyld :mrgreen:

Næhhh, så hellere en betegnelse som vi ikke kan lide, rejse-enduro.

Det må vel være den betegnelse man kan give den, sammen med GS 1200 og V-strom m.fl.

Hvem kunne tænke sig en tur til Nordkap på en Hayabusa eller ZX12 for den sags skyld.

Det er lige præcis her vores kære modeller passer ind i billedet, og den nye ser sgu godt ud, efter min mening :-D

/Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hmm.. jeg kan ærligt talt ikke se hvorfor man skulle købe den nye TA frem for en hvilken som helst gade mc. 17'' dæk for og bag. støbte fælge og kort affjedring og lav frihøjde = Ganske alm. gadecykel som så mange andre.

De to cykler du nævner er jo også helt ude i de ekstreme. faktisk det samme som at tage en honda CRF450 (crosser) til nordkap.

Den nye TA egner sig jo overhovedet ikke til grusvej på nogen måde. det gjorde den gamle TA.

Og at du nævner noget med at jeg skal vinde cross i en gammel grusgrav og trialløb har jo slet ingen hold i virkeligheden. Jeg synes blot det er sjovt at køre den gamle TA til grænserne for hvad det er muligt med sådan en.

fx sådan noget som den allroad tour jeg var med på sidste sommer. Den vil være nærmest umulig at gennemføre på den nye model TA.

og så lige en anden ting, hvad er der galt i at køre med slanger???

Hvis man vil køre med landevejsdæk på landevej, så køb da en cykel der koster det halve og yder det dobbelte, som fx en suzuki sv650 eller måske en v-strom.

Jeg synes det er langt ude at kalde den en super TA. for TA'en blev netop i sin tid lanceret som en landevejscykel med rigtige gode evner på grus og jordveje. Det har den ikke mere i form af mange ting. bla. det laveste punkt på cyklen er en mellempotte, lav frihøjde, elendig affjedring osv... og nu også 17'' forhjul. Den er i mine øjne slet ikke en Transalp mere, og da slet ikke en Super Transalp.

Dem der siger at (de gamle) TA'en ikke er egnet til jord og grusveje ved ikke hvad de snakker om, for de har åbenbart ikke prøvet det. Den er ganske fortrinlig til det. og meget tilgivende i sving.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Tjaa...Nogen vil gerne sidde med fødderne fremad på et par fodhvilere monteret på en motorbøjle, andre vil ligge hen over tanken og jeg kan altså godt lide at sidde lidt oprejst og synes jeg selv ganske afslappet, derfor faldt mit valg på denne cykel.

Og nej Tom, jeg nævner ikke noget om at du skal vinde i cross, men siger at det nok aldrig har været Honda's mening, at den skulle kunne det :-P

Og igen nej, der er ikke noget galt i at køre med slanger, men i og med at der er kommet 17" støbte hjul på den, bliver dæk udvalget noget større, og især for dem der ikke forlader asfalten frivilligt :lol:

Når man så ser på de moderne MC producenter som laver fine nye maskiner, er Honda også nødt til at følge med tiden.

Et klart eksempel er bilfabrikanterne.

Hvis du kigger i nogle lidt ældre bilmagasiner, vil du se hvordan en Ford Escort så ud først i 70'erne, og sammenlign den så med den sidste model, stor forandring, for slet ikke at tale om Honda Civic, som jo stadig produceres, men der er vist ikke ret meget tilbage af den oprindelige.

Og sådan må det nødvendigvis også være for Motorcyklerne.

De er da nødt til at følge med tiden, om de så skulle have skrottet Transalp'en, og lavet en ny model og kaldt den noget andet, men jeg læste et eller andet sted at den første Transalp blev introduceret i 1986 og de laver den endnu.

Det vil sige snart 20 år uden væsentlige ændringer af det ydre, så lidt skal der ske, når man har besluttet at beholde modelbetegnelsen, hvis Honda vil gøre sig håb om markedsandele i den klasse.

Med hensyn til hvem der siger at den ikke er egnet til jord og grusveje, er det ikke mig, da jeg jo netop siger (godt nok lidt indirekte ;-) ) at det må være den perfekte cykel til en tur til Nordkap, det kan ihvertfald ikke være de før 2 omtalte modeller.

/Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jamen er forbedringerne så altid til det bedre??

Honda lavede jo i sin tid TA'en som en Allroader der ikke gik af vejen for en grus-eller jordvej. og så deres tidlige AT modeller der var endnu mere off-road orienterede.

Først kom så turen til AT'eren i 90, da den blev gjort noget tungere, men stadig bevarede den gode frihøjde og andre finurligheder. Senere blev den så gjort endnu mere landevejsorienteret i 93, som FX peters.

TA'en holdt faktisk den fede stil helt frem til 2000 hvor deres først Y2K model kom frem. og lige siden er det faktisk gået ned ad bakke med ang. offroad egenskaberne for Honda's store ALLroaders.

Jeg ved godt at alle producenterne bare prøver at konkurrere med hinanden og at de er nødt til at følge markedet. Men det er sgu en skam at man faktisk ikke mere kan få noget der minder om en ordentlig stor offroader ny. alting er blevet utroligt landevejspræget. Jeg forstår det ærligt talt ikke.

Yamaha laver faktisk ikke mere noget der minder om en stor offroader. Suzuki gør det heller ikke. Hmm måske de stadig laver en DR650. Og KAwasaki har da stadig heldigvis deres klr650. Dog skal det siges at både DR'en og KLR'en er cykler uden kåbe men nok det tætteste man kommer en All-roader tror jeg.

Mogens, jeg (uden at være personlig eller noget) synes at din begrundelse for hvorfor der skal være 17'' forhjul på den nye TA er da lidt for tam. Der laves masser af udemærkede hjul til landevejsbrug i 21'' og så længe at Peter gammelfar alligevel giver os baghjul på asfalten så er det nok ikke dækkets skyld at vi ikke kan følge med... nok nærmere piloten på cyklen. TA'en er jo alligevel ikke god for over 170 km/t, din er i hvertfald ikke ;-) hehe
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Jeg har selvfølgelig set billeder, læst data, og fulgt debatten på forum. Iøvrigt med stor interesse. Cyklen ser pæn og spændende ud, og har garanteret en rigig fed motor med en dejlig flad momentkurve, men..... en AllRoader. Ikke efter min mening. Nu må jeg for en gang skyld erkende at Toms har fat i nogen essentielt omkring AllRoad kørsel.

For mig er en AllRoad maskine også egnet til grus, en jordvej, og om nødvendig en gedesti. At Toms også mester sin maskine under mere ekstreme forhold, fortæller bare at TransAlpen er mere alsidig en de fleste tror. Måske har chauføreren også lidt at sige.

Jeg glæder mig iøvrigt til at prøve den nye Honda, så jeg ved egentest kan vurdere om det efter min meneing er en AllRoader eller ej.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej med jer

Nu er den jo rimelig ny den 7½'er, og jeg har ikke set den markedsført endnu, og om det bliver som en Allroader, kan jeg da godt have mine tvivl om, det er V-strom jo heller ikke, men derimod som en rejse-enduro :lol: og det kunne jeg da godt forestille mig, at det ville komme til at ligge tæt op ad det ;-)

Det kan godt være at der er nogle der synes det er en skam at man ikke kan få en stor Offroader, men det er vel som med så mange andre ting, udbud og efterspørgsel.

Og så lige til sidst, med hvilken begrundelse vil du sige at min ikke er god for over 170 km/t, er det min cykel generelt, eller mener du bare den er for tungt lastet til at opnå den fart ;-)

/Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

mogens, når din TA ikke når over 170 er det pga. flere faktorer der spiller ind. For lille motor, for stor mave og alderen ;-)

Thi-hi.

Jeg vil da give dig ret i at udbuddet jo følger efterspørgslen. Jeg synes at mærke rundt på diverse forskellige fora at folk savner de gamle AT'ere og TA'ere. Så derfor kan det være mig lidt en gåde at de (honda og alle de andre) ikke mere laver en ordentlig Allroader mere.

Det er sgu en skam.
denfedebager

nye offroadere

Indlæg af denfedebager »

måske sku i overveje en bmw 650 gs dakar, den er i hvertfald både til asfalt og grusvejsduelig iflg div. test

en anden og langt billigere model er special udgaven af aprilia pegaso tuscany-tibet. der er et par stykker til salg i dba. pris 90k. den er simpelthen for fed, men holder skidtet det er jo italienere som laver den?

er der nogen som har erfaring med disse cykler? tysker deti kører både xlv og gs.

begge af ovennævnte cykler ville jeg hellere end gerne udskifte min gamle ta90 med - selvom "the damn thing keeps running".

desværre har jeg ikke råd lige nu. men senere du, senere, bye bye Honda. Nå, ja det kan jo være valget falder på en AT.
jesper six days

Indlæg af jesper six days »

Jeg har selv haft en Pegaso.
Kvaliteten er noget bedre en på de japanske mcér, men en off-roader er det langtfra. Det passer ikke at der ikke laves rigtige all¨road maskiner mere, KTM har flere af slagsen: LC4, LC4 Adventure og den rigtig fede LC8. Kvaliteten er, efter min mening, det bedste der kan fåes overhovedet.
Besvar