Hjælp til valg af cykel

Her kan debateres alt, næsten.
Skammore

Hjælp til valg af cykel

Indlæg af Skammore »

Hej.

Da kørekortet til MC er lige om hjørnet, er jeg begyndt at kigge efter et køretøj til mig.

Jeg vil gerne have noget der kan køre hele året rundt - også vinteren. Jeg vil desuden gerne have noget der har lidt mere end de 34 hk, som jo er det maksimale for "lille-MCkort".

Har kigget lidt på enten en Honda XR600R eller en Honda Translap.

Lige nu er jeg nok mest til XR600'eren, men Translap'en ser da også lovende ud. Er disse 2 maskiner egnede til begyndere?
Det skal siges, at de hovedsagligt skal bruges til landevejskørsel.

Andre forslag er velkomne, så længe det er noget der kan klare noget vinter og salt :)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Hvis det er til landevejskørsel, så glem alt om en XR600. Den er kun beregnet til mudderhuller og skovstier, hvilket den så til gengæld er helt fantastisk til :-) Overvejer du stadig en XR600, så overvej i stedet en XR650R, den er XR600 overlegen på ALLE punkter.

Du skal også være opmærksom på at både XR600 og XR650R begge kun har kickstarter. Hvis du ikke er lidt øvet i det, så bliver du hurtigt træt af det, dog er ingen af cyklerne svære at starte når man har lært teknikken.

Når det så er sagt.
Vil helt klart anbefale dig en Transalp i stedet, når du nu primært skal køre landevej. Hvad har du af penge at gøre med ? Du får en ganske fornuftig midt-90er Transalp for omkring 40000 kr, dog synes jeg det generelle prisniveau på dba.dk er lige i den høje ende, så mon ikke du kan handle lidt :-)

Jeg har haft alle tre cykler, og XR650R er uden tvivl den sjoveste cykel at køre på. Den vejer ca 135kg. fuldtanket og har 61 hk. Den cykel rykker i en grad så hverken en Transalp, Africa Twin eller Varadero kan være med på. Men, den er bygget til grus, sand og åbne vidder. Ikke danske landeveje. Dog tror jeg den vil være temmelig spas i Super Motard trim.

XR600 har jeg ikke haft så længe. Særdeles fin cykel, og utroligt holdbar. Ganske nem at skrue i, men den er luftkølet og man kan godt mærke at tiden er ved at løbe fra den. Nok den den bedst kan tåle vedvarende tæsk i terræn af de tre nævnte cykler.

Den cykel jeg har haft allermest glæde af er til gengæld en ældre Transalp jeg havde i 7 år. En Transalp er en rigtigt slider. Den gør ikke rigtigt noget som helst supergodt, men gør til gengæld rigtigt mange ting ganske fornuftigt, og som begyndercykel er den lækker.
Nem at skrue i, ikke for hysterisk i motoren, sandsynligvis heller ikke for dyr i forsikring og med god komfort, også for en eventuel passager.

En ældre Transalp har 50 hk frem til 1999. Fra 2000-2006 er der smidt en 650ccm motor i stellet, så har den vist 55hk.

Alt afhængig af pengepung kan du også overveje en Africa Twin, eller den nye Yamaha Tenere.

Der er også en BMW R1100GS som du måske kunne kigge på. Rigtigt fin cykel, og utroligt velkørende.
Skammore

Indlæg af Skammore »

Mange tak for det grundige svar.

Har omkring 30k at gøre med.

Kickstarter ville ikke være noget problem, synes jeg da selv, da det pt. er det eneste jeg bruger på min knallert :P

Jeg tror, at en XR650R bliver lige en tand for dyr.

Efter det informationsrige indlæg, så tror jeg, at det nok bliver en Transalp. Medmindre der bliver givet andre bud på en cykel der også kan tåle vinterkørsel.
jalp

Indlæg af jalp »

Tillykke med kortet(omlidt) :-D og velkommen
Jeg er selv nybegynder, kørte de første 12000 på en kineser og skiftede til TA. Et skift jeg ikke fortryder, jeg fortryder dog de første km på kineseren :evil: Vælg en TA den er let kørt, høj så du kan følgemed i trafikken og behagelig at sidde på :-D
Alt bliver smadret ved vinterkørsel - saltet æder al aluminium :evil: og vær opmærksom på at ikke alle forsikringsselskaber tillader vinterkørsel. Vær sikker på at din ulykkesforsikring er tilpasset fører at MC :shock:
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

For 30000,- kan du få en Transalp fra 1988-1991 ca. En ældre cykel, men stadig et rigtigt fint køretøj. Hvis du har hænderne rigtigt skruet på kan man lave en masse modifikationer på sådan en - med tiden.

Min gamle Transalp var monteret med Africa Twin bagsvinger, Africa Twin 750cc motor, XR600 Forgaffel og andet godt :-)

Ene ulempe ved dit budget er at du sandsynligvis vil få en Transalp med tromlebremse bag hvilket er okay, men skivebremse er noget bedre. Derfor jeg smed en Africa Twin bagsvinger på.

Men beslutter du dig for at købe en Transalp, så lad os endelig høre om det :-)
Skammore

Indlæg af Skammore »

Okay, jamen kan man spare lidt ved, at skifte til en anden bagsvinger selv, så er jeg frisk på det. Havde en gammel Yamaha FS-1 (Knallert), som jeg mere eller mindre skiftede det hele på, også det inde i motoren, så skulle vel være muligt at lave lidt :D

Skal nok også lige undersøge det med forsikringen.

Det skulle vel være muligt, at få anskaffet sig nogle Africa Twin dele til en rimelig pris.

Skulle helst ikke løbe op i for mange penge for den første maskine jo :)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Det allerbilligste du kan gøre er jo at holde cyklen standard :-)
Men med tiden, tænkte jeg, kunne det jo måske være interessant at opgradere cyklen lidt :-)

Hvad angår stumper så findes der bla. en tysk mc ophugger der sælger mange fine sager :-) Enduro-Bunker hedder den.

Men som det allerførste, få fat i en cykel og lær den at kende :-)
jesdk
Indlæg: 104
Tilmeldt: 25. mar 2009, 21:03
Geografisk sted: Hornsherred

Indlæg af jesdk »

Man kunne jo også bare købe en AT, så er man fri for at skulle bygge om....
En af de tidlige årgange kan godt findes til omkring de 30K....
Mvh Jesper

Det er aldrig for sent, at ha´ en god barndom...

XR650L - til grus og mudder
VFR750 - til snoet asfalt
XRV750 x 2 - til det meste
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Jamen helt enig. men der er langt mellem en RD03 til 30000,-
Skammore

Indlæg af Skammore »

Hvad er dette for en AT RD03 i snakker om?
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Det er den første model Africa Twin der kom i 1988. Den blev lavet i 1988-1989. i 1990 kom Africa Twin RD04, som er en 750cc model.

RD03 er den "rigtige" Africa Twin, den direkte udspringer af Honda's Dakar model som vandt rallyet 4 gange i 80erne. I modsætning til senere Africa Twin modeller blev RD03 lavet af HRC, Honda Racing Corporation.

Det siges at netop RD03 modellen, som i øvrigt "kun" er en 650cc er den bedst byggede AT overhovedet. Men de er jo ved at være gamle. I min optik er det dog stadig den fedeste :-D

Det kan efterhånden være svært at finde disse gamle modeller, da de er ved at være lidt kult i visse Honda kredse. På dba.dk er der en enkelt som mangler en masse kåbedele. På mobile.de er der vist et par stykker højst.

Men ellers ligner den meget en TRansalp. Stellene er ens, dog lidt kraftigere på ATeren.
Senest rettet af tingtilsalg 12. maj 2010, 17:13, rettet i alt 1 gang.
Skammore

Indlæg af Skammore »

Er denne AT RD03 en Africa Twin XRV 650?

Hvor ligger den store forskel i disse to cykler? Transalp og AT'en.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Jeps, det er det.

Der er rimeligt stor forskel, egentlig nemmest for dig bare at google det.

Men de største forskelle er :
Større tank
bedre affjedring
Cyklen er ikke pakket så meget ind i plastik omkring instrumentering
større motor TA =50 hk, AT = 57 hk
lidt bedre sæde
længere fjedervandring
større frihøjde
alu-bagsvinger m/ skivebremse
Skammore

Indlæg af Skammore »

Aha okay, kunne være man skulle overveje at finde sådan en i stedet.
Det kan jo være, at det er muligt at forhandle sig frem til en for en rimelig pris.

At den har en større tank er jo altid et plus.
Det med mindre plastik omkring instrumenterne passer egentlig også mig rigtig godt, da det var en af tingene jeg fandt lidt "upassende" efter min smag :P
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Så skal du nok overveje at importere en fra tyskland, evt en RD04 fra først i 90erne.

Den billigste på dba.dk er til salg for ca 50000,- - Den tvivler jeg på du får handlet ned i noget der ligner 35000,- Også selvom den måske reelt set ikke er mere værd.

Du skal lige være opmærksom på. En Transalp kan rumme 18 liter i tanken, hvilket er over 300 km før der skal tankes igen. Så selvom du så skal på ferie, er det længe fint.
Besvar