DAKAR 2007

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dakar ruten 2007

Indlæg af Søren Dahl »

Dakar ruten 2007

DATE DEPARTURE ARRIVAL CONNECTION SPECIAL CONNECTION TOTAL
06/01/07 Lisboa Portimão 115 km 117 km 260 km 495 km
07/01/07 Portimão Málaga 15 km 67 km 425 km 507 km
08/01/07 Nador Er Rachidia 205 km 252 km 192 km 649 km
09/01/07 Er Rachidia Ouarzazate 96 km 405 km 178 km 679 km
10/01/07 Ouarzazate Tan Tan 170 km 325 km 280 km 775 km
11/01/07 Tan Tan Zouérat 414 km 394 km 9 km 817 km
12/01/07 Zouérat Atâr 4 km 542 km 34 km 580 km
13/01/07 Rest day in Atâr
14/01/07 Atâr Tichit 35 km 589 km 2 km 626 km
15/01/07 Tichit Néma - 494 km 3 km 497 km
16/01/07 Néma Tombouctou 10 km 516 km 89 km 615 km
17/01/07 Tombouctou Néma 16 km 571 km 11 km 598 km
18/01/07 Néma Kayes 372 km 257 km 117 km 746 km
19/01/07 Kayes Tambacounda 180 km 260 km 18 km 458 km
20/01/07 Tambacounda Dakar 124 km 225 km 227 km 576 km
21/01/07 Grand prix du Lac Rose 36 km 16 km 41 km 93 km
TOTAL 1 792 km 5 030 km 1 886 km 8 708 km

Lig lige specielt mærke til 10-11 januar. Der køres først 775 km, hvor der i de forløbne dage allerede sammenlagt er kørt 2330 km , og så kan deltagerne heldigvis slappe af dagen efter, hvor der kun skal køres 817 km gennem hård ørkenterræn. Det ser jo næsten ud til at man er begyndt at slække lidt på sværhedsgraden i dette års dakar :twisted:

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dakar 2007

Indlæg af Søren Dahl »

Så blev Dakar 2007 vundet af KTM igen igen.... det er næsten med 100% sandsynlighed, da vi skal helt ned til Helder Rugriguses fra Portugal som kører Yamaha, han kører med nr. 10, og har aldrig vundet noget specielt i Dakar, ej heller køreren med nr. 11 Henk Knuiman fra Holland som kører Honda har opnået noget særligt i Dakar - det eneste håb skulle være køreren med nr. 12 David Fretigne som også kører Yamaha, han har tidligere været oppe og presse topkørerne ret alvorligt endda. Problemet er disse 9 kører som står i vejen for en sejeren for andre mærker, de nedenstående kører alle KTM - og er intet mindre end de bedste af de bedste kører i verden på nuværende tidspunkt. Af de nævnte mænd på listen vil en eller flere enten i 2007 eller i de nærmeste år gå over i Dakar legenden som mænd der betalte den ultimative pris for det de elskede mest her i livet..... der er også mænd på listen der for en kort stund vil mærke suset når deres drøm bliver til virkelighed, når verden for en kort stund retter focus og hædre dem som vor tids ægte helte......

1: COMA MARC
2: DESPRES CYRIL
3: SALA GIOVANNI
4: ESTEVE PUJOL ISIDRE
5: DE AZEVEDO JEAN
6: ULLEVALSETER PAL ANDERS
7: DUCLOS ALAIN
8: CASTEU DAVID
9: BLAIS CHRIS

Mvh Søren Dahl
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Mick Extance

Indlæg af Søren Dahl »

Mick Extance er britisk top enduro kører, ham kan i læse mere om her......han deltager desuden i Dakar 2007

http://endurouk.com/content/view/363/2/

Tjek lige hans cykel, ville være ekstremt sejt at få lov at låne en eftermiddag eller to - og desuden have 20 tønderland brakmark og 50 km strand til rådighed... 8-)

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dullum

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg tror Mark Dullum er udgået :-(

Mvh Søren
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Dullum

Indlæg af Veset »

Søren Dahl skrev:Jeg tror Mark Dullum er udgået :-(

Mvh Søren
Det er han ikke :-)
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

HAHAHA

Indlæg af Søren Dahl »

HAN ER FANDEME MED I NU!!!! FEDT MAND!!!! HAR LIGE VÆRET INDE OG TJEKKE- HAN KLAREDE DEN SQU!!!!

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dullum

Indlæg af Søren Dahl »

Gad vide om det er hårdt at være Mark Dullum ?

I husker nok at jeg skrev at jeg var ret sikker på at Dullum var udgået på etappe 8 - jeg har nu været ved at studere tiderne for Dullum - på etappe 8 brugte Dullum 17 timer og 39 minutter - da han endelig kommer i mål har det været midt om natten - han har dårligt nok fået søvn før han skulle op igen - og kæmpe med etappe 9 hvor han dog kun bruger 11 timer og 39 minutter på. Prøv at forstille Jer at køre godt 28 timers hård off road inden for 48 timer :shock: det siger noget om hvor imponeret jeg er over at han trods mine bekymringer nu stadig er med - det er fandme flot. Jeg har tidligere talt med Mark Dullum i telefonen (sidste år), da jeg har fået han telefon nummer af Velux, da han til daglig er leder i en af afdelingerne i dette firma. Jeg talte med Mark i næsten 1 time, aldrig har jeg talt med en mand som virkede så begejstret over at blive kontaktet af en af sine fan. Han fortalte og fortalte! Når Dakar er ovre har jeg tænkt mig at kontakte Mark og høre om han er interesseret i at få besøg af mig - og (måske :?: ;-) ) få nogle billeder af Mark og hans dakar racer (og mig og dakar raceren og mark mig og dakar raceren og dakar raceren og dakar raceren fra siden og fra fronten og ....... ja en hel masse billeder) - lover at jeg nok skal ligge billederne på forum hvis det bliver til noget ;-) nu lyder jeg vel ikke alt for begejstret :?: - nå ok - MEN DET ER JEG!!!!!

:sol:

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dullum

Indlæg af Søren Dahl »

Efter dagens etappe er Dullum nu på en samlet 129. plads - der er 136 cykler tilbage i løbet. En super god placering - alternativet ville være som det er sket for over ca. halvdelen af cyklerne, at være udgået.

Desuden tæskede :yamaha: :ktm: i dag - og det er jo dejligt når det sker :ok: - så kan de squ lære det fing1 - ham der vandt var iøvrigt privat anmeldt 8-) - jeg mener ikke :yamaha: har et fabriks team - er lidt usikker på det, men mener kun det er :ktm: der har fabriks kører.

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fabrikskører kontra Privatkører.

Indlæg af Søren Dahl »

I går på Zulu gennemgik de et enkelt eksempel på hvorfor det er nemmere at være fabrikskører frem for at være privat anmeldt. Jeg har på grundlag af denne udsendelse, og egne konklusioner skrevet dette indlæg.

Fabrikskører får lavet deres cykler mens de kan hvile og maden kan de indtage når de når frem til mål da de ikke behøver at bekymre sig om cyklen, de har egne læger og massører. Desuden når de altid forholdsvist hurtigt frem, da de er inde i en god cirkel, men rimelig meget søvn grundet det høje serviceniveau og høje træningsnivau, da de jo ikke laver andet hele året end at køre forskellige rallyes og forberede sig til løbene.

Privatkørerne er der i mod helt anderledes stillet. Nogle teams som f.eks. Race To Dakar som Charley Boorman deltog i har også egen mekaniker etc. men dog med mange andre ulemper set i forhold til fabrikskørerne.
De privat anmeldte kører der ikke har et team skal selv klarer alt. Når de efter mange timers kørsel i ørkenen kommer hjem til lejeren, er det første mange kører gør, at begynde at reparere deres cykler så de er klar til næste dag. Efter dette skal de have noget at spise, og derefter sove. Netop søvn i større mængder blandt privatkørerne er yders luksus. De kommer ind i en "dårlig" cirkel om man så må sige, med lidt søvn, flere uheld til følge og flere reparationer. Selv lægebesøg, er noget de skal finde i campen om aftenen, og her kan der som ofte være kø. Skader og grove knubs hører til Dakar kørerens hverdag....

Når rally karavanen fortsætter dag for dag, er det på helt forskellige grundlag privat og fabrikskørerne begynder dagen på. I den ene lejer er der søvn i større mængder (set i forhold til privatkørerne) og super service (ud over på maraton etaperne, da skal alle klare sig selv), i den anden må kørerne klare sig selv 100%. MEN det skal dog også siges at netop fabrikskørerne udsætter sig for større risiko end privatkørerne, grundet det ekstreme høje tempo. For de fleste privatkører handler det om at gennemfører - for fabrikskørerne handler det om at vinde - nogle gange for enhver pris - og prisen kan være MEGET høj!

På trods af dette er de virkelige helte i Dakar rallyet set med mine øjne, de privat anmeldte som gennemfører løbet. Jeg tror de færreste - inkl. jeg selv, egentligt er klar over hvor hårdt det er at køre Dakar - jeg finder aldrig ud af det, men jeg vil gennem de næste mange mange år sidde klisteret op af skærmen lige efter nytår og nyde verdens ubetinget fedeste sportsgren!

Mvh Søren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Søren.

Hvis nu du skulle kunne komme til at møde Mark, hvad så med at lave et arrangement hvor flere fra klubben kunne komme med?

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Gæst

Indlæg af Gæst »

Ja helt enig med iver. Synes helt klart at det ville være cool, frem for at en overivrig fan står alene og kysser stakkels hr. dullum et hvis sted :-D :-D

Foredrag ville være godt..
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

God ide.....

Indlæg af Søren Dahl »

Det prøver jeg at arbejde på. ;-) Altså ikke at kysse ham et hvis sted, men at han kan lave et foredrag om det at køre Dakar :lol:

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Marc Coma

Indlæg af Søren Dahl »

Marc Coma er ude!!!

Marc Coma som har lagt på første pladsen gennem hele Dakar rallyet - og endda næsten lagt en helt time foran nr 2, lavede i dag en alvorligt kørefejl hvor han ca. 6 km uden for den optimale kørelinje kørte mod et træ og blev slået bevistløs, og sidenhen fløjet til sygehuset - han er vist ikke alvorligt såret, men i hvert fald så ringe at han ikke kunne deltage i rallyet mere. Cyril Depress overtager nu 1. pladsen.

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Mark Dullum

Indlæg af Søren Dahl »

Her er et link til et lille indslag om Mark Dullum, takke været Michael fra TDMXTZ - TAK

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/pla ... 336903&r=2

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dakar vinderene

Indlæg af Søren Dahl »

Her kan man se hvem der vandt og på hvilken maskine i Dakar gennem årerne.....

http://www.motorsportsetc.com/champs/dakar_m.htm

Er der nogle som har optagelserne fra 2002 på VHS er jeg MEGET interesseret - hvorfor ????? - kig selv engang på linket - den bedste kører på den bedste bike - ever....

Mvh Søren
Besvar