6218km på 10dage..

Beretninger og billeder fra motorcykelture i Danmark og udlandet.
Besvar
Julianfalck

6218km på 10dage..

Indlæg af Julianfalck »

Hej.

Tak for medlemskab, tænker jeg ville berette om vores lille 2017 tur rundt i det sydlige europa som er min første lange tur ud af landet.

Lidt data:
Min cykel: en AT rd04 fra 1992
Lidt værktøj, kædespray og mine 3 bedste venner:
1. En lille klips fra Tiger jeg skruede fast i en af afstiverne til kåben oppe ved instrumenterne. Den holdt kreditkortet og vejskatsbilletter. SUPER nyttig!
2. Spirallås, den kunne sagtens holde 2 hjelme, to jakker, to par bukser når man var i vandet eller på restaurent.. også uundværlig.
3. Den der billige THansen iphone6 cykelholder.. jeg var igennem et par tunge skyld, især i dk og frankrig. det eneste der var tørt var telefonen..
Køre filosofi: 20min hvil ved hver påfyldning, ca 200km. Fungere rigtig fint for mig.
Jeg fik røvpine iløbet af alle de kilometer, og cykelshorts duer ikke. Op at stå..

Den 10 august 2017 pakker jeg min AT og kører mod Barcelona hvor jeg skal samle min kæreste op, og derfra skal vi så køre
til italien, schweiz, frankrig og tilbage hjem til danmark.
Jeg kører ud af københavn ca. kl9 om morgenen, over storebælt og ned af.
Ca. kl13 er jeg på en tankstation lige syd for flensborg, og her står der en gut ved en ældre CB750 med lædervest og hele pivetøjet.
Og besynderligt nok, den første mcist jeg kommer i tale med.. Jeg forklare hvad min plan var, som skør som jeg er, var at køre til Barcelona.. i et stræk!
Hvis jeg blev træt kunne jeg vel bare skyde røven op til styret og hvile hovedet på topboksen og tage en lur.. Det mente han ikke man kunne, og iøvrigt ville det begynde at regne rigtig meget.. så det var da en helt umulig plan!
Han ventede på hans veninde, og de skulle til træf i deres klub, Mc Herzberg nede omkring Kassel. Der skulle jeg da bare tage med hen, så kunne jeg være med til fest, sove lidt og køre videre.
Jeg takkede pænt ja, veninden kom, og vi drog afsted.
Hamborg tog vel ca 20minutter at komme forbi, fordi.. man filtrere, ok så fik man lært det- og bilerne giver pænt plads, man hilser med fødderne og man kommer frem. HERLIGT!
Det begyndte ganske vist at regne, og det blev ved.. Ca kl20 drejer vi af motorvejen og kører små 15km vestpå ind i tysklands dybe bakkede skove, og jeg må sige.. jeg tænkte, Hvad har jeg rodet mig ud i? skal jeg slagtes og ædes eller???
Op ad nogen bitte små grusveje, der var ved at blive mørkt der i skoven.. og det føltes rigtig langt ind i skoven, men pludselig holdt vi ved et slot oppe på toppen af en bakke midt i skoven. Der var et par cykler, et festtelt og nogle få mennesker der gik rundt i regnen og satte pæle i jorden.
Vi kørte cyklerne direkte ind i festteltet, hvor det skulle vise sig at der var en scene, med et kæmpe PA og der var klart oplagt til en større fest.

Jeg blev MEGET varmt modtaget! Jeg kan ikke tysk men de snakkede og grinede og pegede..
Og slog så over i engelsk, Det var da en sindsyg plan! Sejt, er du sulten og tørstig?
Ja, det var jeg vel.. Og de proppede mig ind i en lille opel sammen med 4-5 voksne mennesker, så man sad lidt klemt, og kørte ned af grusvejen igen.. Ind af en lille græs vej, og der var bælgmørkt! Og lige der, Ash’ hus fra Evil Dead! Bare med et flot skilt, MC Herzberg.

Det var så deres klubhus, og der var masser af mennesker inde i det der ca30m2 store rum, med tusindvis af pokaler.. Største klub 2005, 2006 osv, bedste det ene og det andet, flotteste motorcykel osv.. 1000vis!!
Brændeovnen var indrettet så man kunne hænge sin kluns til tørre, og grillen var tændt ude foran under halvtaget. De snakkede og gav mig den ene tyskertoast efter den anden (toastbrød, svinekotelet, toastbrød) og øllerne var der også masser af.. Jeg blev ved med at spørge om hvad man skulle smide? Ik noget! Bare æd og drik!
En kæmpe gut kommer hen og spørger mig om jeg har telt, nææhhh. Har du sovepose? Nææææhh. Så låner du bare noget af mig..
Ok.. wow.. Ca en time senere, kl tolv ca. Kommer han tilbage og siger at han har redt en seng til mig på scenen, og om det er ok.. Wow…

Lidt senere tager vi tilbage der op, og vupti, så er alle gået i brædderne. Den rigtige fest skulle starte dagen efter.
Jeg står op kl0630, og ligger en lille seddel med Tak, og hvis jeg skylder noget må de endelig sige til! Mine info alting. Facebook og alt det.

Jeg har aldrig følt mig så velkommen, og jeg var med det samme medlem af Mc Herzberg.
Da jeg kom hjem lå der en fed sticker i min postkasse med et brev om at jeg MÅTTE komme til træffet i 2018, og det gør vi selvfølgelig! Det er den 10 august.

Jeg kører ud i regnen mod Barcelona.
Det er sjovt når man kører ind i et nyt land. Trafikken ændrer sig selvfølgelig, men duften!
Der lugter helt anderledes lige når man kommer over grænsen.
Så var jeg i Frankrig. Jeg når en hovedåre ca 100km syd for Lyon og vil ned til Mont Pellier og videre mod Barcelona derfra. Men der kl 16-17 om eftermiddagen er der bare 300km kø. Hele vejen, tæt tæt trafik. Og så lærte jeg at franskmænd er mindst lige så søde til at give plads og man har venstre ben ude i en konstant hilsen.. Ligger bag 4-5 mcer og har det samme antal bag sig, og tøffer lige igennem.. Det er fedt! Glade dage!

Jeg når kysten tidligt på aftenen, og jeg er blevet tør. Det regnede gennem hele tyskland, men det tog alligevel nogen timer at blive tør. Jeg var rimelig træt af vand..
Resten af vejen til Barcelona var bare lyskegler og 120-130km/t og intet at se, det var mørkt…

Så lidt i tolv om aftenen kører jeg ind i Barcelona, efter lidt over 16timers kørsel og godt 1800km. Og det begynder at regne.
Jeg ringer til min kæreste og spørger om hvor hun er.
Hun var mødtes med nogen af MINE barndoms venner der sjovt nok var i Barcelona og drak lidt øl og sådan. Jeg var ret sur over det der regn, så jeg tænkte en øl ville være dejligt.
Jeg fandt hendes hotel, tjekkede mine ting ind og smed cyklen i kælderen, og fandt baren, drak 2-3 øl, gik på hotellet, sov sådan, ret tungt. Dagen efter var det videre til Saint Laurent de Cerdans som er en lille by oppe i de franske pyrenæer.
Jeg bruger appen Scenic, og den kan man sætte til Ekstra curvy.. Så vi fik den fedeste tur på ca 5 timer.. Der var kun små 200 km, men der var vel 3000 hårnålesving og et pas man skulle over.
Det er fedt at køre der!

Vi havde booket en AirBnB der for 2 dage inden vi skulle videre til Marseille.
Så lidt mad og en del god vin. Man kan ikke sige at mad er Catalanernes stærkeste side.
Men de er da hyggelige.. Vi sidder på en restaurent ved siden af nogen meget højtrystede englændere. Min kæreste er englænder og kunne høre hvor de var fra, meget posh teater skuespiller typer fra Cambridge.. Men de talte så højt at vi flyttede os indenfor.
10minutter senere kom de med ind, og en pænt fyldig dame på ca 2meter og 15, sagde, Vi kunne ikke lige finde ud af hvor i er fra, men du taler da meget godt engelsk, og kiggede på min kæreste. Øhh, jaa, jeg er fra Heartfortshire.. AHHH! Og så kørte den ellers.. Vi fortalte og de fortalte, men så sagde den høje dame. Hvis i er på motorcykel skal i da besøge den der MC bande restaurent der ligger ude på 503’eren! Som så er en legendarisk stribe asfalt der snor sig gennem pyrenæerne med det lækreste kurver man kan forestille sig!
Og dagen efter finder vi den så!
Ud på 503’eren, og pludselig kører man forbi en knallert hjelm på en pind, og der er en lille grusvej.
Ca 150meter nede var der rimelig meget Dusk till Dawn stil over den! En Mexikansk motorcykel bølle bule uden lige! 10-15 fuldstændig smadrede gamle xt’ere og xr’ere.. 2-3 campingvogne, olietønder over det hele, et gammel faldefærdig fladtaget hus som man ser dem i de bedste Sergio Leone film og en bar.. To gutter, godt smurt ind i blæk og med den helt rigtige lædervest, og sort cykelstyr på overlæben! VELKOMMEN!
Selvfølgelig hev man i et koblingshåndtag når man skulle trække ud!
Igen bliver man overfaldet af venlighed.. Og min kæreste som har boet i Barcelona, ævler lige pludselig på det der sindsyge sprog!
Vi fik noget katalansk mad, kaffe og øl.. Og hvis vi nogensinde kom forbi kunne vi bare låne en
Campingvogn.. Først til mølle!
Vi fik lidt tips til hvor der var lækkert at køre, men hans 503’er var nu det bedste…
Klubben hed Club 503 El Lavadero.

Dagen efter kørte vi videre til Marseille. Når man først er kommet ned fra pyrenæerne forstår man hvorfor man valgte at tage den kyst i mørke. Fuldstændig fladt og totalt kedeligt!
Helt lige veje, ingen bakker, ingen sving, ingenting!
Men så kommer man forbi montpellier og bakkerne rejser sig, og der nede, nede i bugten ligger en fed by!
Og så smuk! Marseille! Damn! Der er flot! Og der skal vi tilbage til en dag..
Igen oplever vi en kørekultur der er fuldt udviklet. Biler i siderne, mc’er i midten. Og det går stærkt.. Og føles helt trygt i forhold til en onsdag kl16:12 på langebro..
Vi havde endnu engang en AirBnB som lå på østsiden af havnen.. Der var så smukt! Og livligt. Men der ventede en 2dages AirBnB kl16 dagen efter i Fosdinovo som ligger i Apuanerne, i det aller nordligste Toscana.

Vi tog den lange vej, helt ned til vandet, gennem Nice og Monaco.. Alle de dyre biler og dyre “kropsdele” det er ikke lige os, men skulle opleves.. Og det fortsætter lidt ind i Italien hvor vi vælger at kravle tilbage op på Autostrataen. Det stykke der går fra Savona til La Specia må være verdens smukkeste stykke motorvej! Og det går også lynende stærkt!
Folk kører bare røv fedt i sydeuropa!

Vi når Fosdinovo til tiden, og vores AirBnB ligger lidt oppe i bjergene, ud af en laaaaang meget sandet grusvej på bjergsiden! Endelig lidt støv under cyklen!
Først her fik jeg taget mig sammen til at gøre status på den.
Jeg havde helt glemt at tjekke andet end kæden.. Den kørte jo bare, ca 220km pr tank og så lyste den gult, 16-17 liter på også videre.
Men jeg fik tjekket dæktrykket, kæden og olien.. Kæden havde det fint, jeg havde også været god til at sprøjte den ca ved hver anden påfyldning, den var heller ikke blevet løsere på de godt 4000km.. Dæktrykket var det samme ca 2.3bar, i øvrigt Heidenau k60, som er ekstremt holdbart, ikke ret sjovt uden for vejen, og heller ikke helt fedt i regnen.. Men damn det kan holde!
Ud over det, tjekkede jeg jo selvfølgelig olie og der manglede en eller 2 millimeter fra max stregen. Jeg måtte nive mig selv i armen, flytte cyklen til noget der så mere plant ud, og tjekke igen.. Men næh, 4000km og stadig lige knap max! Da jeg kom hjem til danmark, fyldte jeg ca. 300ml på og skiftede det hele ud. ….Honda!

Vi er i Fosdinovo i to dage, så på vores “fridag” beslutter vi os for at køre ned til Pisa.
I 2007 var jeg dernede og boede sammen med nogen venner i et stort gammelt stenhus i byen Usigliano, og her boede en fyr i 60’erne som havde været frihedskæmper og alt muligt spændende, han røg også den fede og hans arbejde bestod i at køre rundt på en vespa, fylde en 30liter vin boble med en høst, flaske den i hans vinkælder og ellers gå og smage indtil han kunne sige til bonden, Nu er den høst klar. Han havde ikke kun éen kunde, og de kunder havde jo en høst hvert år så der var mange tusind flasker i den kælder, uden lables.. Men han vidste godt hvem der var i lige præcis den flaske også videre. Så der blev drukket lidt vin.
Anyways, vi når der ned, og der var ikke nogen hjemme så jeg hang en seddel på døren. Og vi kørte op til Cinque Terre og fik en dukkert i byen Riomaggiore hvilket jo også er umådeligt smukt!
Dagen efter fik jeg den sørgelige besked at Simone var død for 7år siden, og at hans mor havde været helt ødelagt i mange år, og da hun fandt sedlen fik hun tilbagefald. Jeg havde det rimelig skidt men måtte trøste mig med at, det kunne jeg jo på ingen måde havde vidst.

Vi kørte mod Les Rousses i Frankrig ca kl 6 om morgenen.
Vi skulle igennem Mont Blanc tunnelen, og videre gennem dalen fra Massongex til Montreux, forbi Lausanne og så til Les Rousses.

Schweiz!
De kører ad helvede til! De er nogen sure skiderikker!
Vi kom lidt på afveje i Lausanne og endte op i et smalt kvarter oppe mod toppen af bakken, og måtte vende om.. Men inden vi nåede det stak der en dame hovedet ud af vinduet og råbte et eller andet på “frynsk”, holdt tommel og pege på næsen og viftede med fingrene “pyyyh”
De bruger ca. 300meter på at accelerere fra 0 til 50, og så kommer næste lyskryds.. De gir IKKE plads til vognbane overhalinger. Frygtelig land at køre i.. De ser sig heller ikke for i rundkørsler.. Faktisk er tilstanden nærmest bedre herhjemme i DK.
Meeen.. Tyskerne, Franskmændene, Spanierne og Italienerne ved hvordan!
Vi skyndte os til frankrig og fandt vores AirBnB som lå på en mark hvor der gik heste, så man skulle åbne et hegn, så køre godt 2 km ned af en skovvej, hvor man blev mødt af 15-20 15-16 årige hestepiger og deres lærer… som så fnes højlydt hele natten og rendte rundt i ko kostumer.. Lidt syret, men what ever! Hytten, som måske har været 150år gammel, havde hverken strøm eller varmt vand, og det kolde hentede man i en brønd.. Lyset kom fra stearinlys og pejsen.. Og man skulle skide på das lidt inde i skoven.. Tænk det stadig findes! Men det var super hyggeligt!

Dagen efter var det turen ind over frankrig der stod for dagen, og vores sidste AirBnB ventede i Perthes ca. 50km udenfor Paris.
Ud af de bløde franske alper, og endnu flere super fede sving kom vi ned i det flade vindistrikt og skyerne krøb sammen og kastede det voldsommeste skybrud jeg har kørt i ned over os! Vi kunne intet se, hastigheden lå på omkring de 30 på motorvej. ALT blev vådt, undtagen telefonen, men helt vådt! Det kom så pludseligt og kraftigt at vi ikke kunne nå ind og tage regntøjet på. Det stod ned i tennisbold store dråber og på få sekunder var vi totalt genneblødte. Og vi måtte bare køre.. Vi skulle til Perthes og blive tørre. Efterhånden blev det 140km, så 100, så 60 og de sidste 12km føltes som en evighed! Men vi kom frem, og just som vi lære at de små byer i frankrig altså kører en noget stram højre vigepligt, bliver himlen blå igen. Vi kommer ind på den lille gårdsplads i en moderne asterix og obelix agtig by med små taverner med trægrise og øltønder hængende udenfor. Alt så meget fint og dyrt ud, og det skulle vise sig at være netop det.. Det blev turens klart dyreste aftensmad.. Men vi tænkte vi havde fortjent den.
Lejlghedens radiatorer og håndklæde varmere blev sikkert en smule overbelastet, men det lykkedes tøjet at blive nogenlunde tørt til dagen efter hvor vi drog ind i hjertet af paris.

Vi ville gerne under triumfbuen, så vi måtte hele vejen uden om, om på vest siden før vi kørte ind af, og her viser Paris sin virkelige størelse.
Trafikken var lige mig.. Alle hilser, højrevigepligt alle vegne mm. der var lyskryds. Motorcykler og scootere har forkørselsret overalt, bilerne giver pænt plads og venter lige 3-4sekunder efter der er blevet grønt med at køre, både så de der tager taxagult kan nå over, og motorcykler og scootere kan komme foran. Os så kører det ellers. Man skal tænke hurtigt, og ikke tøve. Ingen problem! Bare drej raskt på håndtaget. Helt ind til et parkeringshus ved arts de metier, og så ellers ud og se på croissanter! Vi fik en hel dag fra kl10 om formiddagen til 17 om eftermiddagen i denne herlige by. Vi endte med at tage derned igen i vinters fordi, ja.. Man kan ikke nå alt på en dag.
Men min kæreste skulle til england og måtte flyve fra Charles de gaulle, så vi smuttede friskt derop på små 30-40 min.. Igen masser af filtrering og effektiv trafik. Jeg satte hende af og tog afsted mod københavn.
Først op mod belgien, så blev det mørkt, men i belgien er alle veje oplyst. Så, mine dengang 30w bulbs blev ikke en irritation. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var at smide et 40amp relæ og 2 x 65w H4’ere direkte trukket fra batteriet i istedet. Så det skal man altså skynde sig at gøre!
Gennem underlige flade belgien, med lidt Schweiz agtig bilister, ganske irriterende.. Så ind i spaghettidelen af tyskland. Klokken nærmede sig 2-3 om natten da jeg nåede op til hannover. Jeg tog mine hvil slavisk og var egentlig frisk nok.. Men så kom kulden..
Jeg blev ved med at tage mere tøj på og lige meget hjalp det.. Trætheden kommer i mange skikkelser. Kulden er en lumsk en af dem. Jeg tvang mig op forbi hamborg hvor man kunne ane lysets frembrud, og visiret duggede helt vildt, jeg frøs! Så ind på en tank og finde et lidt privat spot bag en lastbil. Der var nogen sjove mennesker som holdt lidt fest, jeg prøvede at undgå at blive set så jeg kunne sove i fred. Men der holdt jeg, og testede min teori om man kan sove på motorcyklen. Det kan man godt. Jeg vågnede kl 9 om morgenen badet i sved med solen høvlende lige ned i bæret på mig! Men jeg havde sovet ihvertfald 3timer, og faktisk ganske godt!
Så gik det ellers bare afsted hjem til dk, og så snart jeg rammer tankstationen ved årslev tømmer himlen sig igen, men jeg var på toilettet, og kunne løbe over, tage mit regntøj, ind igen og på med det.. To stop mere, kildebjerg og til sidst Tuelsø og så hjem. Jeg var vel hjemme kl15 -16stykker. Tømte cyklen og sov i ca 13timer…

Det blev til 6218km. Og om halvanden måned kører vi igen!
Så håber jeg der sker lidt flere skøre ting.. :-)

Hvis man er på facebook er der en fint tråd her med lidt billeder som jeg opdaterede løbende ..
https://www.facebook.com/julian.falck/p ... cation=ufi
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Bønne »

Hej Julianfalck

Ser ud til at have været en fed tur, minder lidt om det jeg selv kører.

Men når du nu kørte så langt i et stræk, så kunne du jo lige så godt have

dokumenteret den og fået den godkendt som Iron Butt Ride :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Julianfalck

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Julianfalck »

Ville facebook opslag være nok?? ;-) haha
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Bønne »

Som dokumentation? Nej! :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Julianfalck

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Julianfalck »

hvordan skal det dokumenteres? og hvad er minimum stræk for en jernrøv? :-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Bønne »

Nu skrev jeg ikke Jernrøv, men Iron Butt Ride :!: Jernrøv er Touring Klubbens halvhjertede forsøg på at kopiere konceptet :roll:

Den korteste Iron Butt Ride er på 1610 km (svarer til 1000 miles), inden for 24 timer. Dokumentationen består dels af et "Start/End Witness document" (udprintes fra Iron Butt Associations hjemmeside), dels af benzin kvitteringer (obligatorisk), samlet undervejs, men andre kvitteringer, f.eks. broafgift, kaffeboner o.lign., kan også indgå. Desuden skal der undervejs udfyldes en Log (printes også fra hjemmesiden), med tidspunkt, kilometerstand, GPS triptæller (hvis man har en GPS), og lokation for Start, tankninger, evt. pauser, andre stop, samt End.

Når turen er kørt og dokumentationen er på plads, kopieres og scannes det ind og sendes på mail, sammen med et link til Google Maps med den kørte rute, til Iron Butt Association i USA. Her sidder der så nogle frivillige som så gennemgår dokumentationen og hvis de finder den iorden, sender de en mail med Verificationen. Herefter indbetaler man 40 Dollars, hvorefter de udfærdiger et Certificat på Riden, som de så sender vedlagt diverse merchandize.

Men hvis du går ind på hjemmesiden http://ironbutt.com/index.cfm og klikker dig ind på rubrikken Our Rides, får du en liste over de forskellige Rides. Her kan du så klikke på den enkelte Ride og læse mere om den og de regler der gælder for den. Der står også mange andre ting på hjemmesiden, bl.a. Archive of wisdom, som er en samling af gode råd ift. at køre IBA-Rides.

Men husk; det vigtigste er selvdiciplin, at erkende og respektere sine egne grænser, konceptet hedder ikke "Safe longdistance riding" for ingenting :!:

God fornøjelse :-)
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Julianfalck

Re: 6218km på 10dage..

Indlæg af Julianfalck »

aha.. ok.
Det lyder lidt besværligt.. ;-)
Ligesom når jeg sejler, har jeg også alle mulige planer om billeder fra luften og under vandet.. og alt muligt der skal dokumenteres.
Når så actionen starter forsvinder jeg bare ind i nu'et istedet og glemmer alt om kvitteringer, dokumentation g den slags..

Vi får desværre heller ikke sådan et ben igen forløbig.. det længste er vel fra kassel til crone her til sommer, som er 860km der skal køres
på 8-9 timer.

Men, vi planlægger en route66, hvor ideen er at tage one way til chicago, købe en cykel på craigslist for 2500$ eller der omrking.
Hvilken en somhelst, men nok måske skulle det være en harley, selvom cruiser stilen overhovedet ikke er mig.. men for at ære turen bør
det nok være en harley.
køre turen til LA, sælge cyklen og flyve hjem igen..
Her kunne godt indgå et ben af den længde da chicago-amarillo er flade stater, og bare skal cruises. ca 1050miles.
Og det vi gerne vil opleve er mere vesten, new mexico, arizona og californien.. :-) - det kan være vi stiller op til sådan et bevis der.. det må jo også siges at blive gjort på
den helt rigtige måde jo.. og jeg ved jo jeg kan ;-) igen og igen...

og ja, mantraerne "when in doubt, don't" og "EVERYTHING is 50/50" står øverst i filosofien.. det plejer at holde en sund og frisk.

det blir nok i 2020 eller 21..
Besvar