Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Spørgsmål eller tips.
Besvar
LAN

Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

Jeg har "lidt" bøvl med at få monteret baghjulet på min TA 88 (med tromlebremse) efter dækskifte (T63).

(Har ikke prøvet det før - det er meget lettere på min VFR med monosvinger, hvor det går som en leg og det bare er at skrue hjulet af/på som på en bil.)

Det driller med at få hjulet ind mellem de 2 svingarme - som om der ikke rigtig er plads nok, når både afstandstykke i venstre side og tromlebremsen i højre side sidder i.
Der mangler ligesom et par mm i bredden for at hjulet kan glide nemt ind på plads imellem svingarmene - som om svingarmene er trykket en smule sammen!?? :oops:

Har forsøgt mig i et par timer med vride det lidt fra hinanden med et brækjern, mens jeg forsøger at møve hjulet på plads...... men lykkes det ikke rigtig at få det helt på plads - og afstandstykket falder samtidig jævnligt ud, mens jeg knokler med det ... og må så tørres af for snavs fra gulvet og fedtes ind igen. Ualmindeligt besværligt og irriterende.
Det bliver så ikke nemmere at få det møvet på plads, når jeg også skal have kæden på.... :evil:

Kan det passe, at det skal være så besværligt ??
(så vil jeg nødig forsøge mig med en lapning ude i det grønne)
Bemærkede også, at det sad noget i spænd, da jeg rykkede baghjulet af og skulle bruge lidt magt.... så tænkte nok det blev "spændende" at få sat på igen. :-x

Hvad går der mon galt for mig eller cyklen - og er der nogen som har et trick?

Skulle jo gerne have det på snarest, hvis jeg skal nå ned til Søgård på fredag :-D
tingtilsalg

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af tingtilsalg »

Det er ikke pænt at skrive det.. Men noget tyder på en fejl 40 :-)

men altså, hvis det driller så prøv evt først at få skidtet på uden kæde, indtil du ligesom har en fornemmelse for hvordan det skal samles.
Jeg må indrømme, synes aldrig det drillede mig dengang jeg havde TA med tromlebremse. Det blev faktisk mere besværligt da jeg gik over til skivebremse.

Det hjælper selvfølgelig ikke dig. Men noget tyder på at din teknik ikke er helt rigtigt, for det burde ikke være specielt svært, og lad endelig det koben ligge. Det er slet ikke nødvendigt.

Du kan evt også prøve at få kæden monteret før du smider afstandsstykkerne på.
LAN

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

Jamen - jeg er da ikke bleg for at indrømme en fejl 40 ... hvis det er det der er galt. :-P
Vil ikke afvise at det er min manglende monterings-teknik, der er forkert :oops:

Men nu har jeg prøvet forskellige angreb for at få det møvet på uden at inddrage kæden i første omgang - netop for lige at lure fidusen af.
Måske er jeg ikke for kvik :-D - men det virker altså som om, at enten er svingarmene blevet en smule presset sammen - eller der er noget andet, der er for bredt i hjulnavet med afstandsstykke og tromlebremsen.

Som sagt bemærkede jeg også, at sad noget i spænd, da jeg skulle have hjulet af og måtte rykke ret kraftig til før det gav sig fri.

Andre forslag en fejl 40? :shock:
Madsrdo4

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af Madsrdo4 »

Kan det være trommelbremsen som ikke er helt på plads fordi bakkerne er presset lidt ud af ?
Afmonter evt bremsestangen hvis ikke det er gjort.
LAN

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

Madsrdo4 skrev:Kan det være trommelbremsen som ikke er helt på plads fordi bakkerne er presset lidt ud af ?
Afmonter evt bremsestangen hvis ikke det er gjort.
Bremsestangen er helt afmonteret hjulet/bremsearmen - og bremsetromle/bakker sidder ok på plads.
Det hele skulle være helt efter både Hondas og Haynes servicebog - bortset fra at gaffelarmene sidder lidt tæt sammen, så hjulet mv. ikke bare kan glide op på plads.
Den forrige ejer mindes også at der var "lidt" bøvl med det - men det var ikke uovervindeligt med en passende koncentration, ihærdighed og listig magtanvendelse.

Kan svingarmene evt. presses/rettes en smule (2-3 mm) ud fra hinanden med en sådan en donkraft, som man typisk har liggende bag i sin bil - eller svipper de bare ind igen når donkaften løsnes igen... :idea: :?:

Gode fifs modtages :-?
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af jernhenrik »

Skulle bagakslen slås ud? Kan det tænkes det ene hjulleje er rykket en smule. Prøv at tjekke om afstandsstykket mellem hjullejerne kan rokke lidt sidder løst. Det skal sidde (meget) lidt i spænd.

Hilsen

Jernhenrik
LAN

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

jernhenrik skrev:Skulle bagakslen slås ud? Kan det tænkes det ene hjulleje er rykket en smule. Prøv at tjekke om afstandsstykket mellem hjullejerne kan rokke lidt sidder løst. Det skal sidde (meget) lidt i spænd.

Hilsen

Jernhenrik
Ja - måtte gokke akslen stille og roligt ud med en gummihammer.

MEN NU ER PROBLEMET LØST :-D

Min kammi med bedre tag på sådan nogen dobbelte bagsvingere kom lige forbi og fik det vredet på plads ved først at få højre side med bremse-pladen til at sidde næsten, hvor det skulle - dog uden at tappen på indersiden af højre svingarm, der fikserer bremse-pladen, sad rigtig i "hakket".
Så kunne venstre side lige netop vrides ned til venstre - så afstands-stykket kunne sættes i - og dernæst kunne hjulet vrides tilbage ind mod højre så bremse-tappen gik i hak.
Hjulet fungerede på den måde selv som "brækjern" til at vride svingarmen en smule fra hinanden.
(Forinden den manøvre var kæde og bremsestang monteret mens hjulet var "løst").

Sådan cirka ..... Keine hekserei - nur behändigkeit :lol:

Jeg fik så ikke tjekket om afstandstykket mellem hjullejerne havde rykket sig!? :?:
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af jernhenrik »

Ingen problem, hvis lejet er rykket vil hjulet kører meget trægt når du drejer det rundt med hånden ( når bagakslen er spændt). Hvis det kører let er der ingen problem.

Hilsen
Jernhenrik
LAN

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

jernhenrik skrev:Ingen problem, hvis lejet er rykket vil hjulet kører meget trægt når du drejer det rundt med hånden ( når bagakslen er spændt). Hvis det kører let er der ingen problem.

Hilsen
Jernhenrik
:ok:
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af Tinning »

jeg har i dag skiftet fælg og chokkobling og havde sammen problem end til jeg fik presset tandhjulet helt i til fælgen
tingtilsalg

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af tingtilsalg »

Tinning skrev:jeg har i dag skiftet fælg og chokkobling og havde sammen problem end til jeg fik presset tandhjulet helt i til fælgen
Det er selvfølgelig rigtigt. Det kan drille lidt. Her hjælper en god gummihammer eller trækølle i øvrigt :-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af Tinning »

en klods og så den lille hammer hjalp :-D
LAN

Re: Baghjul montering TA - HJÆLP!!!

Indlæg af LAN »

tingtilsalg skrev:
Tinning skrev:jeg har i dag skiftet fælg og chokkobling og havde sammen problem end til jeg fik presset tandhjulet helt i til fælgen
Det er selvfølgelig rigtigt. Det kan drille lidt. Her hjælper en god gummihammer eller trækølle i øvrigt :-)
Tror min sad fint - min fik også nogle gode dask med en gummihammer, for lige at checke om der var et par mm at hente - men virkede ikke til at kunne komme længere ind.
"klonket" lød lidt kontant metallisk som om den gik i bund, når jeg daskede på den - og iøvrigt blev tandhjul/gummiklodser bagefter meget nemme/løse at tage ud/sætte i.
Stod dog alligevel og funderede lidt over om de ca 2 mm mellemrum der var mellem tandhjuls-flangen og navet skal være der...???

hhmm - ualmindelig bøvlet at forklare korrekt med ord :oops:

Som sagt - løsningen blev at vride hjulet ind på plads - som forsøgt beskrevet ovenfor.
Besvar