iver skrev:det var jo det der var grundlaget for at vi startede denne klub, hjælpe hinanden med tekniske spørgsmål
Ja, sådan troede jeg jo også det var, men jeg kan så forstå at hvis man kommer med detaljerede, og dermed lange, forklaringer, bliver man diskvalificeret... så derfor havde jeg egentlig ikke tænkt mig at kommentere denne tråd, men nu gør jeg det alligevel
.
Lad os først slå fast; skal du måle gennemgang, skal du først isolere det du skal måle på, dvs. demontere stik og ledninger. Forestil dig at det er en ring du måler på; en probe på hver side af ringen, hvordan ved du hvilken vej i ringen du måler? Adskiller du ringen i den ene side (demonterer ledningerne), så ved du at det er den anden side du måler på.
De tre gule ledninger fra generatoren er tre spoler (3-facet generator), der er forbundet i et stjernepunkt i statoren, dvs. at du skal kunne måle ca. den samme modstand (Ohm), mellem hver sæt ledninger, altså gennem to spoler, tre målinger ialt; mellem 0,1 og 1,0 Ohm. Måler du fra en af de gule ledninger (ligemeget hvilken, de er jo forbundet i stjernepunktet), og til stel, f.eks. motorblokken, må der
ikke være nogen forbindelse.
Du skriver at den lader omkring 14,3 V både i tomgang og ved 4500 omdr. Normalt vil den lade mindre i tomgang, 12,5-13 V, men de 14,3 V ved 4500 omdr. er da okay, og da den ikke overlader, f.eks. 16 eller 17 V, hverken i tomgang eller med omdrejninger, hvad er så egentlig problemet? Ja, spændingsregulatoren har været varm, men det behøver den jo ikke at have taget skade af (endnu
). Men hvorfor har den så været varm? Ja, det kunne jo, som du selv er inde på, være pga. effekten (Watt), at den har skulle levere mere strøm (Ampere), end normalt og derved er blevet overbelastet. Det kan f.eks. skyldes dårlige forbindelser i stik (der kan udvikle så meget varme at stikket smelter), eller dårlige stelforbindelser generelt. Den ekstra effekt der skaber varmen kræver strøm og den skal generatoren levere via spændingsregulatoren, som derved selv bliver varm og overbelastet. Så jeg ville nok efterse og evt. rense og smøre de forskellige stik rundt omkring
og checke stelforbindelserne.
En god ide her er at lave en kraftig ledningsforbindelse, f.eks. 4 eller 6 mm2, mellem punktet hvor stelledningerne er skruet på stellet (på min er det under tanken, mon ikke det er det samme på de nyere), og så til motoren, der hvor stelledningen til batteriet er skruet på, så der bliver direkte forbindelse mellem stelledningerne i ledningsnettet og batteriets minus-pol (det her har jeg vist skrevet før
), istedet for at stellen skal finde vej gennem diverse stel- og motorbeslag.
Om man skal købe en original, en uoriginal eller en Schnabel vil jeg lade være op til den enkelte. Men jeg kan oplyse at jeg på Africaneren selv kører med en uoriginal fra MC-Nøglen, den har kørt ca. 60000 km på 7 år nu, lader ca. 12,5 V i tomgang og ca. 13,8 V med omdr. og bliver kun håndlun. Varaderoen kører stadig med den fra fabrikken originalmonterede, dvs. at den indtil videre har holdt 155000 km og 9 år.
... tja, nu endte det alligevel med at blive et langt indlæg...