Erfaringer med kolde dæk?????

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Erfaringer med kolde dæk?????

Indlæg af Søren Dahl »

Hej alle

Er der nogle som har erfaringer med hvor meget der rent faktisk skal til før ens MC vælter når der er tale om kolde dæk+veje ved denne årstid??? Jeg håber altså ikke at folk kører rundt og vælter, men måske nogen kan sige lidt om hvor meget lavere dækgrebet egenteligt er kontra det at køre når det er varm?. Kan man ligge cyklen mere ned end som så, eller skal man helst bruge styret meget (altså ungdå at ligge cyklen ret meget ned) i sving? Det er ganske nyt for mig at køre når det er vinter, måske nogle kan gøre mig mere rolig så jeg tør køre lidt mere friskt, eller bekræfte mig i, at det er meget klogt at køre super forsigtigt???? Jeg har stor kørselserfaring med alle typer vejgreb, men ikke når det er meget koldt med meget lave dæk+vejtemperaturer. Jeg er HELT klar over at dæktypen er MEGET vigtig for at kunne vurderer dette spørgsmål, men er der så nogle som har erfaring med hvilke dæktyper som er bedst når det er vinter???

MVH Søren
Esben

tjaaa

Indlæg af Esben »

Hej søren.

Dæk typen har helt sikkert rigtigt meget at sige, især om vinteren.
Jeg havde sidste år tigtigt gode erfaringer med mit Enduro-3 dæk. Der følte jeg at jeg kunne køre sådan rigmeligt normalt dog skal skal selvfølgelig have i bghovedet at vejgrebet er meget skiftende på vejen om vinteren. Der er blandt andet tit meget mere skidt og snask på vejen.
Der imod har jeg også kørt meg det billige Mitas enduro dæk som jeg har synes er ok til prisen men de har det altså bedst om sommeren.
Om vinteren bliver de altså ret hårde om har meget glatte, især med fugtige veje.

Såååå. Vær forsigtig om vinteren men det behøver ikke at stoppe en for at køre.

Hilsen Esben
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Dæk.

Indlæg af Peter AT »

Mine seneste dækerfaringer er som føler:

Michelin T66. Standard dæk monteret ved levering af de 2 ATere jeg har.
Bagdæk. Har en rimelig vedhæftning i tørt vejr, med temperaturer over 10 gr. I koldt og fugtigt vejr, er dækket ligefrem farligt. Slipper uden varsel ved frisk svingkørsel. Holder 10-12.000 km.
Fordæk. Rimelig vedhæftning ved alle forhold. Bliver uens slidt på sider ved frisk svingkørsel. Holder ca 10.000 km. Køber aldrig T66 igen.

Michelin T63. Michelins billigdæk til offroad.
Bagdæk. Rigtig godt dæk til løst underlag, og rimeligt til asfalt. Faktisk står det ligeså sikkert på kold og vådt asfalt som T66eren. Holder ca. 10.000 km. Køber det helt sikkert igen.

Stoneking. Dette er ikke godkendt til landevejsbrug, da det er et crossdæk. Helt fantastisk på løst underlag, moderat egnet til asfalt. Der skal køres ret forsigtigt i de snævre sving, men når det slipper, er det ret udramatisk og cyklen er som regel let at redde igen. Holder ca. 8.000 km, men koster ikke meget, så skidt. Skal helt klar altid have et for- og bagdæk til at benytte når der skal køres seriøs grus.

Generelt omkring temperaturforskelle, er det min erfaring ad dæk skal rulle 5- 8 km for at blive friktionsvarme, inden de opnår den optimale vedhæftning. Det er uanset om det er sommer eller vinter. Selvfølgelig er der mindre grib i koldt og fugtigt vejr.

Mine næste sommerdæk bliver Michelin Anakee, som jeg nok skal give en tilbagemelding på.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Besvar