Forlygter - Pyt med at de er store, bare de er lige store...

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Dan V.

Forlygter - Pyt med at de er store, bare de er lige store...

Indlæg af Dan V. »

Er det standard med 2 ens forlygteparaboler på en AT RD04, dvs. med nær og fjernlys i begge? Jeg mener at have hørt at der kun må være nærlys i en lygte, med mindre afstanden mellem disse ikke overstiger en bestemt afstand (10cm)

Kan det klare et syn? :roll:
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg er ikke sikker på dette punkt, men mener dog at det vigtigste er om glassene er ens. Med andre ord, om de begge er slebet asymetrisk til den rigtigt side.
Om der så er noget med afstanden, ved jeg ikke.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Der er nu ikke megen aktivitet på dette spørgsmål, men pyt... jeg fik den synet med 2 ens paraboler og nærlys i begge - uden anmærkning - både syn og toldsyn - så nu skal ikke nøjes med at køre med prøveplade :-) - for jeg har nemlig lige hentet min nye nummerplade og betalt afgiften...

SÅ NU SKAL JEG UD AT KØRE! JUBII :-)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Dit spørgsmål kan garanteret også besvares vha af google.dk og 10 minutters søgen rundt.
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Øh nej... mit spørgsmål gik på om begge paraboler er ens på en RD04... Jeg kan ikke umiddelbart finde svaret, ej heller via google, men nu kan det egentlig være mig ligemeget, men andre kunne måske bruge svaret til noget.

Jeg har forsøgt at finde gode billeder af originale forlygter på ebay og på google, men ingen har været gode nok til at jeg kan se detaljerne.

MEN - jeg kan konstattere at mine forlygter sansynligvis er monteret sådan ab fabrik, da kabler ser originale ud. Men igen... det kan være noget udstyr der fremstilles til eftermontering...

Jeg checker lige færdselsstyrelsens regelsæt...
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Der fandt jeg vist svaret......

6.02.030 Motorcykel
(1) Motorcykel skal være forsynet med
a) en fjernlyslygte og
b) en nærlyslygte.
(2) Motorcykel kan være forsynet med:
a) To fjernlyslygter.
b) To nærlyslygter.
c) En eller to tågeforlygter.
d) En søgelygte.
e) En arbejdslygte.
(3) Nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelsen i pkt. 6.02.003 (1) e) og kan være
indrettet til symmetrisk nærlys.
(4) På motorcykel, hvis motor har et slagvolumen på 100 cm3 eller derunder, skal
fjernlyslygte have en lysstyrke på mindst 5.000 cd.
Detailforskrifter for Køretøjer 2007 71
6.02.031 To-hjulet motorcykel
(1) På to-hjulet motorcykel med to nærlyslygter må afstanden mellem disse ikke
overstige 0,10 m.
(2) Nærlyslygte kan være anbragt ved siden af fjernlyslygte. Lygterne skal være anbragt
symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen, og afstanden
mellem lygterne må ikke overstige 0,10 m.


Heraf udleder jeg:
Afstanden MELLEM lygterne må ikke overstige 0,1m - heraf forstår jeg fra kant til kant - og ikke fra midt til midt...

Er nogen uenige med mig?
Niels

Indlæg af Niels »

Nej ;-)

Mvh Niels
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Grunden til jeg nævner google er såmænd blot fordi man jo som bekendt kan finde stort set alt der. Jeg synes også at have læst en masse om de forlygter tidligere, på forskellige fora. www.xrv.org.uk og/eller www.advrider.com har en masse info om ikke andet :-)
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Helt iorden - tingtilsalg... :-D

Jeg mener bare at en synsmand har fortalt mig at der måles fra midt til midt parabol... og så er mine lygter ikke lovlige... ikke at det generer mig synderligt, men det er nu rart nok at vide inden man kører til syn...

Og Niels: Det var rart - så er vi da ikke uenige :-D

MEN - jeg holder mig til færdselsstyrelsens tekst - bogstaveligt talt ;-)
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 705
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

asymetrisk forlys

Indlæg af Lasse Pedersen »

ved nogle af jer om lystet (forlyset) er asymetrisk på en transalp fra 06 og hvis det er om det kan laves om så det er asymetrisk til venstre?
spørgsmålet grundes jeg skal til England og Irland


(Trapper)
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Så vidt jeg ved sætter man bare en sort klistermærke-kile på forlygten, et bestemt sted, så lyset afskæres, og dermed ikke generer modkørende derovre.....
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Men dette sorte klistermærke vil jo så dække for det lange lys :-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

tingtilsalg skrev:Men dette sorte klistermærke vil jo så dække for det lange lys :-)
Ja, men ikke noget af betydning.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar