XL250R '88 startproblemer

Spørgsmål eller tips.
Besvar
dustndirt

XL250R '88 startproblemer

Indlæg af dustndirt »

Jeg har en XL250R fra '88.
Nu pga. ændret skolesituation for min søn på 10 år, er jeg nødt til at kunne køre ham dagligt 5-6 km til offentlig transport, på enten min Dnepr MT16 eller med back-up på den gamle Honda.
Eftersom russeren har været konstant arbejdshest de sidste 3 år, så trænger den til lidt hensyn for at blive ved...
Der er bare lige det at XL'en ikke vil starte. Den var ellers fornuftig nok gennem en lang periode, halvt års tid, hvis blot jeg huskede at starte den en gang pr uge. Det glemte jeg ..
Det er nu halvt år siden den sidst var igang. Der er fuld power på batteriet, den reagerer bare ikke - ikk så meget som en prut.

Hvad skal jeg forsøge ?
Tændrør har været ude, ser fint ud, der er gnist.
Er det karburatorerne der skal renses ?
Gode råd modtages med STOR glæde ;-)

Dorte
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Der er tit problemer med vand i bensinen, både tank og karburatorer, når de har stået stille.
Prøv med karburator sprit i tanken som første forsøg.
Hvis det ikke virker, kan det være nødvendigt at tømme tank og karburator helt, rense dysser, for derefter at prøve med friskt bensin.
Måske også et friskt tændrør.

Det er der jeg ville starte (når nu der er gnist)
forresten....bliver tændrøret vådt?
Senest rettet af Nikolajsen 12. aug 2009, 20:36, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej Dorte

Jeg ved ikke hvilken type karborator der sidder på den, men i 80´erne brugte Honda typisk en vakuumkarborator med en aluminiums"klokke" øverst, til vakuumstyringen.
Hvis det er den model ligger fejlen muligvis der. Jeg har selv haft en Honda 900 med samme problem, og jeg kender til flere andre eksempler, alle med ovennævnte karburatormodel.
Meget er prøvet, men så vidt jeg ved er der aldrig nogen der har fundet den præcise årsag til problemet.
Min formodning er, at stemplet inde i "klokken" efter kort tids stilstand sætter sig fast fordi det udtørrer når der ikke kommer benzin gennem karburatoren.
Det vil så være i lukket stilling, og dermed er der praktisk taget lukket for både luft og benzin, og så kan den ikke starte.
Hvis det er med dén model karburator, ville jeg prøve at skrue "klokken" af (plejer at sidde med to skruer), tørre den og stemplet af for evt. snavs/ir, give det lidt tynd olie, og montere det igen, og så se om den kan starte.
Håber det kan være til hjælp.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

Den xl250r jeg var indehaver af, havde samme problem. Det viste sig at den havde en dårlig forbindelse i dødemandsknappen. Men ellers er det mest sandsynligt tomgangsdysen der skal rensen.

Hilsen Jernhenrik
Besvar