Gammel super TA med 17'' forhjul

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Gæst

Gammel super TA med 17'' forhjul

Indlæg af Gæst »

Hejsa derude.

Jeg kan forstå der åbenbart er flere TA kørere der synes det ville være enormt fedt med et 17'' forhjul. Det er selvfølgelig også helt forståeligt hvis de fleste km bliver kørt på asfalt. Ikke at jeg forstår det, men lad nu det ligge.

Jeg vil så bare lige fortælle at man faktisk ganske billigt kan montere et 17'' forhjul på sin gamle TA eller AT. Man gør følgende:

Køber et brugt forhjulsnav uden egere og fælg, ca 50 euro hos endurobunker.

Køber et sæt (36 stk) egere, eventuelt rustfri, mellem 500-800 kroner.

Og en fælg der koster omkring 700 kr hos Speedshop i kolding.

Så kommer der lidt arbejdsløn oveni osv. Men for ca 2000 kroner har man så et 17'' forhjul til sin TA, og så kan man rigtigt køre stærkt.

Så hvad venter I på?? Eller skal jeg godt nok gøre det før jer andre så I kan se at det er muligt?? ;-)

Rettelse, rustfrie egere kan erhverves for 400 kr. og det koster 300 at få en fælg egeret op.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Tom

Du er da et hjertens godt menneske :-D

Nu ved vi så det kan lade sig gøre, men man kan vel også sætte et 10" forhjul på, ikke så kønt men det kan lade sig gøre ;-)

Hvordan vil det så tage sig ud med et 17" forhjul, jeg mener, vil forgaflen ikke komme til at virke lidt lang, og vil den ikke komme til at hælde lidt fremover?

Nu ved jeg godt du ikke lovede at den ville komme til at ligne en racer, men blot at det kunne lade sig gøre.

Og så tror jeg at jeg gerne vil tage imod tilbudet om at du gør det først, så kan vi andre se hvad den kommer til at ligne :-) :lol:

Hilsen
Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Som udgangspunkt kan det komme til at se ret fedt ud med sådan et 17" forhjul.
Men problemet er, at man ændrer cyklens styregeometri. Det svarer til at korte forgaflen ganske meget.
Det betyder, at cyklen "går på næsen." Den vil få en hurtigere og mere nervøs styring.
Det kan være fint nok, hvis man gerne vil køre små snævre sving. På motorvej er det næppe rart.
Løsningen er enten en længere forgaffel eller en forlængelse af den originale. Førstnævnte løsning er klart at foretrække, da originalgaflen, ihvertfald på en TA, er elendig.
Gæst

Indlæg af Gæst »

sådan ser en TA ud med 17'' forhjul:

http://www.transalp.de/technik/pd-techn ... ermoto.php

og nu er jeg jo så heldig at have monteret en lidt længere forgaffel, samt at dem med de rette fjedre og olie er væsentligt bedre end en standard TA forgaffel.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

FEEED!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom og i andre

Det var et fint link du har lagt ind.

Den alp som er på de 2 nederste billeder på siden er da bare psykotisk-ond - for he****de den er da bare alt alt for fed!!! Den har jeg godt nok forelsket mig godt og grundigt i - selv om en rigtig alp i mine øjne er sådan en jeg selv kører på eller din og Bjarkes for den sags skyld - som jo er cykler man virkelig kan se der har været på eventur - min er altså ikke inkluderet i den betragtning - den fine lakering har jo ligesom fjernet sporerne fra mine MC eventyr - jeg nøjes med at vise sporerne på min egen krop frem - de fortæller den historie der er at fortælle om de skrammer cyklen havde før!

Jeg synes iøvrigt det ville være et fedt projekt hvis du prøvede at motarde din cykel Tom.

Tak for den udemærkede forklaring Bjarke, jeg har selv gået og tænkt på ideen om at montere en anden forfælg, meeeen jeg er nu mest til 21" forhjul - det virker, i mine øjen, meget bedre kosmetisk (og vel sagtens også teknisk) set til den type maskine en alp + twin nu engang er!

MVH Søren
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Fandt lige dette link igen.

http://www.xs4all.nl/~hanzw/

Ser også ganske fed ud. :-)

/Mogens
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hmmmm........Gå ind i pictures - XL600V Transalp - og så er det nr. 7 fra oven, (5x) Martin Celiz, Miami, USA, så kommer billederne.


/Mogens
Besvar