Nye cylindre på Alpen?

Spørgsmål eller tips.
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

Fint link Iver. De har da godt nok nogle sager. Og en enkelt RD07a blok :-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af Tinning »

nu er det ikke fordi jeg står og mangler en motor lige nu men er altid nysgerig og falder jeg over en motor som er støre og hel vil jeg ikke sige det er utænkeligt at jeg køber den :-D
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

Tinning skrev:nu er det ikke fordi jeg står og mangler en motor lige nu men er altid nysgerig og falder jeg over en motor som er støre og hel vil jeg ikke sige det er utænkeligt at jeg køber den :-D
Eller som jeg skrev tidligere, brug 10-12000,- på en hel cykel :-)
Så du får både større tank, bedre affjedring og bedre bremser med. Og alu bagsvinger med også :-)
egoland

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af egoland »

tingtilsalg skrev: Jeg kan virkelig slet ikke se logikken i det her. Og slet ikke, når du endnu ikke har undersøgt det europæiske marked for 650 og 750 motorer.


Eller du ombygger din Transalp totalt til en Africa Twin RD04. Det kan rimeligt let lade sig gøre.
Nu HAR jeg faktisk undersøgt det: Intet lige nu, men det kommer måske

Men det med RD4-ren lyder interssant: Er det samme stel på de to? Jeg kan også godt se, at der er behov for et beslag til bremsecylinder til bagbremsen.

Problemet er så, om geden har ændret for meget identitet . . . .
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

egoland skrev:
tingtilsalg skrev: Jeg kan virkelig slet ikke se logikken i det her. Og slet ikke, når du endnu ikke har undersøgt det europæiske marked for 650 og 750 motorer.


Eller du ombygger din Transalp totalt til en Africa Twin RD04. Det kan rimeligt let lade sig gøre.
Nu HAR jeg faktisk undersøgt det: Intet lige nu, men det kommer måske

Men det med RD4-ren lyder interssant: Er det samme stel på de to? Jeg kan også godt se, at der er behov for et beslag til bremsecylinder til bagbremsen.

Problemet er så, om geden har ændret for meget identitet . . . .
RD03/04 og Transalp frem til 1999 ved jeg deler stel. Der er visse ting der ikke helt ligner hinanden og diverse beslag at tage højde for. Men i hovedtræk er de ens. Så at bygge en TA om til AT er ikke noget voldsomt stort projekt :-)

Hvad identiteten angår.. Jeg ved det sgu ikke. Min TA lignede i et par år en halv AT og en halv TA, også da jeg fik mig et par fartbøder. Der er aldrig nogen der har påpeget noget som helst. Den blev da også synet uden anmærkninger med skivebremse og AT bagsvinger på. Så jeg tror ærligt talt ikke det er noget problem at køre den til syn selvom den skulle være ombygget.

Problemet kan så opstå hvis du forsøger at sælge den. Det er ikke sikkert at cyklen vil stige i værdi, snarere tværtimod. Sådan noget hjemmeombygning får ofte folk til at krumme tæer. Men skulle jeg køre Transalp igen ville jeg ikke være bleg for at bygge den om :-) Og er du sikker på at den Transalp er din mange år endnu, så er det sgu bare at komme igang :-)
egoland

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af egoland »

12-15.000 for en brugt i Tyskland er jo også en slags penge :shock: . Men ikke nær så mange som en ny knallert koster ;-) . Men så skal man også ud i det lille svejse-certificat og en co2-er :snydt:

Så måske kunne det i sidste ende bedst betale sig at sælge den gamle, og købe en ny i Tyskland og få den indregistreret?
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af iver »

tingtilsalg skrev:
egoland skrev:
tingtilsalg skrev: Jeg kan virkelig slet ikke se logikken i det her. Og slet ikke, når du endnu ikke har undersøgt det europæiske marked for 650 og 750 motorer.


Eller du ombygger din Transalp totalt til en Africa Twin RD04. Det kan rimeligt let lade sig gøre.
Nu HAR jeg faktisk undersøgt det: Intet lige nu, men det kommer måske

Men det med RD4-ren lyder interssant: Er det samme stel på de to? Jeg kan også godt se, at der er behov for et beslag til bremsecylinder til bagbremsen.

Problemet er så, om geden har ændret for meget identitet . . . .
RD03/04 og Transalp frem til 1999 ved jeg deler stel. Der er visse ting der ikke helt ligner hinanden og diverse beslag at tage højde for. Men i hovedtræk er de ens. Så at bygge en TA om til AT er ikke noget voldsomt stort projekt :-)

Hvad identiteten angår.. Jeg ved det sgu ikke. Min TA lignede i et par år en halv AT og en halv TA, også da jeg fik mig et par fartbøder. Der er aldrig nogen der har påpeget noget som helst. Den blev da også synet uden anmærkninger med skivebremse og AT bagsvinger på. Så jeg tror ærligt talt ikke det er noget problem at køre den til syn selvom den skulle være ombygget.

Problemet kan så opstå hvis du forsøger at sælge den. Det er ikke sikkert at cyklen vil stige i værdi, snarere tværtimod. Sådan noget hjemmeombygning får ofte folk til at krumme tæer. Men skulle jeg køre Transalp igen ville jeg ikke være bleg for at bygge den om :-) Og er du sikker på at den Transalp er din mange år endnu, så er det sgu bare at komme igang :-)
At din cykel blev synet dengang Tom er ikke ensbetydende med at den blev korrekt synet, hvis ikke den der kører den til syn oplyser om ombygningen, er den ikke korrekt synet, da det er ens egen pligt at oplyse om ombygningen. Og hvorfor skulle man påpege en ombygning når man tager nogen for at køre for stærkt? De to ting har jo intet med hinanden at gøre. Bliver man stoppet i en razzia, hvor Skat i samarbejde med Politi tjekker cykler for ombygninger, så klapper fælden, og det er ikke kun Harleyer de går efter længere. Og jeg går udfra at Egoland spørger til identiteten, med henblik på korrekt ombygningssyn, hvor der muligvis skal betales afgift af ombygningen.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af Peter AT »

Enig Iver..

Lad os holde den moralske fane højt..
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rotax 655

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af Rotax 655 »

Ku jeg få plads til en AT motor i stellet, kon der en i da, savner skisme den motorgang. :ok: et fint vinter projekt. men spørge i synshallen først om det var OK.
:-D
Ville jo nok kigge efter SD totalt skadede AT ved forsikringsselskaberne :shock: eller lignende. Kræver jo også CDI, o.m.a. elektronik for at virke. Men hva det gjorde det jo også at ombytte Rotax motoren, ledningsnet og hele skidtet, ikke meget var ens.
Husker lige en artikel i Bike om en ombygget Nimbus der fik el. motor og blev synet og godkendt uden problemer.. så meget kan lade sig gøre.. helt legalt :beer:
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af iver »

Peter AT skrev:Enig Iver..

Lad os holde den moralske fane højt..
Ja vi to må jo som moralens vogtere, altid holde fanen højt ;-)


Mvh El guardián de la moral.
Fuck Chrome.
HARK Rules
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

egoland skrev:12-15.000 for en brugt i Tyskland er jo også en slags penge :shock: . Men ikke nær så mange som en ny knallert koster ;-) . Men så skal man også ud i det lille svejse-certificat og en co2-er :snydt:

Så måske kunne det i sidste ende bedst betale sig at sælge den gamle, og købe en ny i Tyskland og få den indregistreret?
Hmm, det burde være muligt at finde en der kan hjælpe med at svejse lidt :-) Hvis du agter at beholde din Transalp og påtænker at ombygge den, er jeg gerne behjælpelig.
Rotax 655

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af Rotax 655 »

Er registreret bruger af værkstedet Østergade, Aarhus, der er MC lift, og hejseværk (vigitg) hvis motoren skal ud og i - kunne godt hjælpe dig lidt til vinter med dit projekt - Værkstedet har åbent alle hverdage fra 8 -15 for alle førtidspensionister og pensionister (og deres gode venner). og der er alt det værktøj og svejseanlæg der behøves + drejebænke, søjleboremaskiner o.a. VARME og kaffe :beer:
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

Det er nu ikke nødvendigt med hejseværk.
Motoren vejer ca 60 kg og kan fint afmonteres alene af en voksen mand.
Rotax 655

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af Rotax 655 »

ja og Rotax motoren og din 50 - rart med en sele omkring når den skal luskes af og på. Alle er jo ikke lige så stærke som dig Tom :-D

Og er der ikke centralstøtteben på cyklen, er det fedt at kunne hæve liften og sikre cyklen med stropper og hejseeværk - Men du holder den vel i den ene hånd, mens du hiver motoren ud med den anden :mrgreen:

Nå vist lidt uden for emnet i tråden. Så slut med det, bare et tilbud til Egoland.
tingtilsalg

Re: Nye cylindre på Alpen?

Indlæg af tingtilsalg »

Jeg prøver lige igen.
En voksen mand kan uden alt for store problemer selv afmontere den gamle motor og smide en ny i stellet. Og nej, jeg er ikke stærkere end gennemsnittet. Jeg gjorde det i øvrigt alene en aften uden hverken centralstøtteben eller anden hjælp end almindeligt værktøj og mine hænder. Men det er klart, er man uarbejdsdygtig og med polioarme, bliver det hele nok lidt mere besværligt.

Egoland, hvis du får brug for hjælp siger du bare til, så står jeg klar. Evt skriv en PM.
Besvar