Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Michael1971

Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Indlæg af Michael1971 »

Jeg er dsv. i den situation, at jeg er nød til at opbevarer min dejlige AT'er udendørs (indtil videre ihvertfald) vinteren igennem. Den står dog under en carport og er dækket med et overtræk fra Louis.de.

Mit spørgsmål er så, hvor skidt det egentlig er, og om jeg bør gøre noget for at kulde og fugt ikke ødelægger for meget?
Har hørt jeg helst skal skifte olie, så den står med frisk olie på vinteren igennem. Men bør jeg også smøre den ind i olie eller noget for at fugten ikke tærer for meget?

På forhånd tak for input :-)
Mvh, Michael
PAVJ

Re: Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Indlæg af PAVJ »

Hej.
Det burde der jo ikke ske alverden ved.
Jeg ville afmontere batteriet, fylde tanken op og hælde en bøtte wd40 ud over det meste.
Måske give ledninger og gummi lidt silikonespray.
M.h.t. motorolien er det vel en god skik at skifte efter endt sæson, men det må afhænge af hvor længe det er siden du sidst har skiftet.
Tag evt. luftfilter ud og afdæk indgangshullet. Jeg har engang oplevet at musene havde overvintret i filtret.

M.v.h.
Poul
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Indlæg af Nikolajsen »

Ingen tvivl om at det svageste punkt er batteriet. Det har bedst af at være fuldt opladet hele tiden.

Resten af cyklen er jeg ret sikker på kan klares med en grundig pudsning til foråret 8-)

Alt efter hvordan det overtræk er fremstillet (om det lukker fugten ud), ville jeg nok overveje om det skal på. Jeg har oplevet flere tilfælde hvor cyklen var fugtig HELE tiden med dækken på, det vil den trods alt ikke være helt uden. Der vil den være tør store perioder.

Og ja, affaldsstofferne i brugt olie er i teorien hårde ved det indvendige af motoren, men om det i praksis betyder ret meget ved jeg ikke. Det betyder i hvert fald ikke ret meget på en vinter....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Michael1971

Re: Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Indlæg af Michael1971 »

Super, mange tak for input!! Nu er jeg mere rolig ved at lade den stå udendørs, og ved hvad jeg skal gøre for at beskytte den lidt..
Herlig historie med musene :-D

Ja, der er meget man skal lære, når man er helt ny mc ejer :-)
Rigtig dejligt at kunne få hjælp herinde!!!! :ok: :ok: :ok:

Glædelig jul,
Michael
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Udendørs vinteropbevaring - er det skidt?

Indlæg af Bønne »

Jeg er rimelig enig med de andre omkring motorolien og brug af WD40, men jeg ville nok montere overtrækket. Er den først imprægneret med WD40, betyder lidt fugt under det ikke så meget, men uden overtrækket er den mere sårbar.

Mht. batteriet kan du gøre to ting. Har du en intelligent-/vedligeholds-lader, kan du sætte den til batteriet og den vil "passe" det hele vinteren (husk at efterfylde med destilleret vand). Har du kun en almindelig lader, lader du batteriet helt op (ladestrøm 10% af kapaciteten, 14 Ah = 1,4A ladestrøm), pakker det i en plastikpose, og sætter det i fryseren (forudsat du har sådan en). Til foråret tager du det op af fryseren, lader det stå og afklimatisere, monterer det og starter cyklen :-D .

Har du centralstøtteben, stil den på det og løft gerne forhjulet fra jorden, der kan blive en flad plet på dækket hvis det står på samme sted i lang tid.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar