Kæde skifte hjælp.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Suhir

Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

Hej.

Jeg tænkte på om ser er en af jer der eventuelt kunne hjælpe mig med at skifte kæde på min AT? Grunden til at jeg spørger er at jeg er meget usikker på det og helst vil have en ved hånden som har prøvet det før.
Kæden er en endeløs DID kæde.

For tiden holder jeg til oppe i Beder, syd for Aarhus.

På forhånd tak
Suhir.
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af ktopp »

Jeg vil gerne hægte mig på, som kikker. Jeg skal også have skiftet kæde, men gerne med en der skal nittes.
Det kan være der bliver lavet en "skruedag", det har der vist være her i Østjylland tidligere ??
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Suhir

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

Jo, lyder godt.

Iver har lavet en sidste år, som jeg kunne forstå på ham. Han snakkede om at lave en til foråret igen på et tidspunkt.
tingtilsalg

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af tingtilsalg »

Det er nu ikke svært overhovedet.
Hvis kæden er af endeløs type er det såmænd bare at pille bagsvinger af, skiften kæde og så samle skidtet igen. Det er ikke sværere end at skifte kæde på en ganske almindelig cykel.

Hvad nittetypen angår er der en tråd om emnet. Jeg skærer den gamle kæde over med vinkelsliber, smider den nye kæde på og nitter med 2 hamre. En stor som modhold på bagsiden, og slår på nitten forfra med en lille hammer. Har gjort det på en del kæder efterhånden gennem de sidste 10 år.
Suhir

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

Okey, prøver. Takker Tingtilsalg. Vil skrive tilbage om hvordan det er gået og sætte nogle billeder ind til.
tingtilsalg

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af tingtilsalg »

Suhir skrev:Okey, prøver. Takker Tingtilsalg. Vil skrive tilbage om hvordan det er gået og sætte nogle billeder ind til.
God plan.
I øvrigt, ingen du begynder at skrue. Det kan være en ide at have en god længde metalstang eller lignende ved hånden når du skal have den lange bolt til bagsvinger ud. Den kan godt sidde lidt fast.
Suhir

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

tingtilsalg skrev:
Suhir skrev:Okey, prøver. Takker Tingtilsalg. Vil skrive tilbage om hvordan det er gået og sætte nogle billeder ind til.
God plan.
I øvrigt, ingen du begynder at skrue. Det kan være en ide at have en god længde metalstang eller lignende ved hånden når du skal have den lange bolt til bagsvinger ud. Den kan godt sidde lidt fast.

Mange tak for tippet. Den skal vel også spændes gost til igen med en momentnøgle? Jeg syntes jeg kunne se i Haynes manualen, at man skal bruge locktit til skruerne på den foreste tandhjul, er det rigtigt?
tingtilsalg

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af tingtilsalg »

Suhir skrev:
tingtilsalg skrev:
Suhir skrev:Okey, prøver. Takker Tingtilsalg. Vil skrive tilbage om hvordan det er gået og sætte nogle billeder ind til.
God plan.
I øvrigt, ingen du begynder at skrue. Det kan være en ide at have en god længde metalstang eller lignende ved hånden når du skal have den lange bolt til bagsvinger ud. Den kan godt sidde lidt fast.

Mange tak for tippet. Den skal vel også spændes gost til igen med en momentnøgle? Jeg syntes jeg kunne se i Haynes manualen, at man skal bruge locktit til skruerne på den foreste tandhjul, er det rigtigt?
Jeg har aldrig brugt momentnøgle på bolte og møtrikker af stål. Der har jeg bare spændt til. Men jeg har da en god Beta momentnøgle jeg bruger når jeg skruer i aluminium.Typisk motordele :-)
Locktite eller lignende til gevindsikring kan du sagtens bruge hvis det gør dig mere tilpas :-) Jeg har da selv brugt det af og til. Men mest på motordele, så vidt jeg husker :-)
Suhir

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

tingtilsalg skrev:
God plan.
I øvrigt, ingen du begynder at skrue. Det kan være en ide at have en god længde metalstang eller lignende ved hånden når du skal have den lange bolt til bagsvinger ud. Den kan godt sidde lidt fast.

Mange tak for tippet. Den skal vel også spændes gost til igen med en momentnøgle? Jeg syntes jeg kunne se i Haynes manualen, at man skal bruge locktit til skruerne på den foreste tandhjul, er det rigtigt?[/quote]

Jeg har aldrig brugt momentnøgle på bolte og møtrikker af stål. Der har jeg bare spændt til. Men jeg har da en god Beta momentnøgle jeg bruger når jeg skruer i aluminium.Typisk motordele :-)
Locktite eller lignende til gevindsikring kan du sagtens bruge hvis det gør dig mere tilpas :-) Jeg har da selv brugt det af og til. Men mest på motordele, så vidt jeg husker :-)[/quote]


Super, for der er ikke økonomi til at investere i det klister fortiden.
tingtilsalg

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af tingtilsalg »

Suhir skrev:
tingtilsalg skrev:
God plan.
I øvrigt, ingen du begynder at skrue. Det kan være en ide at have en god længde metalstang eller lignende ved hånden når du skal have den lange bolt til bagsvinger ud. Den kan godt sidde lidt fast.

Mange tak for tippet. Den skal vel også spændes gost til igen med en momentnøgle? Jeg syntes jeg kunne se i Haynes manualen, at man skal bruge locktit til skruerne på den foreste tandhjul, er det rigtigt?
Jeg har aldrig brugt momentnøgle på bolte og møtrikker af stål. Der har jeg bare spændt til. Men jeg har da en god Beta momentnøgle jeg bruger når jeg skruer i aluminium.Typisk motordele :-)
Locktite eller lignende til gevindsikring kan du sagtens bruge hvis det gør dig mere tilpas :-) Jeg har da selv brugt det af og til. Men mest på motordele, så vidt jeg husker :-)[/quote]


Super, for der er ikke økonomi til at investere i det klister fortiden.[/quote]

Det skulle nu ikke gerne koste mere end 50-60,-
Det behøver jo ikke være locktite. Min bøtte gevindklister er noget billigt noget fra den lokale maskinhandel.
Ksejersen

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Ksejersen »

Thansen har gevindklister til en 50'er
Suhir

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af Suhir »

Takker! :-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af iver »

Hej der.....

Ja jeg regner med at lave en skruedag en gang til foråret, Mullersted skal vist nok have sat en styrtbøjle på, et kædeskift kan vi også klare. Sidst skiftede vi kæde og tandhjul, luftfilter, og så vidt jeg husker også olie, alt sammen på en Varadero. så man når nemt en del når man er nogle stykker. Min boligsituation er dog lidt usikker, men hvis jeg flytter kan vi måske holde det der jeg flytter hen :-) Og hvis ikke er der sikkert en anden der lægger garage eller perlegrus til, jeg kommer gerne med værktøj og gåpåmod :!:

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
JP
Indlæg: 311
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: Kæde skifte hjælp.

Indlæg af JP »

Hej
Jeg lægger gerne garage/værksted til, det er selvfølgelig lidt længere nordpå.

Hilsen Jørn
Besvar