Opladning af batteri

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Tryksen

Opladning af batteri

Indlæg af Tryksen »

Er der nogen der har et godt råd?

Har lige været forbi Biltema og hente en lille oplader http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Ba ... 4-A-37744/. Kan jeg bare lade den stå eller kræver den at jeg slukker en gang imellem. Jeg kan evt. montere et styreur der er tændt en time i døgnet...... hvad siger jeres erfaring

Er ved at banke så meget strøm på, at den næsten starter selv, så jeg er klar til forårs-shelter :-D :-D
ktopp
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. okt 2012, 10:18
Geografisk sted: Hadsten

Re: Opladning af batteri

Indlæg af ktopp »

Du kan roligt lade den stå og lade hele tiden. I instruktionen står der at den kan være tilsluttet i flere måneder og at der er en vedligeholdeses-funktion på den.
Det betyder at den engang imellem aflader batteriet lidt og lader lidt over længere tid, hvilket gør at batteriet holder længere.
Jeg har en tilsvarender lader (dog ikke fra Biltema) der har været sat til mit batteri hele vinteren. Jeg har her i weekenden pakket dyret ud og den startede næsten i første "hug" med et ny opladet batteri. Husk at efterse syres-tanden i batteriet, hvis den er for lav skal det efterfyldes med demineraliseret vand. :-D
Kim Topp
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
Husk aldrig at køre med for stram kæde.
+ 998
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Opladning af batteri

Indlæg af yaknudsen »

Jeg har personligt mere tiltro til laderne fra CTEK. Men CTEK laderne er væsentlig dyrere end den du henviser til.
I princippet bør de dog gøre fuldstændig det samme, og det ser ikke så ringe ud hvis man ellers kan tro på det der
står i vejledningen til den batterilader du henviser til.

Ifølge vejledningen til den viste batterioplader fra Biltema, skiftes der automatisk til vedligeholdelsesladning når
batterispændingen når 14.4 volt. Så det burde være OK at lade laderen være tændt og tilkoblet batteriet uendeligt
længe uden afbrydelser (hvis altså laderen gør som vejledningen siger).

Edit: ktopp var hurtigst ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tryksen

Re: Opladning af batteri

Indlæg af Tryksen »

Halløj igen

Havde også kig på den fra CTEK - syntes bare den var dyr. Nu får dyret lov at stå en god uges tid og så ser jeg virkningen første gang. Tak for de gode svar. Er der en simpel måde hvor man kan teste hvormeget strøm der er på batteriet - så kan jeg holde lidt øje med tingene.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Opladning af batteri

Indlæg af yaknudsen »

Den eneste rigtig brugbare test er at sætte batteriet på motorcyklen og efterprøve at batteriet har både volt og ampere til at trække startmotoren (og dermed motoren) rimelig ubesværet rundt.
Ved fuld opladning har batterisyren en bestemt vægtfylde. Så den næstmest brugbare test er at måle at vægtfylden på batterisyren. En sådan vægtfyldemåler kan feks købes i Biltema.

Ingen andre kontrol metoder er mig bekendt særlig gode, særlig sikre, eller særlig lette.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tryksen

Re: Opladning af batteri

Indlæg af Tryksen »

Har lige haft maskinen startet. Den snurrer bare lige med det samme. Ikke noget med at lige tage et par omdrejninger på "lav moment" - nej den slog lige igang. Tar i batteriet af når i lader på det - for hvis man skal det, ja så har jeg gjort noget man ikke skal. :smadret:
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Opladning af batteri

Indlæg af iver »

Hej Tryksen. Jeg lader batteriet sidde i med kabelskoene på, og har monteret et stik der kommer ud under kåben så jeg ikke skal have sæde eller noget af når jeg skal lade, stikket er så forbundet direkte på polerne. Mvh Iver .
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar