kølervæske mængde

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

kølervæske mængde

Indlæg af Tinning »

hej alle
er der nogle af jer der ved hvor meget kølervæske er det der skal i en transalp fra 89 jeg har kigget i haynes uden at kunne finde svaret

jeg spørger fordi det er lettere at blande hvis jeg ved hvor meget jeg skal bruge

mvh Tinning
tingtilsalg

Re: kølervæske mængde

Indlæg af tingtilsalg »

Hvorfor ikke bare købe det færdigblandet til -20 grader. Så skal du ikke stå der og døje med at blande osv.

Det er i øvrigt ikke raketvidenskab. Du behøver jo ikke blande det med millimeters nøjagtighed :)
Tidligere_medlem_1

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

1,75 liter
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Tinning »

Noget af svaret kunne være at jeg ikke anede det kan
Købes færdig blandet men jeg må en tur til thansen i morgen for så har de det vil

Takker ind til videre
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Bønne »

tingtilsalg skrev:Hvorfor ikke bare købe det færdigblandet til -20 grader.
Fordi -20 gr. svarer til et blandingsforhold på ca. 37-38% kølervæske, og en letmetalmotor skal altid køre med et
blandingsforhold 1:1, altså 50% kølervæske (Ethylene Glycol), til 50% destilleret vand (for at undgå kalk i kølesystemet).
Dette er af korrosionsbeskyttende årsager, og da en 1:1 blanding har et frysepunkt på -34 gr. er den side af sagen
også i orden.
Her vil nogle sikkert undre sig over hvorfor man så ikke bare bruger ren Ethylene Glycol, hvis korrosionsbeskyttelsen
er så vigtig. Men det har den "simple" årsag at blandingen Ethylene Glycol/vand har et ikke-lineært frysepunkt.
Ved 0% Ethylene Glycol har blandingen selvfølgelig et frysepunkt på 0 gr.
Ved 50% Ethylene Glycol er frysepunktet som nævnt ovenfor -34 gr.
Det laveste frysepunkt opnås ved 70% Ethylene Glycol, her er det -51 gr.
Derfra går det den anden vej igen, og ved 100%, altså ren Ethylene Glycol, er frysepunktet kun -12 gr.

I min Haynes, der dækker TA 600/650 og AT 750 `87 -`02, står under Specifications på side 1.2 en kapacitet på
ca. 2 liter (må jo så gælde for alle modeller), med et blandingsforhold på netop 50% Ethylene Glycol til 50% destilleret vand.

Så 1 liter Ethylene Glykol og 1 liter destilleret vand skulle være nok.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Re: kølervæske mængde

Indlæg af tingtilsalg »

Fair nok.
Jeg har nu aldrig gået så meget op i at det præcis er 1:1. Har i øvrigt haft mere end en motor adskilt, og aldrig konstateret forkalking i kølesystemet.

Så jeg mener stadig man lige skal slå koldt vand i blodet. Selvfølgelig skal der kølevæske på. Men om det er 40% eller 50%, det tvivler jeg meget kraftigt på har nogen større seksuel betydning.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Tinning »

det blev til 0,75 l kølervæske og så vand for resten

jeg takker for hjælpen

men her efter at have skiftet motor har jeg nu ikke gnist på tændrørene :-( og så stopper min viden så nu kommer Honda ingen steder før en kammerat har været forbi og hjælpe mig

god weekend ti l jer alle
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Tinning »

så er jeg kørene igen :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Nikolajsen »

:ok:
Hvad var problemet?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: kølervæske mængde

Indlæg af Tinning »

et stik der ikke var ordentlig forbindelse igennem i den "nye motor " så ikke noget slemt :-D
Besvar