The Good, The Bad and The Ugly

Spørgsmål eller tips.
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Bønne skrev:Det forekommer mig at den samlede pris for sandblæsning og metalisering lå i omegnen af 1500,00kr.
Det er da også en pris der er til at leve med. Tak fordi du kiggede :ok:


Nu er jeg gået på ferie, så nu bliver det fuldtidsarbejde for mig at skrue i cyklen - slet ikke tosset :mrgreen:

Jeg har fået mit natron hjem og det virker bedre end jeg havde turdet håbe på. Bliver lige nødt til at delel min glæde lidt - :beer: ddkk 8-)

Billede
TEriksen

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af TEriksen »

Det ser da ud til at virke rigtigt fint det natron der :ok:

/ Thomas
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Jeg beklager for de billeder der ikke vender rigtigt, men computeren vil ikke helt som jeg vil.


Som I allerede har set, virker mit "natron-blæseri" efter hensigten. Jeg blev dog overmodig og prøvede på det stykke metal der forbinder bagsvinger og bagbremse. Den er lakeret og brød sig ikke om behandlingen. Skidtet kom stadig af, men lakken blev noget mat at se på. Så ved jeg det :roll:

Men til rent metal virker det skidegodt. Det er helt ærgerligt at jeg skal pakke karburatorerne ved under kåben igen. De er blevet renset med natron, fik børstet det værste pulver ud af krogene og så har de to runde dæksler fået en tur med Autosol.
Den ene skilte jeg ad først, lukkede hullerne til, blæste den, åbnede den og samlede det hele igen - den anden lukkede jeg bare hullerne til, blæste den og åbnede så bagefter og gik indmaden efter. Der kom ikke pulver ind i nogen af dem, men havde der gjort det, kan det jo bare skylles ud med vand. Men det er da rart at vide at de holder tætte.
For at lukke de små huller til, stoppede jeg stof ind til det sluttede tæt mens de store blev tætnet med fingrene fra en gummihandske. Handsken kunne fint holde til at blive blæst på.

Billede

Billede

Billede

Jeg burde have nok til en anden gang - jeg tror ikke jeg har brugt et helt kilo endnu. Nogen der mangler natron?
Jeg har købt det her http://www.vilofarm.dk/shop.php?action= ... &fold_cat= til den nette sum af 178 kroner inkl. moms og fragt. Det ligner fuldstændig det man bruger til mad, men kan åbenbart også bruges til køer med sur vom :opkast:

Forresten kan natron ikke anbefales at bruges natron som gødning. Græsplænen ser ikke helt tilfreds ud :roll:

Billede




Puslespil for store drenge 8-)
Billede

Idag var dagen jeg skulle finde en defekt på min reservedelscykel. Termostaten til kølervæsken var gået helt fra hinanden og den var grøn og irret. Jeg røg fluks på eBay for hvis den var stået af på denne fine cykel, var der ingen chance for at den stadig var noget værd på min den gamle. Skal man følge serviceintervallerne, skal der skiftes kølervæske hvert andet år eller efter 20.000 km. Jeg har kørt 60.000 km på 5 år og har aldrig gjort noget ved køleren. Så der var ikke ret gode udsigter. Jeg havde dog prøvet at skille termostathuset ad, men skruerne var mildt sagt ikke samarbejdsvillige.
Første hit på et ny termostat var over 400kr. og så skulle den sendes fra England. Det gav mod på at give min den gamle et nyt forsøg. Det kostede kun en skrue, men til gengæld var der den fineste termostat til mig. Den blev testet med lidt varmt vand og et stegetermometer. I følge Hayne's skal den gerne begynde at åbne sig ved 80-84 grader og være 8mm åben ved 95 grader. Den skulle op på ca 90 før den åbnede sig og den åbnede sig ikke mere end 7mm, men det er godt nok til mig.

Mon ikke der er 120.000km mere i den den til højre?
Billede


Næste store skridt er at få stellet sandblæst og malet. Så jeg her været i gang med at tømme stellet for alt der kan løsnes. Men der er jo altid noget der ikke vil af. Jeg havde knækket noget af en gevindstang som så havde efterladt en lille gave i en af de møtrikker der er svejset fast på stellet.
No problemo - jeg har jo en udtrækker, så bare kom an. Der blev boret et lille hul og en-to-tre så har jeg en knækket udtrækker.

Billede

Der var et par andre steder hvor gevindet var ved at være noget træt, så nu bliver der sat nye møtrikker på hvor der er behov for det.


Jeg har haft et lille mysterium. Den her har jeg ikke kunnet tage af.

Billede

Jeg kunne godt dreje på den gennemgående bolt, men den ville ikke flyttes til siden. Hverken med den lille eller den store hammer. Heller ikke hvis den blev drejet og slået på samtidig. Men så var den selv ude om det. Vinkelsliberen gjorde det lidt bedre.

Billede

Det er i øvrigt nogle meget pæne lejer.

Billede


Så er alt fjernet og der alle gevind er fyldt ud så de ikke bliver sandblæst. Jeg fandt i øvrigt lige ud af jeg ikke kan få centralstøttefoden fra tyskeren over på cyklen. De øjer det skal monteres i er blevet skåret af. Ikke engang ret pænt :-( Men hva, jeg har klaret mig uden indtil nu, så det går nok. Nogen der mangler en centralstøttefod?


Der er blevet købt ind, så det er til at gå til når stellet engang bliver færdig.

Billede

Min oprindelig plan med at skulle sprøjtemale selv, er blevet ændret en smule. Det ville blive væsentlig dyrere og noget mere besværligt. Til kåben vil det måske være det værd, men man kommer jo ikke til at kunne se frygtelig meget at stellet alligevel. Så nu bliver det med spraydåser. En grunder, en maling og en lak. Malingen er faktisk en rigtig Hondafarve, men fra bilafdelingen. Der hvor jeg købte det, kunne jeg vælge lige hvad jeg ville have - så blandede de det og fyldte det på en dåse. Det er sgodda smart, mand!

Lakken er to-komponent, hvor alt er i samme dåse, men først blandes når man trækker i en lille split i bunden af dåsen. Også ret smart.


Der er blevet købt et 16-tands tandhjul som jeg er spændt på at prøve. Jeg ræser sjældent af sted, så jeg kommer nok ikke til at savne den smule optræk jeg mister.


Epoxy'en er til at klistre en af dutterne på kåben fast. Jeg tænker jeg vil bore et lille hul hele vejen gennem dutten og ind i "roden" af dutten der stadig sidder fast på kåben. Så skal der en lille metalstang eller andet ned i hullet sammen med noget lim. Jeg håber det kan gøre tricket.
Hvis nogen sidder med en bedre opskrift, modtages det med kyshånd.

Er der nogen der har erfaring med at fjerne de originale klistermærker uden at lave mærker i lakken? Og hvis det kan lade sig gøre, er der så for meget forskel mellem der hvor klistermærkerne har siddet og hvor der ikke har været noget?
Ksejersen

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Ksejersen »

Klistermærkerne varmer du af med varmeblæseren. Så sidder klisteret tilbage
Når skiltemaleren fjerner klister efter folier og klistermærker, sker det med noget citrus-duftende stads. Mon ikke du kan købe det hos den lokale skiltemaler?
Held og lykke med det..
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

I går blev en lang dag sammen med Honda'en. Jeg fik svejset et par møtrikker på, sandblæst stellet og grundet det bagefter. Dejligt at få overstået. Jeg brugte ca 5 timer på at sandblæse. De 75kg sand jeg havde med, var lidt i underkanten. Heldigvis kunne jeg feje det sammen, si det og bruge det igen. Det var meget tilfredsstillende arbejde at se al rusten forsvinde fra min cykel. Jeg er ret glad for at jeg fandt et andet sted at låne noget trykluft. Det var tydeligt at se det kom igennem til metallet i modsætning til det jeg havde kunnet klare derhjemme med min lille kompressor.

Billede

Billede

Billede


De steder jeg ikke havde fået dækker godt nok med grunder, fik en ny tur igen idag. Bagsvingeren blev også grundet. Så nu skal det bare males :mrgreen:

Jeg fik pillet klistermærkerne af kåben. De fik lov til at ligge og varme godt op i solen og med lidt hjælp fra kærestens hårtørrer gik det som en leg. I T-Hansen fik jeg noget etiket fjerner som virkede over al forventning.
Efter en gang vask og polering er det næsten umuligt at se der har været klistermærker på :ok:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af yaknudsen »

Gode billeder. Interessant projekt. Masser af inspiration. Tak for fordi du giver os mulighed for at følge med.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Tak for det yaknudsen :ok: det varmer :beer:


Jeg kan ikke lade være med at smågrine af mig selv mens jeg går og nusser og mudser om cyklen. Da jeg først fik den skulle der bare laves så lidt som muligt. Tingene skulle først laves når de var gået i stykker og den skulle være mere end almindelig heldig for at blive vasket. Polering og pudsning var aldrig nogensinde på tale. Men cyklen blev jo også derefter. Den var smadret, misligholdt og egentlig ret ærgelig at se på. Den kørte stadig, men motoren er tilsyneladende også umulig at slå ihjel. Jeg var i bund og grund et svin over for min cykel selvom jeg altid har været meget glad for den.

Men jo mere jeg pudser og polerer på den, jo gladere føler jeg også jeg bliver for den. Når jeg har stået og brugt en time på at nulre med koblingshåndtaget og chokeren og det bliver lagt op på hylden til de andre rene og velsmurte sager, ved jeg jo også at det virker. Hver en skrue er set efter og det hele sidder som det skal. Når det kommer til at sidde på cyklen er det min egen skyld hvis det ikke virker - men det er også min egen fortjeneste hvis det bare funker. Det er egentlig en meget dejlig fornemmelse.
Jeg synes bare det er sjovt hvor meget min indstilling til cyklen har ændret sig siden jeg købte den 08/08/08.
Måske er det bare mig der bliver sentimental pga dampene fra spraydåserne :smadret:


Anyway. Jeg har lavet andet end at sidde og grine af mig selv.
Bagsvingeren har endelig fået lidt farve. Nu venter jeg på en ny sending af maling så kan kan få malet stellet og lakeret det hele så mit værksted ikke behøver ligne en malerkabine mere. Det skulle gerne ske i løbet af dagen i morgen :-D
Farven er noget mørkere end forventet, men jeg tror egentlig det kommer til at se rigtig godt ud.
Billede

Imens jeg har ventet på mindre fugtigt vejr har jeg fundet på et par ting at lave udenfor. Jeg har aldrig selv prøvet at skifte dæk, men har hørt om mange der gør det selv. Og det skulle da være pokkers hvis jeg kan sætte hele cyklen i stand, men ikke skifte et lille dæk.

Så den grimme fælg blev offeret som godt måtte få lidt ridser - tror ikke der er nogen der vil give penge for den alligevel.
Det skulle selvfølgelig gøres med ting jeg kunne have med på vejen. De to stykker træ fylder godt nok lidt meget i sidetaskerne, men man ved aldrig lige om man får brug et stykke pind :lol:
Billede

Jeg startede med at sætte de to dækjern for langt fra hinanden så dækker var trykket helt ind mod fælgen og umulig at få fat i med læben på dækjernet. Da jeg først prøvede at overlappe med kun 10cm gik det som smurt med at få dækket ud over fælgen. Det første forsøg havde givet lidt mærker så jeg er glad for jeg prøvede med en fælg hvor det ikke gør noget.
Mit hoved var ikke helt med mig igår, så jeg måtte lige et smut på nettet og være sikker på hvordan jeg skulle gøre med den anden side. Det virkede ikke helt logisk at tage dækket ud over hver sin side af fælgen, men det viste sig at virke meget godt.

Billede

Så var det jo bare at trække til

Billede

Jeg prøvede at sætte dækket på igen - dog uden slange. Det gik faktisk nemmere end at tage det af :-D

Bagdækket skulle også have en tur, men jeg var ved at være træt, der var for mange dyr der spiste af mig og fløj op i næsen på mig så jeg mistede koncentrationen. Så efter et par minutter hvor jeg end ikke havde kunnet løsne dækket fra fælgen (break the bead), pakkede jeg sammen og sluttede for dagen.

Idag har jeg været i lære som karate-kid

Wax on
Billede

Wax off
Billede

Jeg er meget positivt overrasket over hvordan det er gået med at tage klistermærkerne af kåben. Jeg var overbevist om at det ville give mærker.


Knækkede kåbe"dutter" er vel nærmest en del af standardudstyret på en Transalp, men det var nu til at råde bod på.

Billede

En gang epoxy-lim kan forhåbentlig holde på den. Den virker rimelig stærk nu, så jeg håber på det bedste. Både dut og inderside af kåben fik en lille tur med en stålbørste for at give lidt mere overflade til limen at binde i.
Billede


På kåben i modsatte side var der også knækket denne lille ramme der sidder rundt om blinklyset. Tapen er sat på for ikke at få lim ud over det hele.
Billede

Den blev spændt op til lir for at holde det sammen uden at jeg skulle holde den i hånden. Med et par ligekærvede skuretrækkere kunne jeg så dryppe og spartle lim i og omkring revnen.
Det blev ikke helt så pænt som jeg håbede på, men det er ikke til at se pga blinklyset. Så det får lov til at blive der.
Billede



Er der nogen der har erfaring med at fjerne de små pletter på fælgen? De kan ikke vaskes af, voks er de ligeglade med og Autosol har heller ingen effekt på dem.
Billede

Jeg har tænkt på at give alu-delen af forgaflerne en gang lak hvis jeg får dem gjort pæne. Nogen der kender noget til at lakere alu? Vil det holde sig pænt?
Schwartz

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Schwartz »

:ok: Den bliver SÅ fin ... :ok:
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

Det var godt nok en (for mig), ny måde at tage dæk af på :shock:
Jeg tror ikke du kan fjerne de små pletter på fælgen, da jeg tror det er mærker ned i eloxeringen.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Hvordan tager du så dækket af?
Min metode gav en del ridser, men jeg ved man kan få nogle plastic skinner til at beskytte fælgen, så det burde være muligt at holde dem pæne.
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Schwartz skrev::ok: Den bliver SÅ fin ... :ok:
Takker. Jeg er også spændt på om jeg kan få mig selv til at køre på grusvej med den. Men jeg kan sgu nok ikke lade være :roll:

Har lige malet stellet færdig og håner at få lakeret det idag også. Glæder mig virkelig til at se det i sollys.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg tager dækket af til samme side. Altså hvis vi taget baghjulet, så kommer begge dækkets sider af til den side bremseskiven sidder på. (eller den anden side af fælgen, det var bare for eksemplet)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Ok. Det prøvede jeg også, men jeg kunne ikke gøre det uden at lave nogle heftige ridser i fælgen.
Derfor blev det på denne måde.

Bruger du så de plastik skinner er er du en dæk-skifte-ninja?
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af stig »

Når jeg skifter dæk bruger jeg nogle fælge beskytter, det virker fint selv om jeg også er rimelig grøn i det der dæk halløj.

Men der skrider pænt frem ad.

Prøvet at google det mobil nummer som du smed i en anden tråd, kan se vi bor et par hundred meter fra hinanden . ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg bruger helt alm. dækjern, og kan derfor ikke undgå at ridse lidt. Så jeg bruger nogle fælgbeskyttere jeg har lavet at noget gammelt haveslange.
Men jeg har faktisk overvejet at få fat i noget stærkt plastic, og så selv forme nogle dæk"jern"......
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar