The Good, The Bad and The Ugly

Spørgsmål eller tips.
Suhir

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Suhir »

Det var fedt at se din mc. Den er virkelig flot! Ser frem til nogle ture med dig, på asfalt. ;-)
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Lad os nu se. Jeg kan ikke lade være med at køre uden for vejen :mrgreen:

Inden jeg fik kortet, lånte jeg min fars XJ900 og endte faktisk med at køre på en del skovstier på den - så jeg kan nok ikke holde Honda'en på fast underlag.

Den skriger ikke ligefrem efter at køre på grus - eller gennem en bæk :roll:
Billede
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Jeg fik endelig de sidste dele til forgaflerne, så jeg kunne samle dem igen. Det hele var blevet lagt fint op i rækkefælge da det blev skilt ad, men det er ved at være længe siden og jeg har haft brug for lidt bordplads, så det lå ikke helt så overskueligt mere. Men så fik jeg jo bare kigget lidt mere i min Hayne's.

Tidligere har jeg betalt for at få lavet ganske få ting på cyklen - en af dem var at få sat simmerringe i. Så jeg var lidt spændt på at skulle prøve det selv.

Første problem var at få den øverste bushing på plads da der ikke er meget plads at arbejde med, og den ikke giver sig ret meget. Så den fik et par små strips der kunne klemme sammen om den - så blev den gamle sat ovenpå så jeg kunne slå på den og på den måde få sat den nye på plads nogenlunde smertefrit.

Billede

Første simmerring fik hele turen med tape rundt om forgaflen så jeg ikke lavede ridser og så eller banke den på plads med små lette slag oven på de gamle simmerringe for ikke at skade den nye. Jeg fandt ud af at hvis jeg nappede et lille stykke af de gamle, var de meget nemmere at arbejde med. Jeg kunne få dem hen over tapen og det var meget nemmere at få dem ud af forgaflen igen når den nye var kommet på plads. Der er nemlig et godt stykke fra overkanten til der hvor den nye ring skal ned og sidde, så inden den er på plads, har den gamle også sat sig fast.

Billede

Da næste forgaffel skulle samles gik det rigtig nemt og hurtigt og det var først da den var helt samlet at jeg fik øje på den lille pose med den nyindkøbte metalring der skal sættes i før simmerringen :snydt: Så af med støvpakning og simmerring og samle igen igen.

Denne gang gik det meget lettere og jeg lavede en lille video af det. Det hele fik en smule olie så det kørte nemt og I kan jo selv se hvor nemt det gik. Nu må jeg jo bare vente og se om det holder når det kommer underbelastning. Hvis det virker skal det helt sikkert gøres på denne måde fremover :mrgreen:

Billede


Der skal lidt over en halv liter olie i hver gaffelben og forgaffelolie kommer selvfølgelig i 1-liters dunke. Men jeg har da en lille slat fra sidste gang jeg skiftede. Problemet var bare at det nye var w10 og det gamle var w5. Det er ikke noget problem at blande viskositeterne, men det skal bare være samme blandingsforhold. Så frem med køkkenvægten og to beholdere der vejede næsten det samme og så sætte et par bits på den letteste så de vejede præcist lige meget. Så var det jo bare at hælde op i de to beholdere til der ikke var mere olie og så fordele olien til de vejede det samme. På den måde ville jeg få samme mængde w10 olie i hver. Så efterfyldte jeg med w5 til oliestanden var 110mm fra overkanten og så ville der også være samme mængde w5 olie i hver ben. Det er standard at have oliestanden 125mm fra overkanten, men jeg vil gerne have en mere fast forgaffel og har læst mig til at det kunne gøre en forskel at hælde lidt mere olie i, fordi luft kan komprimeres mere end olie.
At bruge vægten gjorde det egentlig ret nemt at få samme mængde olie målt af. Der skulle ikke mange dråber til et gram, så det blev jo temmelig præcist.
Jo jo - fint skal det være 8-)
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Selvom Honda'en kunne køre manglede jeg stadig at få lavet et par ting.

- Forgaffelbeskytterne skulle på og forgaflen skulle sættes på cyklen.
- Der skulle skiftes kobberringe på kaliperen til forbremsen da den var lidt utæt.
- Der skulle skiftes kobling.
- Udstødningen skulle males.

Forgaffelbeskytterne skulle kortes lidt af, så de ikke kom til at krølle.

Billede

Støvpakningerne til lejerne i bagsvingeren skulle også i, så det var lidt trist at skille det ad jeg lige har samlet.

Så den måtte op og hænge igen

Billede

Alt sammen for at få de her to små gummiringe på plads - men hva, det skulle jo gøres.

Billede

De afstandsstykker der skal bruges til bagagesystemet stak noget i mine øjne nu hvor resten af cyklen var blevet så pæn, så de har fået en gang maling. For at fjerne rust brugte jeg Tjelles patenterede rust-på-rør-sliber.

Billede

Billede

Da turen kom til koblingen havde jeg været i gang længe allerede og slappede måske lidt for meget af, da jeg har prøvet det før. Så i min iver for at blive færdig og strege koblingsskift af min to-do liste, fejlede jeg i min forsøg på at fjerne den store møtrik der holder hele koblingsskålen på plads. Der sidder en lille læbe på møtrikken og denne læbe bliver bøjet ind i et lille indhak på akslen som møtrikken er skuet fast på. Jeg fik ikke rettet læben ud, men i stedet slået den indad så den blev umulig at rette ud igen. Jeg lånte mig frem til en minisliber med et 4,5mm fræsehoved på, så jeg meget forsigtigt kunne fjerne den del af låselæben der var blevet lagt ned. For at løsne møtrikken måtte jeg også ud og låne en slagnøgle der klarede jobbet på fornem vis. Det var også noget nemmere end at stå og hive og slide i min topnøgle.

Billede

Billede

Jeg målte på pladerne og de var lige så tykke som de nye der kom i. Fjedrene var også langt over mål, men det hele blev skiftet. En af metalpladerne havde et blåt skær pga varmeskade, så koblingen havde i hvert fald ikke været glad og tilfreds.

Billede

Udstødningen blev sat på og jeg tog en lille prøvetur for at se om koblingen virkede som den skulle. Alt var godt og den sled ikke længere uanset hvor meget gas den fik :mrgreen:

Af med udstødningen igen så den kunne blive slebet og malet.
Billede

Den varmebestandige maling skulle tørre i en time og så varmes op i en time. Desuden havde jeg noget motorbehandling jeg havde hørt godt om som skulle hældes ned i olien og så ellers køre en tur på en time. Så for at være lidt smart kunne jeg jo nøjes med kun at køre en tur.

For at motorbehandlingen har bedst effekt skal man køre med mange gearskift. Så jeg kørte mod Vejle på småveje med masser af sving og Honda'en kørte som en drøm. Koblingen virkede endelig, gearskift var en fryd og motoren tog rigelig godt fat selvom jeg fik sat et 16-tands tandhjul på. Der skulle ikke alt for meget overtalelse til før den løftede forhjulet 8-)

Selvom det var blevet mørkt inden jeg kørte hjemmefra nød jeg stadig at køre. Det eneste jeg mere jeg virkelig gerne vil have lavet er at synkronisere karburatorerne, men ellers er cyklen sådan set færdig. Jeg mangler kun at montere styrtbøjler og rack til sidetasker. Ellers er alt sat på, justeret pudset og poleret.
Det har sat sine spor at ramme et rådyr og jeg var meget opmærksom på at holde øje med hvad der var i rabatten. Men det var på ingen måde så slemt at jeg ikke kunne nyde min tur.

På vej mod Rands af meget små veje med masser af dejlige sving gennem en skov kørte jeg stille og roligt og nærmest flød af sted på vejen. Jeg har ikke noget problem med at køre hurtigt, men jeg kører helst ikke hurtigt rundt i sving hvis jeg ikke kan se vejen længere fremme. Så mens jeg tøffer af sted med 60-70 km/t løber der en grævling ud foran mig. Jeg når kun at råbe og give et kort tryk på bremsen inden jeg ligger på vejen.
Nogle gange sker sådan noget nærmest i slow-motion, men jeg havde ikke engang fornemmelsen af at vælte. Det ene øjeblik kørte jeg og det næste ramte jeg vejen.

Jeg landede på min venstre side og cyklen ramte mit ben i styrtet. Efter de få sekunders kaos lå jeg på maven i venstre side af vejen og cykel på i højre side, men med snuden pegende hjem mod Fredericia. Grævlingen bevægede sig stadig og jeg nåede at tænke at jeg ikke skulle blive liggende der for længe hvis nu møgdyret var blevet sur på mig og fik lyst til at bide i mig. Så jeg kom op og stå og gik hen til cyklen som stadig kørte i tomgang og styret var drejet så knappen til hornet blev trykket ind mod tanken hvilket gav en forfærdelig larm. Jeg fik Honda'en op og stå igen og var ovre for at se om grævlingen stadig var i live. Den reagerede ikke på et spark i hovedet, men det var rart at få afreageret fing2 fing2 fing2 fing2 :shoot: :shoot: :shoot: :evil: :evil: :evil:

Jeg havde taget en pandelampe og lidt værktøj med hvis nu noget ikke virkede som det skulle. Så jeg fik tændt lidt lys og fik set på skaderne. Holderen til topboksen havde fået lidt ridser, men det er sgu da til at leve med. Venstre blinklys var skævt og glasset sad lidt sjovt. Men jeg kan jo tage den jeg har liggende ude på reolen. Der var lidt ridser på kåben under sædet og selvfølgelig på styret. Den kåbedel der fik en revne af rådyret har fået en revne mere og er gået mere i stykker på bagsiden. Der er dybe mærker på kåben ud for lygten og en lille ridse på forskærmen.

Jeg begyndte at føle smerten i min ben og min højre tommelfinger havde det heller ikke helt godt. For lige at samle tankerne lidt, satte jeg mig på en træstamme ved siden af vejen for at samle tankerne og tænke over hvorfor universet pludselig ikke kan lide mig.

Grævlingen var stadig død selvom jeg havde råbt så meget af den at det burde kunne vække en død.

Billede



Jeg begyndte at køre hjem inden mine smerter blev for slemme og tog en tur på skadestuen hvor de kunne fortælle mig at der ikke var brækket noget i min ankel. Jeg har fået en ret stor blødning i min lægmuskel og forstuvet min tommelfinger. Derudover er jeg selvfølgelig øm mange steder på min venstre side og har nogle små brandmærker på mit knæ og min albue. Så igen slap jeg rimelig billigt, men hold kæft hvor sutter det her bare røv! Jeg har kørt 60.000 km sommer og vinter - dag og nat og det vildeste jeg har ramt er en due. Jeg har aldrig haft et styrt på asfalt og nu har jeg pludselig kørt to dyr ned med 10 dages mellemrum. Jeg nåede ikke engang at køre 100 km fra jeg ramte rådyret til jeg ramte grævlingen. Men med det her tempo ende jeg sgu da med at have samlet alle dyrene i Hakkebakkeskoven inden jul.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Nu har cyklen fået stuearrest i indkørslen og jeg skal ikke køre så meget som en meter før min kæreste har født her inden så længe. Hvis det sker igen, sætter jeg sgu nok bare cyklen ud til storskrald.

Kør forsigtigt - Tjelle
Tidligere_medlem_1

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Aii for fanden da osse. Hvor er det ærgerligt. Nu skal du lade være med at køre efter solnedgang.

Men ellers en rigtig god beskrivelse, med gode billeder, af dit store projekt. Tror vi er mange der følger med. Tak

Håber du bliver en bedre far end du er MC-chauffør :lol: Lykke til med det hele.
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af stig »

For pokker da også nu må du altså stoppen med alt det vælter rig.
min Konen mener at du har dine tanker et andet sted, og skal stille cyklen væk ind til den unge er kommet ud.
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Ja hvis bare jeg kunne sige at det er gået galt fordi jeg har været dårlig til at køre - så kunne jeg bare øve mig og tage på et par kurser. Men der var ingen tid til nogen reaktion med rådyret og med grævlingen tror jeg næppe jeg kunne have gjort meget anderledes. Men sådan er det jo bare.


Anyway - det er heldigvis kun den ene side der har fået skrammer, så hvis jeg bare sørger for at holde med den kønne side til, har jeg efterhånden en helt flot cykel.
Jeg synes det var godt givet ud at male udstødningen, men nu må jeg se om malingen holder da jeg ikke nåede at få kørt en hel time inden jeg kom hjem igen. Det tog ca 4-5 timer alt i alt fra udstødningen blev taget af til den igen sad på cyklen og malingen kostede en hundredelap i T-Hansen. Så det er da til at overskue en anden gang.



Men her er vidunderet (fra den pæne side) :beer:

Billede




Jeg skal da vist have min signatur til revurdering.

Det kan godt gå værre end galt - Det kan gå galt TO gange!
Rotax 655

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Rotax 655 »

God bedring med et hele :-D
Har to defekte låse på Givi kufferter magen til dine, hvor skaffer du nye låse fra? et link mange tak;

Har lært aldrig at kører MC i skumringen hverken i Mols Bjerge eller ad små listige veje. Fordi Rådyr løber uden problemer ned ad skråningerne og er nærmest usynlige en sommeraften kl. 22 de springer gennem trådhegnet i fuld galop og over vejen lige foran min larmende MC. Så det har bare været mit held at jeg ingen har ramt endnu. Mindes en fællestur hvor en pæn stor Schæfer pludelig løb om kap med Henrik Halds Africaner et pænt stykke og gav hals. Jeg lagde forsigtig hånden på forbremsen og kiggede på grusvejen. Heldigvis opgav hunden forfølgelsen - det var midt om dagen- aldrig til at vide hvad der venter rundt om hjørnet på den små (u)hyggelige veje med de skarpe sving - en gyllevog?, tabt korn i et sving? 50 m med mudder og pløre. Kør nu forsigtig alle sammen ;-)
Med venlig hilsen
Leif ( snart på MC tur i Troldenes land) Ja huee :ok:
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Jeg kører langt oftest med et tempo der gør at jeg kan nå at stoppe på det stykke vej jeg kan se foran mig. Det er meget sjovt at give den gas rundt i et sving, men hvis jeg ikke kan se, passer jeg som regel på. Det har bare ikke været nok på det seneste.

Låsene hedder Z228 og kan bland andet købes her: http://www.ebay.co.uk/itm/Givi-Z228-Loc ... 1031081377
Det er dog ikke alle Givitasker de passer på - så vidt jeg har fundet frem til, er det til de tasker der bruger røde nøgler i forvejen.

Jeg skal selv have et sæt og håbede faktisk at vi kunne samle et par stykker og købe dem sammen så vi kan dele fragten, da den som regel er rimelig dyr. Så giv endelig lyd hvis det har interesse at købe samlet. Jeg har set dem en smule billigere et sted i USA, men så er fragten bare det dyrere. Jeg har endnu ikke hørt om nogen forhandlere af dem i DK.

Det tager ca. 5 min at skifte en enkelt lås og er ikke vildt svært - Jeg stiller gerne mit værksted til rådighed hvis nogen skal have skiftet låse og ikke har værktøjet til det.


Mine skader efter at have nærstuderet vejbelægningen og dyrelivet omkring Rands er mindre end frygtet. Min tommelfinger er forstuvet, men den gør ikke voldsomt ondt og jeg har næsten fuld bevægelighed igen. Jeg har stadig en hård klump af blod i min læg, men hvis jeg får strukket min ankel godt igennem og tager små skridt, kan jeg gå næsten uden smerter :beer:
Rotax 655

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Rotax 655 »

Tak for svar og link. : Så giv endelig lyd hvis det har interesse at købe samlet.: jeg skal have to sæt incl. nøgler. låsene er mærkede N0. 107 og monteret med en firkant tap gennem låsepal fastholdt med en låseskive. Bestiller du? Skal gerne have den inden for 10 dage. ( lidt ufixt at stå med en skruetrækker i den ødelagte lås på turen) :roll:

Mvh
Leif
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Jeg søgte lidt på det og har vist fundet et bedre tilbud fra Tyskland hvor fragten er lidt mere overkommelig.
http://s421963095.e-shop.info/shop/cate ... =cid%3D%26

Så vidt jeg kan se koster det kun €4,50 i fragt og så kan det nærmest ikke betale sig at købe samlet og sende det rundt i DK bagefter.
Men der er vist også 10 dages leveringstid på, så jeg ved ikke om du kan nå det.
Låsene er vist rimelig ens bygget, men det er deres diameter der er forskellige. Jeg er ingen ekspert på området og har aldrig prøvet at købe nye låse, så der er ingen garanti for at det jeg siger er rigtigt. Men Google er min næstbedste ven. (Honda'en kommer først :mrgreen: )

Note: This lock set (Z228) is only compatible with Givi cases that shipped with Red or Silver keys. Will not function with cases that shipped with Black keys.
Herfra: http://www.revzilla.com/motorcycle/givi ... -lock-sets

Rotax 655 skrev:jeg skal have to sæt incl. nøgler.
Hvis det kun er til to tasker kan du lure lidt på den tyske side, hvor de sælger sæt á 2,3 og 5.

Bor du i nærheden af Frederica kan vi godt købe sammen, men ellers synes jeg ikke rigtig det kan svare sig med de fragtpriser.
Rotax 655

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Rotax 655 »

Tak for hjælpen Tjelle jeg bestiller selv :ok: Har fået lidt bedre tid da vejrudsigten for Stavanger og lysefjorden lover regn i 2. uge i august. http://www.yr.no. Så pakker og tjekker og rykker når den er bedre :-D .
Tjelle

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Tjelle »

Velbekom :ok:
Held og lykke med lås og vejr.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af Nikolajsen »

Hmm...jo hurtigere man kører, jo mindre tid på vejene :lol:
Så mere fart på :smadret:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: The Good, The Bad and The Ugly

Indlæg af yaknudsen »

Nikolajsen skrev:Hmm...jo hurtigere man kører, jo mindre tid på vejene :lol:
Så mere fart på :smadret:
Hver gang jeg kører pisse langsomt..... så vælter jeg. Så der må være noget om det. :-D
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar