Termostat Transalp

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Termostat Transalp

Indlæg af yaknudsen »

Min XL700 er udstyret med digital kølevandstemperaturmåler. Den kommer i løbet af få minutter op på 76 grader, og der bliver den. Den kommer kun længere op i temperatur ved tomgang, langsom kørsel, relativt stor belastning eller meget høje sommertemperaturer. Blæseren starter ved 102 grader og stopper igen omkring de 96 grader.

Det jeg har observeret på Transalp'er med analogt instrument er - at temperatur visningen almindeligvis lander lige omkring 1/3 ved normal kørsel, og jeg vil mene at det svarer til de ca. 75 grader som jeg ser på mit digitale instrument.

Jeg er overbevist om at Honda helt velovervejet har valgt de ca. 75 grader som det mest langtidsholdbare kompromis. Det er næppe tilfældigt at den V2 motor vi kører rundt med har ry for at være noget af det mest robuste og slidstærke der kan opdrives, og Honda er mig bekendt verdens største producent af forbrændingsmotorer, så jeg stoler på at de har den fornødne viden og erfaring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tidligere_medlem_1

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

villebro skrev:Hej igen

Lejerne virker ikke til at være slidt, men den trækker strøm som en satan! Hvis jeg sætter et A-meter mellem viser den over 20A så det hedder vidst bare ny/anden blæser.

Mads
Øhh... Skal de to ledninger i stikket ikke bare "Luses" ? Træk stikket af og forbind de to ledninger i stikket med hinanden, det kunne du så passende gøre med dit A-meter, så køre blæseren konstant (med tænding på).
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Når den bruger 20 A, kunne det lige bestemt godt tyde på lejerne. Drejer den let rundt, hvis du drejer den med fingrene?, altså uden strøm på.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
JP
Indlæg: 302
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: Termostat Transalp

Indlæg af JP »

Hej
Jeg fik aldrig skrevet hvad termostat problematikken endte med, jeg fandt en biltermostat hos Thansen,( 69.95 kr.). Den skulle lige slibes til så den passede.
Den har en åbne temperatur på 92 grader, tjekkede det i en gryde og et stegetermometer. Resultatet er stort set det samme som før. Er kommet til at tænke på om grunden til at den ikke bliver varm ( i følge temperaturmåleren ), er de forholdsvis store køleribber på cylinderne.
Hilsen Jørn
dengulebaron

Re: Termostat Transalp

Indlæg af dengulebaron »

JP skrev:Hej
Jeg fik aldrig skrevet hvad termostat problematikken endte med, jeg fandt en biltermostat hos Thansen,( 69.95 kr.). Den skulle lige slibes til så den passede.
Den har en åbne temperatur på 92 grader, tjekkede det i en gryde og et stegetermometer. Resultatet er stort set det samme som før. Er kommet til at tænke på om grunden til at den ikke bliver varm ( i følge temperaturmåleren ), er de forholdsvis store køleribber på cylinderne.
Hilsen Jørn
Det har jeg også spekuleret meget over. Købte selv en ny termostat fordi at jeg troede den gamle var i stykker og den nye giver så nøjagtigt samme temperatur som den gamle.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Termostat Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Min har en hel del færre køleribber på cylinderne, og bliver heller ikke særlig varm på instrumentet.
Men som jeg tidligere har skrevet (måske i en anden tråd), er det min faste overbevisning, at den er varm nok de steder den skal være varm. (under forudsætning at cyklen ellers er i orden).
Og den betragtning er jeg ikke alene om :-)

Så sæt jer bare op og nyd turen 8-)

Og ellers hjælper det at dække det halve af køleren af (siger Lykkedal ;-) ), så du er nok på rette spor, jeg tror bare ikke det er køleribberne alene, men måske mere et spørgsmål om at der er dejligt meget luft igennem køleren, og på motoren generelt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Olietemperatur og kølevand

Indlæg af mogensl »

Jeg troede, min Aprilia Pegaso termostat var defekt, og at den derfor ikke blev så varm som ønsket. Jeg troede også, at olietemperatur på ca. 100 grader og vand på ca.
samme var det optimale. Google sparede mig for flere bekymringer og udgifter:

En Yamaha/Aprilia 660 ccm encylindret, produceret af Minarelli, vandkølet, skal køre med en olietemperatur på 55 - 65 grader og vand på 80 grader. Altså fejler termostaten intet. Blæseren starter, når vandet når 100. Forår og efterår får køleren en gang gaffa forneden for at holde varmen. Damen er jo født under varmere himmelstrøg. Min VA7 synes også at køre med beherskede temperaturer.

Kloge folk har været konsulteret, og konklusionen er for mig at se, at med de bedre olier (del- fuldsyntetiske med stort viskositetsspænd), er høje temperaturer ikke nødvendige for at nå smørestederne, og høje temperaturer slider uforholdsmæssigt meget på olien.

Jo, man bekymrer sig nok unødigt af og til.

Vh.
Mogens

PS: Pudsigt at motoren er en Yamaha, produceret af Minarelli. Køleren står der "KTM" på. CPU.en er af mærket "Denso", som vist er japansk. Og sådan er der så meget...
Senest rettet af mogensl 17. dec 2020, 11:50, rettet i alt 1 gang.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Termostat Transalp

Indlæg af mogensl »

Et af de mere lødige indlæg om olietemperatur. Det udsprang denne gang af en snak om værdien af et oliepindstermometer til en NC. Indlægget er tyvstjålet fra bilbasen:

Hej Bilbasen
Jeg har en VW Golf fra 2016, der kan vise temperaturen på olien i displayet.I i mine tidligere biler har jeg ventet med at give fuld gas i bilen indtil vandtemperaturen var kommet op på normalniveau. Motorolien er nok en bedre indikator for om motoren er varm, men hvor varm skal olien egentlig være, før man giver bilen fuld gas?
Bedste hilsener Morten

Hej Morten
Jeg elsker, når biler har en olietemperatur-måler. Som du selv er inde på, giver den et mere retvisende billede af om motoren er varm – det er trods alt olien der smører lejer, knastaksler, cylindervægge og så videre.
Jeg har spurgt to steder, nemlig hos VW og hos en olie-ekspert, så vi får det specifikke svar for din bil og et mere generelt svar. Olie-ekspertens svar er lidt langt, men jeg har ladet det står næsten uredigeret – det er fordelen ved internettet.
LÆS OGSÅ: Kan man finde ejeren på en bil, hvis man kender nummerpladen?

Først svaret fra den tekniske afdeling hos VW:
– Som udgangspunkt skal motoren være drift varm, (ca. 10 – 15 minutters kørsel) det vindue som betegnes som driftvarm aflæses dels i kølevandstemperaturen og dels i olie temperaturen, der kan være lidt forskel på om bilen kan vise temperaturen i faktisk værdig eller kun ved område-opdeling kold eller normal område i instrumentet.
– Kølevandstemperaturens visningen skal være i normalområdet som er fra ca. 60 grader og det samme skal olietemperaturen ( i de biler hvor man kan aflæse olietemperaturen i instrumentet vil der så længe bilen er i koldt området, ikke stå nogle temperaturer men kun 2 streger, først ved ca. 50 til 60 grader vil der være en visning. så er bilen drift varm.

Det siger olieproducenten
Så langt så godt. VW siger altså mindst over 50 grader. Men hvad siger oliemanden?
Torben Didia Rasmussen, markedschef i OK, der er distributør af Mobil olieprodukter , svarer:
Det er svært at give et entydigt svar på, hvad der er den optimale olietemperatur, for der er fordele og ulemper ved forskellige temperaturer.
Ser man på den termiske nedbrydning af olien, skal gennemsnitstemperaturen gerne være så lav som mulig. Når du kommer over 60°C, så siger tommelfingerreglen, at oliens levetid bliver halveret hver gang temperaturen stiger med 10°C. På den baggrund anbefaler vi en temperatur under 100°C.

Omvendt vil drift forurene olien med kondensvand og brændstof. Det er derfor, man siger, det ikke er godt for en bil med mange koldstarter og korte ture, og at man ind imellem skal ud at køre bilen rigtig godt varm. Vi ser derfor gerne en temperatur på 105°C, så vand og brændstof kan fordampe.
Racerbiler og motorolie
Vi er selv sponsor for OK Mobil 1 Super GT klassen, og på racerbiler som disse kan gennemsnitstemperaturen nå helt op omkring 185°C, hvilket stiller helt andre krav til motorolien. Overdrevne temperaturer vil få viskositeten til at falde. Det betyder, at olien bliver tyndere, og det vil få olietrykket til at falde med potentiel risiko for øget slid i motoren.

I almindelige biler er der også dele, der kan blive meget varme. Eksempelvis kan der omkring cylindrene være 150-180°C. Derfor er køling nødvendig, og det foregår nede i bundkaret, hvor olien kan være luftkølet ned til 60-80°C. Sammenblandingen af den nedkølede olie med den opvarmede olie giver det ønskede gennemsnit på omkring 105°C
LÆS OGSÅ:En haj i handskerummet: 6 biler med sjove hemmeligheder
Når man aflæser olietemperaturen på bilens instrumenter, kan der evt. være forskel på, hvor målingen foretages. Derfor kan vi ikke kan sige, at de nævnte temperaturer også er dem, man kan aflæse på instrumenterne.

Konklusion på olietemperatur:
Begge eksperter er enige om at olien skal over 60 grader for at sikre den bedste smøring. Ved 100 grader forsvinder eventuel kondens fra olie, så det mest rigtige svar må være, at olien skal op på 100 grader og herefter ligge så lavt som muligt, men over 60 grader. Hvis ikke du kører mange koldstarter, så ville jeg ikke have noget problem med at belaste motoren 100 pct. når temperaturen kommer op på 65 grader. Men du skal ikke være bange for at motorolien ligger over 100 grader fx på motorvejen.

Håber du kan bruge svaret.

Venlig hilsen
Ebbe Sommerlund
Besvar