Vinter opbevaring......

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Vinter opbevaring......

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Alle

Hvad gør i når dyngen skal opbevares i vinter med hensyn til konservering?


MVH Søren
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Søren....

Jeg vasker maskinen hver gang jeg har været ude i noget der måske minder om salt. Nå, det var jo ikke det du ville have svar på..

Hvis du har maskinen til at stå i længere tid, er det en god ide at løsne tændrørerne og give en halv snes dråber god motorolie ovenpå hver stempel, hvorefter du turner moteren en gang eller to.
Hokus pokus..så kan den let vente til den værste frost er væk, og vidunderet kan komme ud på sin velfortjente forårstur.

Skal vi gentage Skagenturen i år ?

Med bredt smil...
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Det skal vi da.....

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Peter

Det skal vi da, jeg er bare helt klar og glæder mig rigtig meget!

MHV Søren
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

Gentagelse af Skagenturen? Jeg er bare helt vildt klar.
Henrik. :-D
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Søren:-)

Jeg giver mit nye vidunder en lidt større tur end Peter.

Jeg starter med at vaske den grundigt, skulle der værre tjære fra vejarbejde fjernes det nemt med WD40, fastgroede insekter fjerner jeg ved at lægge en våd avis over og lader det sidde i et stykke tid.

Derefter begynder selve "konserveringen".

Jeg starter med at skifte olie og filter, da olie der bare får lov at stå danner syre som ødelægger pakninger og lejer.

Jeg sprøjter WD40 udover hele cyklen.

Jeg fylder tanken helt op så den ikke kan ruste. Andre tømmer tanken helt og en passende slat olie rystes rundt i tanken.

Jeg skruer tændrør af og hælder olie ned i hullet, for nemheds skyld lader jeg starteren tørne motoren.

Cyklen stiller jeg på centralstøttebenet så der er så lidt belastning på fjedrene som muligt.

Til sidst fjerner jeg batteriet, det lader jeg på engang imellem, og aflader det, ganske simpelt med en pære påloddet, da jeg ledninger. men lad være at køre det helt fladt!

Står cyklen et sted der kan komme frost bør man tjekke om kølervandet er frostsikret

Jeg plejer også at lægge et tæppe hen over for at undgå for meget støv.

Da jeg godt kan lide mekanik og at ved ligeholde cyklen og skrue på den, bruger jeg gerne vinteren på det, jeg smører kabler, renser bremser for støv og smører stemplerne. Alle stik på den nyindkøbte bliver skildt ad og jeg fylder silikonefedt i (kan købes i autotilbehørs forretninger) da det modvirker at der kommer ir på stikkene så de ikke leder mere. Tændrør og luftfilter skiftes. Og jeg finder sikkert også en masse andre ting at lave på den da jeg synes at det er fedt at vedligeholde, og man lærer cyklen bedre at kende hvis der skulle være noget decideret galt med den:-)

Når sæsonen starter, vasker jeg cyklen igen for at få WD40en af, det kan misfarve forrør og aluminiumsbundskjold, når de bliver varme. Dæktrykket kigges efter, karburatoren drænes for at fjerne evt bundfald og skidt. Behøver jeg at sige at batteriet monteres? :-)

Derefter Monteres hjelm på hovedet, køredragt passende steder, og der må gives gas ;-)

mvh Iver

Ps. evt ting jeg skulle have glemt eller udeladt må meget gerne kommenteres, ligesom indlægget :-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Det der med at lægge et tæppe over cyklen for at undgå støv er vel en joke, ikke?? :-o
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Alt efter hvor man har sin MC stående, så har jeg fortrudt at jeg ikke lagde et tæppe over min, da jeg lige skulle ha' skåret 3 vinduesplader (i sten) skal love for at den ser fin ud, og at den skal vaskes lige så snart vejret er til det.

Hilsen
Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

hmm. ja okay mogens.. men nu er det vel også de færreste der vil bruge sin MC som skærebord? Eller for den sags skyld skære bordplader ud.
Nu snakker jeg jo også alm. støv osv.. Jeg kan ikke helt se formålet...
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Nu er det jo ikke alle der har en steril kostald at opbevare sin MC i :-D

/Mogens
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Batteri

Indlæg af Nejmann »

iver skrev:Til sidst fjerner jeg batteriet, det lader jeg på engang imellem, og aflader det, ganske simpelt med en pære påloddet, da jeg ledninger. men lad være at køre det helt fladt!
Afladning er der vist ingen grund til med bly-batterier - det slider bare. Det skulle være nok at lade på det af og til, så det ikke selvaflader helt.

Ellers lyder det som en fin fremgangsmåde - også det med støvdækkenet :-)

-Kåre
Besvar