"hængende" bremser

Spørgsmål eller tips.
Besvar
pranda

"hængende" bremser

Indlæg af pranda »

Jeg har lige kørt AT`en hjem fra vinterdepotet. Begge forbremser "hænger", så skiverne blev lidt varme.
Er det nødvendigt, at skille dem ad - for rensning og smøring - eller er der et fif?

mvh. Randa
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Pranda..

Har det samme problem med mine Afrikanere en gang eller to om året.. Der er ikke nogen nem løsning. Skil skidtet ad, i gang med rengøringen og lidt kobberfedt, så virker de en 6 - 12 måneder igen.

Hvis du har behov for lidt support, er jeg gerne behjælpelig.



HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Pranda...

Jeg har haft mine AT bremser skildt ad her i vinters, jeg rensede bremsestøv af og smurte med bremsefedt på stemplerne, der må man helst ikke bruge kobberfedt da, det er slibende! Men alle andre steder smurte jeg med kobberfedt, da det er varmebestandigt og derfor ikke fordamper når man bremser!!!!!! Det gør bremsefedt heller ikke!!!!

Så er det bare om at passe på ikke at skubbe stemplerne forlangt ud eller ind, så pakningerne smutter ud!!! Og der er jo ikke noget som ny smurte bremser Udover 1000 andre ting

God fornøjelse.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
pranda

Indlæg af pranda »

tak til jer begge - Peter & Iver - ja, jeg må jo så igang her i weekenden.
Hvorfor tror jeg altid, der findes lette løsninger?
mvh. Randa
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Så galt er det vel heller ikke :-) Men det kommer jo også an på om man hygger sig med det!!! Det gør jeg jo gerne :-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Bremserenovering

Indlæg af Nejmann »

Nu er weekenden jo næsten gået, men her er da lige et par tips om bemsekalliber-renovering, baseret på erfaringer med min Yamaha SuperTenere.

Mellem stempel og kalliber sidder der to pakninger: Yderst en smal pakning, der skal holde støv ude, og bag den en bredere, der holder bremsevæsken inde. Pakningerne bliver deformeret lidt, "trukket skæve", når man bremser, og trækker derfor stemplet med tilbage når man slipper bremsegrebet, og pakningerne vender tilbage til deres "oprindelige" form.
Men med tiden kommer der vand, salt og andet skidt ind i de riller i kalliberen, hvor pakningerne ligger. Kalliberen er lavet af aluminium, og når det korrodere bliver det til et hvidt fint pulver. Når der blive for meget af dét, er der mindre plads til pakningerne, som derfor bliver trykket så hårdt mod stemplet, at pakningerne mister evnen til at trække stemplet tilbage.

Løsningen er at tage stemplerne ud af kalliberen. Jeg synes det er nemmest at afmontere kalliberen og trykke stemplerne ud med trykluft, men man kan også pumpe stemplerne ud med bremsegrebet.
LAD VÆRE at lægge fingrene imellem - bogstaveligt talt! Bruger man trykluft kommer stemplerne ud meget pludseligt, meget hurtigt og meget hårdt. Læg en klud eller et stykke træ foran dem, så de ikke flyver langt væk. Men pas på fingrene.

Husk også at bremsevæske virker som lakfjerner, nedbryder gummi (dog ikke bremsekalliberpakninger, der er lavet specielt til formålet ;-)) og har en dårlig indflydelse på de fleste typer plastik. Så vær forsiktig med det.

Når stemplerne er ude, kan pakningerne listes ud af deres riller.
Som renseværktøj har jeg gode erfaringer med følgende: Tag en rundstok cirka Ø10 mm, slå et passende søm i siden af den, nær den ene ende. Klip hovedet af sømmet med en skævbider, så der er godt en centimeter tilbage, og gør det, så skævbideren er parallel med rundstokken. På den måde får man en lille skraber med et "blad" der ligger parallelt med rundstokken.
Med det værktøj kan man skrabe skidtet i bunden af pakningsrillerne væk.

Når kallibrene skal skylles rene indvendigt, er det godt at gøre det med husholdningssprit. Det skyller fint bremsevæskerester og snavs væk, og det fordamper hurtigt. Vand er ikke så praktisk at bruge, da bremsevæske suger vand til sig. Og vand sænker bremsevæskens kogepunktet, hvilket ikke er godt.

Stemplerne kan rengøres forsigtigt med en roterende stålbørste. Brug ikke sandpapir eller andet der ridser stemplerne, så vil de nemlig hurtigt slide de nye pakninger i stykker.

Når alt er rent og fint monteres de nye pakninger. Før stemplerne monteres, smøres pakningerne - enten med bremsevæske eller med en speciel bremsefedt. Man må ikke bruge almindelig smørefedt eller kobberfedt her, da det kan forurene bremsevæsken og nedbryde pakningsgummiet.
Pas på at stemplerne ikke "kanter" når de skal trykkes på plads.

Det kan også være en god idé at rense og smøre de ophæng der sørger for, at kalliberen kan bevæge sig fra side til side - så bremseklodserne griber om skiven i stedet for bare at skubbe til den fra den ene side.

God arbejdslyst!
-Kåre
pranda

Indlæg af pranda »

Tak for en grundig instruktion, nejmann.
Jeg endte med at afmontere mine og indlevere dem til et lokalt værksted.
Jeg bor i en lille lejlighed og mangler "værksteds-plads" - og "gav op", da det hele næsten var "groet" sammen.
Jeg gemmer din instruktion til bedre tider.
mvh. Randa
Besvar