HID Xenon lys

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

HID Xenon lys

Indlæg af Torben Vester »

Hej.
Her sidder jeg en soendag aften og soeger lidt paa nettet efter Xenon lys til eftermontering paa biler. I ved det der kraftige, lidt blaa lys, som findes paa de store BMW"er og Mercerer.
Jeg fandt hvad jeg soegte og fik kontakt med en gut 2500 km herfra klokken 22:30 og nu har jeg koebt 3 saet, som jeg regner med at faa med hjem paa fredag. Kina sover aldrig.......
Det ene saet ryger paa Kina alpen.
HID lyser ca. 3,5 gange saa kraftigt som en normal halogen paere og holder meget laengere - op til 3000 timer.
Hvis det er noget der virker, vil jeg til at saelge det i DK - jeg kan saelge til en noget lavere pris end det der findes paa markedet idag.
Hilsen
Torben - Kinesien
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Torben

Det lyder fint med sådan en xenon lampe, men så tænkte jeg, hva' med parabolen, kan den holde til et så kraftigt lys eller skal den så dkiftes en gang om året???

Mogens
Århu-sien ;-)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

HID

Indlæg af Nejmann »

Hej Mogens

Du skal nok regne med, at det ikke kan/skal monteres i de eksisterende paraboler. Og der skal lige findes plads til noget "transformer" værk et sted, for HID-lys kører nemlig med højspænding.

I øvrigt findes der så vidt jeg ved ikke nogen sæt, der er godkendt til motorcykelbrug. Loven kræver vist at lygterne skal være monteret med noget højde- og/eller retningsjusteringsautomatik, så man ikke blænder sine med- og modtrafikanter.
Om snupper-jensen så kigger efter den slags "ulovlige konstruktionsændringer", ved jeg ikke.

-Kåre
Hjemme!
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej igen.
Kaare du har ret, HID maa kun anvendes paa biler med automatisk lygteregulering - indstiller lygterne efter hvordan bilen er laeseet, saaledes der ikke kan lyses op i himlen paa naerlyset.
Paeren forsynes med 23.000 V fra en "ballast" - en lille trafo, som ganske rigtigt skal placeres et godt sted.
Paeren er kun paa 35 W mod halogenlampens 55W og HID'en afgiver efter sigende mindre varme, hvorfor parabolen ikke lider overlast.
Det siges, at naerlyset bliver meget "bredere" ved det kraftige lys.
Rallyfolket har igennem nogle aar eftermonteres disse saet i de normale paraboler og der er ingen problemer - siger man.....??
Ved HID sparer rallykoerene en masse af extra lygter, som ellers er kendetegnende for en rallybil.
HID faaer i tre farver: 6000K, 8000K og 10.000K som er dagslys, svagt blaat og mellemblaat lys.
Jeg ved ikke med den nye model TA, men paa min den gamle er der nu ikke et imponerende belysningsfeldt - og maaske sikkerheden oeges, ved at medtrafikanterne opfatter et kraftigere lys (uden at blaende) - nu hvor alle scooter og knallert idioterne ogsaa koerer med lys i dagtimerne.
Der findes ingen lovlige HID eftermonteringssaet, hverken til biler eller MC - men saadan er der jo saa meget... :roll:
Torben - Kinesien
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

HID-lys

Indlæg af Nejmann »

Man kan lære nyt hver dag. Jeg troede ikke at HID-lamper kunne fåes i almindelig H4-form, men den slags findes åbenbart.

Varmemæssigt burde de, som Torben skriver, ikke give problemer. HID er en udladningslampe - lidt à la neonrør eller en foto-blitz, der bare blinker rigtig hurtigt ;-)
Og lige som energisparepærene hjemme i stuen, laver HID-lamper meget mere lys for watt'ene. Mens en glødelampe leverer i omegnen af 12-20 lumen/watt og lysstofrør ca. 50 lumen/watt, så kan HID være helt oppe over 100 lumen/watt. Omvendt betyder det også, at en HID-lampe spilder meget mindre af energien som varme.

Af ulemper kan nævnes, at HID-lys har en ret dårlig farvegengivelse. Lidt hen ad "narkoman-lyset" på nogen offentlige toiletter - bare blåt.

Men det kunne da være interessant at se sådan et sæt i anvendelse. Er der for resten både kort og langt lys i "samme pakke"?
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej Kaare.
Jo, HID faaes ogsaa som H4 H/L (langt/kort lys) og i forskellige farver.
Ogsaa hvidt/dagslys - jeg monterer lys blaa - for at skille mig lidt ud fra maengden... :lol: - ogsaa paa landevejen.
Der er et svensk firma som saelger HID til alt paa hjul - ogsaa til MC .
Paa deres hjemmeside www.xenonkungen.se er der er masse god info.
Jeg har endnu ikke set produktet live, med jeg har koebt nogle saet, som er paa vej her til Beijing, dem tager jeg med hjem paa fredag.
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fedt

Indlæg af Søren Dahl »

Det glæder jeg mig til at se.

Mvh Søren
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej alle.
Så har jeg fået monteret noget Xenon lys på den Alp som skal sendes til Kina. Jag har valgt kun at montere det på nærlyset og har normal halogen på fjernlyset - begge dele er indbygget i samme H4 pære.
Monteringen er uhyre nem - ingen originale ledninger skal klippes eller ændres, ingen strømtyve - dvs. alt er originalt, hvis man senere ønske at montere en almindelig H4 pære.
Højspændingsdelen fandt plads lige over lygten, inde under kåben - perfekt.
Jeg har endnu ikke kørt med lyset, men må nok sige, at jeg er imponeret - ja, endda meget imponeret over lys effekten her på værkstedet. Det bliver spændende, at få det afprøvet en regnvåd nat.
Overhalingslyset har mistet lidt af værdien, ved at blinke med det lange halogenlys, er budskabet nærmest blevet: GÅ VÆK/GIV AGT ELLER JEG SLUKKER LYSET...... :lol:
Hilsen
Torben
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

Hej øgler

Jeg faldt lige over den her hjemmeside www.xenonkits.dk
Der står godtnok at det er til biler meen mon ikke det er et spørgsmål om tilpasning....

Henrik..
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Lys

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Henrik

Interessant - det vil jeg lige studerer godt og grundigt. Efter jeg har set Torbens lys MÅ jeg simpelthen bare eje sådan et lys-kit! Det er overdrevet godt!

Mvh Søren
Besvar