AT - Kædestramning

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Tom

AT - Kædestramning

Indlæg af Tom »

Hej

Jeg har for nyligt erhvervet en AT som jeg er vældig glad for. Den blev leveret med nyt kædekit, og jeg fik at vide at kæde skulle strammes efter et par mdr.

Så kommer spm.: Skal kæden have ca. 4cm frigang, når cyklen er belastet?

Jeg mener det var det sælgeren sagde, men vil gerne lig være 100% sikker.

På forhånd tak!

MVH Tom
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Tom...

Velkommen i vores lille klub.......

Det er ganske rigtigt med de 40 mm. frigang.
Kan umiddelbar virke lidt slasket på denne måde....men det virker.

Håber du kommer til vores generalforsamling, så vi kan beundre din maskine og rose hinanden for vores gode valg af transportmidler.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Kædestramning.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom

Hjerteligt velkommen......

Den slappe kæde er en stor fordel og nærmest et krav på disse store off roadere, da bagsvingeren oftes arbejder noget mere end på gademaskiner. En for stram kæde kan enten rykke noget skævt eller simpelthen springe, så det er faktisk ret vigtigt at du sørger for at køre med kæden efter Peter og din AT sælgers forskrifter.

Jeg får tit at vide af gademaskine folket at min kæde er alt for slap, men sådan skal den altså være.

Mvh Søren
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Tom.

Og naturligvis tillykke og velkommen.

Jeg kom lige i tanke om at der på ATIC's hjemmeside var følgende gode indlæg ang hvor stram kæden skal være, http://www.atic.org/faq/chain.html
Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Tom

Lidt mere teknik......

Indlæg af Tom »

Hej tilbage til Jer alle!

Og mange tak for den pæne velkomst! Det er rart at føle sig velkommen, og rart at vide der er andre, og andres erfaringer, man kan trække på. Så jeg håber ikke I når at blive træt af mine spm., for jeg har på fornemmelsen der vil komme en del, da det eneste 2 hjulet jeg har rodet med er en 4-gear's Yamaha moped :-?

Lige en gang til for Prins Knud her: Altså 40mm frigang - 20mm op og 20mm ned? Eller hvad? Og med belastning?

Noget helt andet: Er der nogen af Jer der kender noget til KB-Motor i Skive? Erfaringer - Gode som dårlige? Evt. et andet værksted i midt Jylland der kan tage sig kærligt af min AT'er når den skal til service?

På forhånd tak!

MVH Tom!
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Tom's...

Den dygtigste Honda mekker i DK er uden tvivl Pro Bike i Lystrup.
Bent som har stedet er altid god for lidt hjælp, hvis man har problemer. I øvrigt er hen den eneste der får lov at skrue i mine AT'ere.

Du har fået helt rigtig fat i det der med de 20 op og 20 ned. Altså belastet.
På denne måde undgår du at slide trækaksellejet unødigt.

Ses på sporet...

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Tom.

Spørg du bare løs, og vi vil svare efter bedste evne :-)

Hvis du kigger på billedet her http://www.veset.dk/images/kaedepind.gif


Når du stiller cyklen på siddestøttebenet i frigear uden belastning, skal der være 7 cm op til bagsvingeren ved forsiden af bagdækket som vist på billedet.

Mht mekaniker kan jeg også kun anbefale Bent hos Probike, han er en gud indenfor Honda, med forkærlighed for Hondas store "rejseenduroer". Han er den eneste der får lov at røre ved min AT. Hvis det er for langt væk, må vi jo indkvartere dig, eller køre dig hjem :-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Tom

Indlæg af Søren Dahl »

Ang. mekanikere, har jeg selv rigtig god erfaringer med Harrys Motorservice hvor jeg altid har fået min cykel justeret og det har virket upåklageligt. Espen som arbejder hos Harrys Motorservice er ekstremt dygtig, og er det i Randers du skal have lavet MC er det her du skal få det gjort.

Jeg har så afgjort også kun hørt godt om Bent Pro Bike, men jeg har desværre aldrig selv haft min cykel til service der, men med den posiktive omtale han får fra alle honda kører jeg kender, kan det vist ikke gå helt galt ;-)

Mvh Søren
Besvar