RD04 Skurren fra koblingen (tror jeg)

Spørgsmål eller tips.
Besvar
JensLeander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04. mar 2019, 18:28

RD04 Skurren fra koblingen (tror jeg)

Indlæg af JensLeander »

Hej!
Jeg synes jeg er begyndt at kunne høre en skurren når jeg kobler ud og triller hen mod et kryds fx.
Er det normalt? Eller hvad kan det være?
Jeg har kun kørt 1000km på den men mener ikke jeg har lagt mærke til det før.

Lidt presset da jeg kører på ferie på den på tirsdag :)

/Jens
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: RD04 Skurren fra koblingen (tror jeg)

Indlæg af yaknudsen »

Hvis du skifter til frigear, slipper koblingen og triller hen mod kryds eller lignende, skurrer den så på samme måde?

Hvis ja, så er en meget sandsynlig årsag til den skurren du fornemmer og/eller hører at kæden mellem gearkasse og baghjul slingrer/dalrer en smule. Måske er kædehjul og/eller kæde slidt og nærmer sig tiden for en udskiftning? Husker du at holde kæden smurt - OG ikke for stram?

Kør IKKE med for stram kæde, kør IKKE med for stram kæde, kør IKKE med for stram kæde. Kæden skal have en frigang på ca. 4,5 centimeter, det kan forekomme at være enormt slasket, men det er faktisk sådan det skal være. For stram kæde vil på ganske kort tid kunne slide kædehjul og kæde op, og belaste lejet inde bag det forreste kædehjul unødvendigt meget. For stram kæde er nok den mest almindeligt forekommende perle-grus-mekaniker-fejl når man går fra en traditionel motorcykel til en all-roader med større fjedervandring end på traditionelle 'racere'.

Du kan evt. hæve baghjulet over underlaget ved at sætte motorcyklen op på centralstøttefoden og lade baghjulet rotere medens du trækker og slipper koblingen, så kan du nok lettere stedfæste hvor lyden kommer fra

Hvis du holder stille, med motoren i gang og trækker koblingen skurrer den så på samme måde?

Hvis ja, så betyder det ikke nødvendigvis at der er noget alvorligt galt. Find en lidelsesfælle med samme MC model som din og sammenlign lyden og fornemmelsen, så kan du måske berolige dig selv.

Man kan selvfølgelig ikke udelukke at din kobling har udviklet en fejl over tid, men en RD04 er uhyre robust og pålidelig (også koblingen) så du bekymrer dig formentlig uden nævneværdig grund. Jeg har endnu til gode at høre om en defekt kobling (ude i virkelighedens verden) på sådan en - men een gang skal jo være den første, og alting KAN jo slides op hvis det bliver brugt tilstrækkelig længe og tilstrækkelig intensivt. ;-)

Når det er sagt - vil jeg gerne vædde en leverpostejmad på at det er din kæde/kædehjul der er årsagen.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
JensLeander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04. mar 2019, 18:28

Re: RD04 Skurren fra koblingen (tror jeg)

Indlæg af JensLeander »

Mange tak for meget meget fint svar yaknudsen. Det giver fantastisk meget mening. Ved nærmere eftertanke så er den omtalte skurren kommet efter jeg er begyndt at køre med fyldte sidetasker, og den var endnu værre med fruen bag på tidligere idag.
Jeg har slækket på kæden og været på aftentur og alt var bedre, så jeg tror du har fuldstændig ret, også fordi der ikke har været noget i frigear osv som du spurgte om heller.

Justere man så afhængig af hvor meget bagage/passager man har på? Eller kører man den bare tilpas slap til at kunne det hele?

Tak for hjælpen!
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: RD04 Skurren fra koblingen (tror jeg)

Indlæg af yaknudsen »

Velbekomme.

Med den justering der er angivet i brugermanualen er kæden tilpas til at affjedringen i princippet kan gå helt i bund uden behov for yderligere justeringer.

Hvis der er meget læs på kan man dog overveje at øge fjederforspændingen bagpå. Altså hvis der er mulighed for det.

Honda's ingeniører og designere kan deres kram. Dem kan du roligt stole på. God tur!
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar