Hvis du skifter til frigear, slipper koblingen og triller hen mod kryds eller lignende, skurrer den så på samme måde?
Hvis ja, så er en meget sandsynlig årsag til den skurren du fornemmer og/eller hører at kæden mellem gearkasse og baghjul slingrer/dalrer en smule. Måske er kædehjul og/eller kæde slidt og nærmer sig tiden for en udskiftning? Husker du at holde kæden smurt - OG
ikke for stram?
Kør IKKE med for stram kæde, kør IKKE med for stram kæde, kør IKKE med for stram kæde. Kæden skal have en frigang på ca. 4,5 centimeter, det kan forekomme at være enormt slasket, men det er faktisk sådan det skal være. For stram kæde vil på ganske kort tid kunne slide kædehjul og kæde op, og belaste lejet inde bag det forreste kædehjul unødvendigt meget. For stram kæde er nok den mest almindeligt forekommende perle-grus-mekaniker-fejl når man går fra en traditionel motorcykel til en all-roader med større fjedervandring end på traditionelle 'racere'.
Du kan evt. hæve baghjulet over underlaget ved at sætte motorcyklen op på centralstøttefoden og lade baghjulet rotere medens du trækker og slipper koblingen, så kan du nok lettere stedfæste hvor lyden kommer fra
Hvis du holder stille, med motoren i gang og trækker koblingen skurrer den så på samme måde?
Hvis ja, så betyder det ikke nødvendigvis at der er noget alvorligt galt. Find en lidelsesfælle med samme MC model som din og sammenlign lyden og fornemmelsen, så kan du måske berolige dig selv.
Man kan selvfølgelig ikke udelukke at din kobling har udviklet en fejl over tid, men en RD04 er uhyre robust og pålidelig (også koblingen) så du bekymrer dig formentlig uden nævneværdig grund. Jeg har endnu til gode at høre om en defekt kobling (ude i virkelighedens verden) på sådan en - men een gang skal jo være den første, og alting KAN jo slides op hvis det bliver brugt tilstrækkelig længe og tilstrækkelig intensivt.
Når det er sagt - vil jeg gerne vædde en leverpostejmad på at det er din kæde/kædehjul der er årsagen.