Motorolie og API

Spørgsmål eller tips.
Besvar
JacobN
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06. feb 2020, 15:34

Motorolie og API

Indlæg af JacobN »

Hej jeg tror det er et gentagent spørgsmål ;-) Manualen til xl600v pd06 foreskriver en 10w40 API klasse se,sf eller sg. som jeg har forstået det vil det være ok at bruge en API klasse sj da den skulle være af bedre kvalitet ?. Det er praktisk taget umuligt at finde de andre klasser.
Håber der er nogen her der ved alt om smøreolier og kan gøre mig lidt klogere på emnet.

på forhånd tak
Jacob
Kaid1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 05. jan 2017, 15:13
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Re: Motorolie og API

Indlæg af Kaid1 »

Hej,

API klasse højere end det krævede er ikke noget problem.
Det vigtige for dig er at olien er Jaso Ma2 godkendt, det betyder at olien er lavet til at arbejde med en oliebadet kobling.
Mvh Kai
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Motorolie og API

Indlæg af Bønne »

Hej Jacob

API står for American Petroleum Institute og er en standard for motoroliers kvaliteter. De to bogstaver bagefter siger noget om oliens anvendelse og smøreevne/kvalitet. Det første bogstav kan være enten S eller C, S er for benzinmotorer og C er for dieselmotorer. En olie kan godt hedde både S og C, så kan den bruges i både benzin og diesel motorer. Det andet bogstav fortæller om oliens smøreevne/kvalitet, jo længere henne i alfabetet, jo bedre egenskaber.

Det er rigtigt som Kai skriver at en JASO MA2 olie er beregnet til motorer med vådkobling, som mange motorcykler har.

JASO, der er en japansk standard, Japanese Automotive Standards Organization, svarer til API, men standarden "ma" for motorcykelolier blev først introduceret i 1998, fordi de almindelige (bil)-motorolier efterhånden havde fået tilføjet så mange friktionsnedsættende additiver, at vådkoblingerne ikke kunne tåle dem mere.

Med andre ord, alle motorcykler fra før 1998, også japanske, har oprindeligt været anbefalet en almindelig (bil)-motorolie efter API standarden.

Nu skriver du ikke noget om årgangen på din TA, men ud fra API specificationen i din manual, samt at langt de fleste PD06'ere er fra før 1998, tager jeg udgangspunkt i at din også er det.

Dvs. at du uden problemer kan køre på en almindelig (bil)-motorolie, så længe den ikke har højere klassifikation end SG (bilmotorolier er nået til API SM nu). Viskositet 10w-40 eller 15w-40 dækker fint de danske temperaturer hele året. 20w-50 kan også bruges, men er ikke lige så velegnet ved lave temperaturer.

Dermed ikke sagt at du ikke kan køre på en JASO mærket motorcykelolie, det kan du sagtens. Du skal bare være opmærksom på at her er der også forskelle, en olie betegnet "MA" er beregnet generelt for motorer med kun én olie, altså med sammenbygget motor, gearkasse og kobling og "MA2" er beregnet for nyere sammenbyggede motorer med katalysator. "MA1" og "MB" er beregnet til andre formål og må ikke anvendes til sammenbyggede motorer.
Så altså JASO MA eller JASO MA2. I øvrigt er motorcykelolierne også nået til API SM ligesom bilmotorolierne, men de kan godt anvendes alligevel, da de jo netop er udviklet til motorcykelmotorer.

For begge typer, bil- eller mc-motorolie, gælder at om det er mineralsk, semi-syntetisk eller fuldsyntetisk er ligegyldigt, så længe de overholder ovenstående specifikationer.


Når alt dette er sagt, så kører jeg selv på en Castrol GTX 10w-40 semi-syntetisk API SL bilmotorolie på min Africa Twin fra 1991. Og mangler den en sjat ind imellem olieskiftene og jeg ikke har mere af dén, så tager jeg bare hvad der er nærmest, om det er Castrol Power 1 fra Varaderoen eller Castrol Edge fra bilen, den fungerer fint på det også :-D . På et tidspunkt fik jeg foræret nogle et-liters dunke med forskellige fuldsyntetiske bilmotorolier, typisk 5w-30, dem blandede jeg også bare med GTX'en, ingen problemer :-D . Den har kørt 143000 km, hvoraf jeg har kørt ca. halvdelen, det meste med sidevogn (ekstra belastning), og den fungerer stadig fint, også koblingen :ok: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
JacobN
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06. feb 2020, 15:34

Re: Motorolie og API

Indlæg af JacobN »

Tak for info har lige været optaget af nogen brædder⛷️tror faktisk jeg hældte castrol 10/50 på. Men god info og tak for det 😀👍
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Motorolie og API

Indlæg af mogensl »

Også en tak her fra for en nøgtern og let forståelig gennemgang af et ellers uudtømmeligt og følelsesladet emne. Og nu vi er ved det uudtømmelige:

Min NC 750 XA skal efter bogen fodres med SAE 10W-30. Netop den viskositet er der ikke mange varianter af, hvorimod 10W-40 er anderledes almindelig og af og til også noget billigere. Hvorfor netop 10W-30? Er det monstro sådan, at der i de varme lande omkring troperne foreskrives 10W-40 f. eks., mens den "tyndere" olie er forbeholdt os her i det kolde nord?

Har jeg ret i at antage, at min motor uden problemer kan fodres med 10W-40?

mogens
pens.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Motorolie og API

Indlæg af yaknudsen »

mogensl skrev: 18. mar 2020, 16:34 Også en tak her fra for en nøgtern og let forståelig gennemgang af et ellers uudtømmeligt og følelsesladet emne. Og nu vi er ved det uudtømmelige:

Min NC 750 XA skal efter bogen fodres med SAE 10W-30. Netop den viskositet er der ikke mange varianter af, hvorimod 10W-40 er anderledes almindelig og af og til også noget billigere. Hvorfor netop 10W-30? Er det monstro sådan, at der i de varme lande omkring troperne foreskrives 10W-40 f. eks., mens den "tyndere" olie er forbeholdt os her i det kolde nord?

Har jeg ret i at antage, at min motor uden problemer kan fodres med 10W-40?

mogens
pens.
Jeg har fodret min NC 750 XAD med 10W-40 lige siden det første olieskift. Jeg havde en del 10W-40 olie stående som var købt til min tidligere XL 700VA. Den brugte jeg af ren og skær nærighed. Det fungerede efter min vurdering helt problemfrit, så det har jeg fortsat med gøre af samme grund som den du anfører. 10W-40 er nemlig let at få fat i, og prisen er oftest mere rimelig.

Det optimale er uden tvivl at bruge præcis den olie som motorfabrikanten foreskriver, for Honda's ingeniører er med stor sandsynlighed klogere end både dig og mig når det handler om at vide hvilken olie der er optimal at bruge i NC 750 motoren. Men du er altså ikke alene hvis du fylder 10W-40 på din NC 750 X i stedet for 10W-30.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar