Bremse skive bag på TA !!!

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Esseman

Bremse skive bag på TA !!!

Indlæg af Esseman »

Hej
Er der nogen der ved noget om der findes forskellige måder hvorpå bremseskiven bag, på en TA, er monteret på navet. Jeg syntes ikke min ligner det exploderede view under teknik, og jeg har ikke lige fået købt en værsteds manual endnu. Min skive sidder på en slags tromle der så passer ind i navet, i bunden af trumlen sidder der en slags "fingre" som på tandhjul siden, men der er ingen gummi klodser til at "gribe" fast i "fingrene" ?? Det ser ud som om at det er et nav til tromle bremse, og at man så har ændret det til skive bremse, men der mangler noget !!
Panikken breder sig stille og roligt sammen med de sidste solstråler.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Det lyder meget speget det der... hvis du kan skille det ad, kan du vel også samle det igen. Ellers normalt der hvor der er brug for fingre til at gribe fat i noget er jo på kæde-hjulet. bremseskiven er bare boltet fast.

Men måske hvis du kan give os lidt info om din cykel, fx. hvad årgang det er, så ville det hjælpe meget, og et billede af problemet ville også være godt.

Hilsen Tom
Esseman

Indlæg af Esseman »

Aastrup skrev:Det lyder meget speget det der... hvis du kan skille det ad, kan du vel også samle det igen. Ellers normalt der hvor der er brug for fingre til at gribe fat i noget er jo på kæde-hjulet. bremseskiven er bare boltet fast.

Men måske hvis du kan give os lidt info om din cykel, fx. hvad årgang det er, så ville det hjælpe meget, og et billede af problemet ville også være godt.

Hilsen Tom
Tak for dit svar, det er en årgang 90 med stelnummer PD065011457, og det som jeg selv har fundet ud af i mellemtiden er at den rent faktisk findes med tromle bremse, det fremgår af Hayenes workshop manual, som jeg lige kiggede igennem hos en boghandler :-), og jeg ved godt at jeg burde købe den, men det kommer nok senere. Jeg har nogle billeder men jeg kan vel ikke bare "hænge" dem på her eller hvad ?
Jeg mailer lige billeder til dig.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg kan godt se du har ret i det du skriver. Det ser godt nok lidt underligt ud. Har du prøvet at vise det til en mekaniker? Jeg har aldrig set noget lignende på en transalp. Men det ligner jo til forveksling måden kædenhjulet er monteret. Kan du ikke prøve at sende mig billeder af hvordan caliperen er monteret?? Ellers prøv www.transalp.org.

Hvordan sidder det hvis du samler det hele? Sidder skiven så bare og rasler, er du sikker på at der skal være sådan nogle gummi ting??
Esseman

Indlæg af Esseman »

Aastrup skrev:Jeg kan godt se du har ret i det du skriver. Det ser godt nok lidt underligt ud. Har du prøvet at vise det til en mekaniker? Jeg har aldrig set noget lignende på en transalp. Men det ligner jo til forveksling måden kædenhjulet er monteret. Kan du ikke prøve at sende mig billeder af hvordan caliperen er monteret?? Ellers prøv www.transalp.org.

Hvordan sidder det hvis du samler det hele? Sidder skiven så bare og rasler, er du sikker på at der skal være sådan nogle gummi ting??
Det var samlet så skiven "klemte" imod navet, så det ikke raslede,, men det betyder så bare at hvis man spænder bagakslen, så overføres trykket fra den store møtrik ved akslen ind på skiven og videre over i navet på hjulet, og ud på den yderste del af lejet, og modholdet i den anden side er på den inderste del af lejet. Disse typer lejer er ikke bygget til at modstå denne form for belastning, så situationen er aldeles ikke holdbar. Det jeg kan se på billeder på siden www.bikez.com er at der er tromlebremse på Transalp før 1990, så baghjulet er sikkert blevet skiftet. Jeg leder nu efter et baghjul til skive eller en bremsetromle med "tilbehør".
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jamen så er du da heldig, jeg har et gammel baghjul liggenede med tromle bremse. Fælgen er ganske vist kaput. men nav og tromle incl bremsepedal med tilbehør er stadig 100 % intakt.

Jeg vil skam godt sælge hvis du er interesseret.
Esseman

Indlæg af Esseman »

Aastrup skrev:Jamen så er du da heldig, jeg har et gammel baghjul liggenede med tromle bremse. Fælgen er ganske vist kaput. men nav og tromle incl bremsepedal med tilbehør er stadig 100 % intakt.

Jeg vil skam godt sælge hvis du er interesseret.
Det kunne jeg da godt være interesseret i, men hvad koster det ?
Gæst

Indlæg af Gæst »

du kan da lige ringe til mig, så vi kan snakke om det.

tlf. 66 13 73 65
mobil 52 32 10 39

Tom
Besvar