Forgaffel problem ved genmontering

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Jeg står som ét stort spørgsmålstegn :?:
Jeg har afmonteret min forgaffel og monteret nye "muffer" som jeg har gjort så ofte efterhånden.
Problemet som jeg ikke rigtig forstår hvordan kan/er opstået, er at ved genmonteringen er de huller som gaffelbenene/rørene skal op igennem
åbenbart blevet "forskudt" så jeg ikke kan få gaffelrørene længere op end igennem det nederste hul
Der var ingen problemer ved demontering og jeg har gjort det mange gange før...derfor fatter jeg ikke hvad der er sket og hvordan det skal fixes.

på billederne kan man se hvor meget det drejer sig om...ret meget !! har prøvet med den mængde vold jeg turde men uden held...

Please !!!! jeg er " lost" og håber at nogle af jer gutter kan komme med en lys ide :idea: 8-)
Det virker som om de nederste holdere er "kørt mod uret" så at sige ?? jeg ikke haft gjort andet end at løsne de 8 bolte der holder forgaflen ???

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Palle 04. aug 2021, 10:16, rettet i alt 4 gange.
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af yaknudsen »

Billederne vises ikke her hos mig, jeg ser kun teksten 'billede', 'billede', 'billede'.

Men ud fra din beskrivelse ville jeg mistænke dine kronrørs lejer/kronrør for at være beskadiget/defekt. Du er nok nødt til at adskille kronrøret for at efterse (og muligvis udskifte) lejerne/kronrør. Især med fokus på det nederste leje/gaffelbro som i sagens natur bærer størstedelen af belastningen og dermed er mest udsat.

Jeg kommer gerne forbi Korsør og bidrager med et sæt ekstra øjne, hvis der er behov for det. Jeg skal en tur til jylland torsdag og hen over weekenden, så det kan tidligst blive tirsdag i næste uge. Men du siger bare til hvis du stadig har udfordringen på det tidspunkt - så kommer jeg hjertens gerne forbi og yder lidt moralsk støtte.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Tak for respons :ok:
Mærkeligt med billederne :?: ...jeg ser dem fint både som logget på og logget af.. :?:
Nå nok om det...
Jeg har godt nok også selv tænkt på at skille "styre-tøjet" ad for at se om jeg blev klogere af det???
Det virker bare så ulogisk at det hele skulle vride sig så skævt lige pludselig..
Jeg må prøve at bakse lidt mere med det i formiddag :twisted:
Og se om jeg bliver klogere..
Ellers er du velkommen forbi på tirsdag hvis det er aktuelt :beer:
Jeg starter på 5 nattevagter i nat og er først "fri" på Mandag eftermiddag til Onsdag aften..
Jeg melder lige tilbage hvis der sker nyt 8-)

Og bare lige for at være nysgerrig ...kan i andre se billederne ?
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Nikolajsen »

Nix, ingen billeder.

Nu tænker jeg bare lige højt.....
Men begge gaffelbroer sidder jo i lejer, de skal kunne dreje enkeltvis? Skal de ikke?
Ja, de er spændt sammen da "tappen" der går i gennem stellet normalt sidder fast på underbroen, men alligevel.
Jeg påstår at hvis de ikke kan drejes i forhold til hinanden, er lejerne færdige, eller spændt meget for hårdt.

Så når du skriver at du har prøvet med vold, har den du har prøvet at dreje, været i mod stoppet (plejer vist at være den nederste)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

ja jeg havde også den tanke om man kunne løsne den store bolt der sidder under styret og holder styretøjet sammen,og så måske kunne rette den nederste bro eller hvad det nu hedder?
og prøve om det kunne samles og så spændes sammen igen ?
ps. kan du se billederne ?
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Nikolajsen »

:-)
Kig igen, første linje, tidligere indlæg :lol:
Men svaret er nej.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Jeg så det ... :lol:
Har prøvet igen ..på en anden måde ..
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

prøver med billeder igen
20210803_144427.jpg
20210803_144427.jpg (105.14 KiB) Vist 11346 gange
20210803_144334.jpg
20210803_144334.jpg (80.67 KiB) Vist 11346 gange
20210803_144308.jpg
20210803_144308.jpg (55.72 KiB) Vist 11346 gange
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Nikolajsen »

Tjaa, jeg tænker jo at du "bare" skal dreje styret til venstre, og når nederste gaffelbro så rammer stoppet, skal du dreje styret med mere vold, indtil gaffelrørerne passer igen.
Men hvis det ikke er nok at bruge styret med de krafter du har i armene, så er der noget galt.
Og jeg synes også det burde være nemmere end med alle dine kræfter.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af yaknudsen »

Palle skrev: 04. aug 2021, 09:26 ja jeg havde også den tanke om man kunne løsne den store bolt der sidder under styret og holder styretøjet sammen,og så måske kunne rette den nederste bro eller hvad det nu hedder?
og prøve om det kunne samles og så spændes sammen igen ?
ps. kan du se billederne ?
Nu kan jeg se de nye billeder. Det du foreslår lyder ikke helt dumt. Det ser ud som om den øverste og den nederste gaffelbro er vredet i forhold til hinanden, og at gaffelbenene dermed ikke er parallelle. Så det giver helt bestemt mening at løsne kronrørsmøtrikken øverst og mingelere det hele på plads, uden at skulle bruge vold - og uden nævneværdig vægt ned på forgaflen. Men pas på at du ikke får løsnet så meget at kuglerne i lejerne skvatter ud, eller kommer til at ligge forkert. Det bedste er nok at skille det helt ad og lægge kuglerne på plads i lejefedt så det hele bliver holdt på plads i lejefedtet inden du samler det igen. Du skal nok også tage forakslen ud imens, så den ikke medvirker til at fastholde de to teleskopben i en forkert (og fastlåst) ikke-parallel position.

Det lyder måske lidt overvældende at skille så meget ad, men det giver mening fordi man så kan både se og føle at det hele glider 'gelinde' på plads helt uden vold, og meget gerne med et enkelt gaffelben ad gangen så man har helt styr på at det hele kommer til at sidde som det skal - og det SKAL kunne lade sig gøre UDEN brug af super-kræfter. Det er paskram og skal behandles med passende respekt. Både teleskopben og lejer kan godt være sårbare hvis de ikke sidder helt som de skal, når det hele samles og fastgøres. Men sidder det hele som det skal, er det derimod både holdbart - og stærkt som bare fanden.

Altså... hvis du skal bruge mange kræfter... eller voldsomt værktøj... så gør du helt sikkert noget forkert.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af yaknudsen »

Nikolajsen skrev: 04. aug 2021, 21:49 Tjaa, jeg tænker jo at du "bare" skal dreje styret til venstre, og når nederste gaffelbro så rammer stoppet, skal du dreje styret med mere vold, indtil gaffelrørerne passer igen.
Men hvis det ikke er nok at bruge styret med de krafter du har i armene, så er der noget galt.
Og jeg synes også det burde være nemmere end med alle dine kræfter.
Det Nikloajsen siger giver helt sikkert også god mening. Her skal man dog (som os almindelige perlegrus-mekanikere) blot huske på at Nikolajsen har prøvet den slags mange gange før, og at han har en helt særlig fornemmelse i sine smede hænder for at mærke når noget 'føles' forkert. Han besidder en eminent og misundelsesværdig evne til at stoppe i god tid inden noget går i stykker. For os andre 'dødelige' uden samme erfaring kan det derimod være en helt anden snak.

Siger det bare.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Tak for indsparkene venner...Dejligt med hjælp fra jer der altid har tid og lyst til at hjælpe :ok:
Jeg må prøve at "løsne og mingelere " når jeg får tid mellem nattevagterne...
Det skal nok lykkes 8-)

Tak for hjælpen :beer:
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Tak for råd og vejledning gutter :beer:
Så fik jeg forgaflen på plads igen og udskiftet disse gamle trætte muffer
20210803_122510.jpg
20210803_122510.jpg (17.14 KiB) Vist 11243 gange
Og nye muffer i neopren blev monteret..
Samtidig blev der monteret ekstralys på crashbaren med kørelys og fjernlys og pulserende lys,hvad man så skal bruge sidstnævnte til ?
20210807_182430.jpg
20210807_182430.jpg (219.26 KiB) Vist 11243 gange
Og mens "proppen var af" fik jeg opdateret mit Dashboard lidt og fik min nye GPS TOMTOM 550 monteret i øjenhøjde..
20210807_182503.jpg
20210807_182503.jpg (292.98 KiB) Vist 11243 gange
Så er det bare at komme ud og rulle igen :ok:
Pas på jer derude venner 8-)
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af yaknudsen »

Sådan der!

Tillykke med indsatsen. Der er altså bare noget tilfredsstillende ved at kunne gøre det meste selv. Også selv om man ind imellem har behov for en lille smule støtte.

Palle giver ikke bare op bare fordi det bliver lidt svært og mekanikken gør hårdnakket modstand. Respekt!

Hvis du skal ud og afprøve resultatet er du mere end velkommen til en kop kaffe og et stykke kage her i Køge. Bort set fra lidt frivilligt arbejde i ny og næ, så har jeg næsten altid tid til vise min 'baghave' frem, også i hverdagene.

Et tilbud som selvfølgelig også gælder de andre gæve gutter i vores interessefællesskab.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Forgaffel problem ved genmontering

Indlæg af Palle »

Ja selv om det er " lidt op af bakke " nogen gange er det fedt at kunne løse problemerne selv
Og er man i tvivl er der ALTID hjælp at hente her :ok:
Jeg regner med at skulle ud og have en prøvetur i morgen formiddag så det kan da godt være at turen skulle gå forbi Køge.
" et stykke kaffe og en kop kage" er jo fristende 8-)
Her i Korsør lover de godt nok 10/ sekm og regn men jeg ser lige hvordan det ser ud ved formiddagstid ...
Kunne være hyggeligt med lidt dæksparkeri og en hyggesnak :beer:
ellers er vel tid til at arrangere en efterårs-shelter tur inden vi bliver i jule stemning :?:
Bare en enkel tur med en overnatning og lidt bålrøg 🍻
Jeg håber på en septembertur til Sverige med min søn som har købt en AT fra 91 ...
Far og søn tur med shelter hver nat og bare herrehygge ---
Ruten er lagt ud på tourstart.org og vi er klar 8-)
Så håber vi bare at fatter/nattevagten kan få fri 8-)
Fuck hvor jeg savner vores HARK ture :ok:
Chrome won`t get you home..
Besvar