Bremseklodser til Africa Twin

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Bremseklodser til Africa Twin

Indlæg af Veset »

Jeg står til at snart skulle skifte bremseklodser både foran og bag, og mener at dem der sidder på nu er Honda Genuine klodser.
Men er der andre der kan anbefales?
Hvad bruger I?
Og hvad giver I for dem?
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Bremseklodser til Africa Twin

Indlæg af yaknudsen »

Veset skrev:Jeg står til at snart skulle skifte bremseklodser både foran og bag, og mener at dem der sidder på nu er Honda Genuine klodser.
Men er der andre der kan anbefales?
Hvad bruger I?
Og hvad giver I for dem?
Jeg ville vælge den nemme løsning. Taste www.louis.de ind i min browser. Klikke på "Moto Base" fanebladet og vælge min MC model. Derefter vælge "produkte zeigen", og til sidst vælge produktgruppe "Bremsbeläge". Så ville jeg vælge nogle bremseklodser fra listen. Der er priser fra 14,95 - 33,95 Euro for et sæt klodser.

Jeg ville ikke bekymre mig om originaldele (ihvertfald ikke når vi snakker bremsebelægninger), og har gode erfaringer med at købe stumper fra Louis. Og så kan man købe ind uden at skulle fise rundt fra "herodes til pilatus", men kan klare det hele fra computeren en aftenstund efter at man har kørt en fed tur på sin MC. Er varen på lager får man den leveret med posten i løbet af få dage.

Hvorvidt man skal vælge de dyre sintermetal klodser, eller de billige "almindelige" har jeg ingen mening om, men mit gæt er, at jeg ville vælge de billige som måske ikke er så hårde ved skiverne (gætter jeg på - dog uden at vide noget håndgribeligt om de tekniske detaljer).

Men det er altså bare mit forslag til den nemme løsning. (Og nej - jeg har ikke aktier i Louis - jeg er bare utroligt mageligt anlagt).
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Bremseklodser til Africa Twin

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev: Men det er altså bare mit forslag til den nemme løsning. (Og nej - jeg har ikke aktier i Louis - jeg er bare utroligt mageligt anlagt).
:lol: :lol: (det kan jeg godt skrive under på)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

Synes ikke lige Louis har nogle klodser jeg kan bruge. De har nogle af mærket Saito og Lucas.
Førstnævnte kan jeg kun finde nogle der passer til bagbremsen, de er af sintermetal (10044359) og det skal det vel være!?

Lucas har så nogle til både foran og bag (10044151, 10044929), men de er organ. dvs det skulle være kevlar (muligt jeg tager fejl), og det skulle efter sigende være knap så godt.

Dvs Louis har ikke nogle af sintermetal til mine forbremser.

Andre forslag?
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Veset.

Jeg vil til en hver tid købe Vesra klodser med sinter belægning. De giver et utroligt godt greb, og holder længe :-)

Jeg købte engang et sæt Lucas klodser, ekstra tykke, hos Louis. Det tog Mogens og jeg godt halvanden time ved bænksliberen at få dem slebet til så de passede, TRÆLS :twisted: oplevelse. Jeg gør det aldrig igen.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

iver skrev:Hej Veset.

Jeg vil til en hver tid købe Vesra klodser med sinter belægning. De giver et utroligt godt greb, og holder længe :-)

Jeg købte engang et sæt Lucas klodser, ekstra tykke, hos Louis. Det tog Mogens og jeg godt halvanden time ved bænksliberen at få dem slebet til så de passede, TRÆLS :twisted: oplevelse. Jeg gør det aldrig igen.

Mvh Iver
Hvor får man fat i Vesrah klodser?

Kan godt se at hvis man selv skal tilpasse skidtet, så er det vist ikke det værd.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Veset skrev:
iver skrev:Hej Veset.

Jeg vil til en hver tid købe Vesra klodser med sinter belægning. De giver et utroligt godt greb, og holder længe :-)

Jeg købte engang et sæt Lucas klodser, ekstra tykke, hos Louis. Det tog Mogens og jeg godt halvanden time ved bænksliberen at få dem slebet til så de passede, TRÆLS :twisted: oplevelse. Jeg gør det aldrig igen.

Mvh Iver
Hvor får man fat i Vesrah klodser?

Kan godt se at hvis man selv skal tilpasse skidtet, så er det vist ikke det værd.
Nu er det vel heller ikke nogen god ide at købe nogle "ekstra tykke", det er klart en god ide at købe nogle der har samme fysiske størrelse som de originale. Så det skal Louis da ikke have skylden for.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være nødvendigt at sætte sintermetalklodser på. Efter min mening er det lidt af et modefænomen, og jeg kan ikke få øje på nogen særlig praktisk værdi på den type af maskiner som vi kører på. Men det er bestemt ikke sikkert at jeg har ret, og jeg vil gerne belæres. Det har jeg før haft stor gavn af her i dette forum. Hvis der er nogen som har nogen argumenter at fodre mig (og andre) med, vil jeg være taknemmelig.

Iøvrigt vil jeg hellere skifte klodser en ekstra gang, end at skulle skifte skiver. Er der ikke noget med, at sintermetal klodserne slider mere på skiverne end ikke-sintermetal klodser ?

NB: Min Alp har to skiver foran, og kan uden at anstrenge mine computer-nørd-fingre blokere forhjulet på tør vej. Måske er det bare derfor at jeg synes, at forbedret bremseevne er helt unødvendig. ???

Vesrah klodser kan man vist bestille hos enhver MC forhandler. Det er nok den mest kendte producent af uoriginale bremsedele og andet godt til MC'er. Der er masser af Vesrah dele i 2006 udgaven af MC-nøglen, som er et reservedels og tilbehørs katalog der ligger til fri afhentning i alle de MC-butikker jeg kender til.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Veset »

Jeg spurgte en fra den lokale mc klub og han siger, at når man har stål bremseskiver så skal man bruge klodser af sintermetal.
Er det skiver af støbejern, skal man bruge kevlar (organ.) klodser.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan bruge kevlar klodser til stålskiver.
Gør man det skal man have brugt kevlar klodser fra skiverne var nye.
Dvs. det er ikke så smart at begynde at bruge noget andet end det man har brugt fra starten.

Det var det jeg fik at vide.
Nogen der kan be / afkræfte det?
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Hej igen. Brugte lige lidt "kvalitetstid" sammen med min virtuelle ven GOOGLE, og fandt lidt forskelligt. Her er et udklip som er repræsentativt for sagkundskaben:
Replacing stock or worn brake pads is the quickest way to get increased braking power out of a tired system. Various manufacturers make all kinds of different types of replacement brake pads for today's motorcycles. Some claim to last longer, while others claim to give more feel and braking power. However, be forewarned that the manufacturer of your motorcycle put a lot of time and effort into developing your braking system, and there is no telling what a different type of pad material might do to your rotors or how well different pads will work with the overall design and setup of your bike. If you have any doubts, then stick with genuine factory parts.
Det er sakset fra: http://www.totalmotorcycle.com/maintenance/brakes.htm

Min konklusion af det jeg har læst er....

Hvis du er den mindste smule i tvivl om hvilken type bremseklodser du skal benytte på din MC, så benyt samme type som producenten oprindeligt designede hele maskinens "setup" til. (Det kan sagtens være uoriginale dele - der ofte er fremstillet på selvsamme fabrik - bare uden MC producenten som fordyrende mellemled).

Sintermetal klodser har nogle forbedrede egenskaber, de bremser "bedre", men kan også være "for gode" og "nappe" specielt lige når man begynder at bremse. De klarer bedre at komme af med varmen (hvilket har betydning ved ekstrem bremsning, som nok kun kommer på tale for vores motorcykeltype når vi bremser hele vejen ned ad Alperne).

Der er tilsyneladende ikke nogen entydig sammenhæng for skive-sliddet om man bruger sintermetal-klodser eller "normale" klodser, og der er tilsyneladende heller ikke nogen entydig forlænget holdbarhed med sintermetal-klodserne. Det kan gå begge veje alt efter varierende omstændigheder.

Så i sidste ende er der nok kun en ting at gøre, hvis du ikke er enig i at den oprindelige type er den rigtige. Prøv det. Find ud af hvad du kan li'. Og kør sikkert (ikke nødvendigvis forsigtigt). ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej igen.


Det var ikke selve klodsen vi sleb af den dag, det var metalpladen som bremsebelægningen sidder på. Så om det var ekstra tykke eller ej tror jeg er ligemeget, da de vel (vides ikke med sikkerhed) bruger den samme, metalplade til tykke og almindelige!!!!!

Jeg har ikke den store erfaring med bremseklodser, for jeg tror ikke jeg kan mærke forskel når det kommer til stykket, det var bare min mekanikker der anbefalede sinter fra Vesrah. Og jeg stoler blindt på ham (Probike Lystrup).

Kør ordentligt Veset, giv gas.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej AT'ister og TA'ere....

Hvis man skal generalisere vedrørende traditionelle klodser og sinter klodser, er den mest mærkbare forskel ved lidt frisk kørsel. Sinter klodserne har væsentligt mere bid, når de er herre varme, end andre typer. De alm. klodser fader for mig efter nogle få minutters frisk kørsel, hvilket jeg aldrig har oplevet med sinter. Altså...hvis i er til lidt frisk kørsel skal i købe sinter. Hvis jeres forreste bremseklodser holder længere tid end jeres bagdæk, kan i sikkert godt nøjes med almindelige.

ProBike er nok den mest kvalificerede Honda mekaniker i DK. Tag mod hans kvalificerede råd og køb Vesrah som Iver.

Mine klodser holder kortere tid end mine dæk, så derfor altid sinter.

Hvis der er nogle af jer der har lyst til at prøve Padbord Ring, holder Michael Roy - 2819 3079, et kørekursus d. 3. Juni, som kan anbafales til alle, uanset niveau. Jeg stiller selv op på min fortæskede At'er, med Bridgestone Enduro dæk, og de mest raceragtige klodser jeg kan skaffe.

Kom frisk frem....

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Ræs

Indlæg af Nejmann »

Peter skrev:Hvis der er nogle af jer der har lyst til at prøve Padbord Ring, holder Michael Roy - 2819 3079, et kørekursus d. 3. Juni, som kan anbafales til alle, uanset niveau.
Det lyder som god underholdning - hvis det altså ikke lige var den mandag hvor min sommerferie er slut :-(
Hvornår på dagen er i på banen?

-Kåre
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Kåre

Så vidt jeg husker starter det kl 8, og så kører vi vel bare indtil vi er trætte...
Men jeg ved ikke om vi kommer afsted, min gule motard blev stjålet igår..

Men der vil blive lavet tre grupper

En Novice gruppe hvor der bliver kørt med forkører.
Rutinerede, dette er typisk indregistrerede motorcykeler
Og så er der de helt vilde racere... :)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Fidusmagere

Indlæg af Nejmann »

Palcom skrev:Så vidt jeg husker starter det kl 8, og så kører vi vel bare indtil vi er trætte...
Men jeg ved ikke om vi kommer afsted, min gule motard blev stjålet igår..
Nej hvor træls! Det er altså mærkeligt, at nogen mennesker ikke kan finde ud af hvad der tilhører dem selv, og hvad de skal holde fingrene fra :evil:

Jeg håber motarden snart bliver fundet i hel tilstand.

--
mvh Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Neeeeeeej for helv.............

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Anders

Det er da for helv........ løgn!!! Sådan nogle fidusmagere!!!! Det er jeg godt nok ked af at høre. Det er godt nok træls er det!

Nå men lad os se om den dukker op - ellers må du købe dig en africaner for forsikringspengene til den tid - der er en klog mand i din familie som siger at det er det helt rigtige at købe sådan en - og ved du hvad, Anders, han har squ ret - nu har jeg selv prøvet det!

Mvh Søren
Besvar