Alpen kører kun på én cylinder

Spørgsmål eller tips.
Besvar
jr

Alpen kører kun på én cylinder

Indlæg af jr »

H J Æ L P !!! min Transalp har sat ud på den foreste cylinder igen ;-(
Den gjorde det første gang i sept. sidste år, og efter et par dages pause
var begge igang igen..... men i mandags hoppede den foreste af igen....
Er der nogen der kan hjælpe mig ?????
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Hvad er afprøvet

Indlæg af Nikolajsen »

Hej JR
Vi er nok lige nødt til at vide lidt om, hvad du har afprøvet. Det kan jo noget helt banalt, så som tændrørerne der er defekte, men det har du måske afprøvet :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej JR.
Proev lige at bytte CDI taendings modulerne som sidder under saedet. Der er et modul til hver cylinder. Hvis det efterfoelgende er den anden cylinder der mangler er det et af CDI modulerne der et staaet af....
Jeg mener, at omdrejnings taelleren er koblet paa det venstre modul og hvis modulet er defekt er omdrejnings taelleren ogsaa ude af drift.
Det er noget der sker paa en Alp... saadan er det bare......
Modulet kan med vold aabnes og lodningerne paa printet "omloddes" - nogle gange er fejlen en daarlig lodning og du kan koere igen....
Jeg har selv proevet lodning rep. - men desvaerre gik modulet doedt igen efter nogle maaneder.
Hilsen
Torben - Kinesien
Roed

dette er prøvet

Indlæg af Roed »

Jeg har nu haft den startet op igen.....med succes...uden at gøre noget.
Jeg har tjekket alle 4 tændrør, og set efter om de "springer", og det gør de... Mht. de CDI tændingsmoduler under sædet, så er der på den ene ridset "04 2002" som jo måske kan betyde at det er skiftet på det tidspunkt ?!! Det andet derimod kan man høre "klikker" i en fast rytme når motoren går..... Jeg har så lige været ude og lufte den her i omegnen, og da jeg næsten var hjemme, gik den ned på én cylinder igen.... altså efter at den er blevet godt varm :-D Det er blevet lidt sent nu til at gå ud og skrue..... kan det evt. ved et af CDI tændingsmodulerne der kunne være på vej til HELT at stå af ?? HMMMMMMM......
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Det lyder som en defekt CDI, men fejlsoegning paa distancen kan jo godt fejle - og jeg sidder jo i Kina, paa den anden side af jorden... :lol:
Proev og byt dem og tjek omdrejningstaelleren.
Et sted her paa forum er der et link til en vejledning i "aabne og lodde processen" - det er da vaerd at proeve, hvis modulet alligevel er defekt.
Hilsen
Torben - Kinesien
Roed

Indlæg af Roed »

Hey...Så er der nyt fra den døde TA... Jeg har nu haft den kørt godt varm, hvorefter den døde på den ene cylinder igen. Herefter byttede jeg stikkene rundt, og ganske rigtig, som der stor i et af indlægene, var omdrejningstælleren også død!!! :-D Fejlen er lokaliseret :idea:
Jeg har her til aften, sammen med en ven fået fræset toppen af min CDI boks, og vil nu have en tv-reperatør til at omlodde for mig da jeg ikke har noget ordentlig at gøre det med..... Til andre der skal i gang med at åbne en CDI boks for at omlodde, kan jeg VARMT anbefale en overfræser hvor man tager 1 mm. ad gangen...Fungerede RIGTIG godt....Fortsættelse følger... Tak for alle de gode råd...I øvrigt en rigtig god hjemmeside som jeg vil benytte mig rigtig meget af i fremtiden....
Mvh. Jesper Roed
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Dejligt at høre.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jesper

Rigtig dejligt at høre, at Alpefejlen er lokaliseret.

Mvh Søren
Roed

Indlæg af Roed »

Hey..... Så har jeg fået Freset toppen af min CDI boks med en BOSCH overfræser :-) Virkede godt....Man skal bare tage en mm. ad gangen... Jeg har også fået den omloddet....og det virker indtil videre HURRA... :idea:
Jeg har dog tænkt mig at få købt en ny.....Og så en mit næste spørgsmål.....Der er jo 2 CDI bokse på min TA...Dén jeg lige har omloddet er mærket med MS8...også den som den er født med... den anden ER allerede blevet skiftet af en eller anden italianer... ( har købt den uden afgift... Indkøbt i italien) og den er mærket med MM9... Jeg mener at have set et eller andet sted at min TA fra 90´ også kan køre med den uden at det gør noget.... Kan ikke huske hvor jeg har set det??
Forskellen er at en MS8 koster 235 Euro imens MM9 koster 141 Euro !! :-P :-P
Roed

Indlæg af Roed »

Hey... Så har jeg surfet lidt rundt....og har fundet den side hvor der står hvilke typer CDI bokse der kan bruges...

http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html

Det ser jo ud til at der er flere der har disse problemer :-( :-D

Roed.....
Besvar