vibrationer

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Gæst

vibrationer

Indlæg af Gæst »

Hej davs derude

Jeg har fået mig et problem med den kære Transalp. Den er begyndt at få ret kraftige vibrationer. De opstår omkring de 5000 omdr. og bliver så kraftigere. hvorefter de så igen bliver mindre mærkbare ved de 7500 omdr. dog stadig ret så mærkbare alligevel.

Er der nogle der kan fortælle mig hvad det måske kan skyldes??

Jeg er ret sikker på at det hverken er hjul, kæder eller bremse eller noget, for den gør det i alle gear, så det må vel være noget på stellet eller i motoren, men hvad kan det dog være??

Nogle gode forslag??

ps. jeg har jo monteret sådan en Africa Twin motor i transalpen, men det burde da ikke have noget at sige, den er jo stort set identisk med den originale Transalp motor.
Peter AT

Indlæg af Peter AT »

Hej Toms....

Måske er det lykkedes dig at få kvalt en ellers stabil motor !!

Nå, spøg til side.

Du bør have mulighed for at lokalisere om der er tale om vibrationer fra stel eller motor. Mit bud er at det kan være en overbelatningsskade i de roterende/bevægelige dele af motoren. ( Du bruger jo motoren helt ud!).

Et gammelt, men dog udmærket hint, er at benytte en blomsterpind af træ, placere denne på strategiske steder af motoren, samtidig med at den modsatte ende rører ved en øreflip. På denne måde har du mulighed for at høre, fornemme hvor der evt. kan være vibrationer, og hermed lokalisere en evt. skade.

Sådan for en god ordens skyld, når det nu er dig, er det en rigtig god ide at have motoren startet, og lade den arbejde sig igennem omdrejningsområdet, indtil det røde felt, mens du fejlfinder.

Held og lykke.
Lad os lige vide hvor fejlen er, når du får den lokaliseret.

HugOgDask
Peter ;-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej drenge

Jeg måske ved at have fundet ud af hvorfra disse vibs kommer fra.
Jeg havde på et eller andet forum læst an man kunne benytte en blomsterpind mod motor samt øre for at finde ud af vibrationer, og det lød jo som en god ide.

Men men men. jeg er ikke nogen gammel hjemmegående husmor der nusser om blomster, så jeg har ikke blomster. Næh, så hellere improvisere med en land tynd skruetrækker. Nok ikke helt så godt, men alligevel fandt jeg da ud af at der var ret kraftige vibrationer fra cylinder, topstykker og dæksel.

Så måske det kan være knastkæder??? Eller noget i karburator, jeg ved at membranerne er temmeligt gamle og slidte (udvidede).

Tom
Besvar