TA´s bagerste bremseskive...

Spørgsmål eller tips.
Besvar
kim

TA´s bagerste bremseskive...

Indlæg af kim »

ved min årlige vintervedligeholdelse af TransAlpen (2001ér xlv...) kom jeg for skade at overdreje den ene bolt (af 4..) der holder skiven, og en anden forekom mig at "være tæt på"... Det er jo et alu-fælg.... og tro mig - fastspænding med en momentnøgle af de bedste og ikke i nærheden af de anviste Nm !!!! :-(
Spørgsmålet er... er det en "helicoil" der skal til... andet... der er jo ikke gevaldig megen gods at gøre godt med på området !!!
Erfaringer, måske endda kendskab til en god reparatør ???

venligst kim.
Gæst

Indlæg af Gæst »

davs... hmm... tør man kalde dig et lille fjols :-)

ej, spøg til side, det er jo lidt noget træls noget der er sket for dig der. nu kan jeg ikke huske hvor meget gods der er gøre med. Men en mulighed var også at bore hullet op og så dreje et nyt gevind, måske også den mest holdbare løsning, jeg har ikke så meget fidus til de dersens helicoils. men jeg ved som sagt ikke om der er nok alu at bore i???
Gæst

Indlæg af Gæst »

Man kan nu komme langt med helicoils. Jeg har en helicoil siddende i den nederste gaffel på min Öhlinsdæmper. Den virker fint. Man skal bare huske at bruge LocTite i stedet for at spænde bolten for meget.

Iøvrigt vil jeg da godt anføre, at momentnøgler er en meget effektiv måde at dreje bolte over på.

Dels er jeg sikker på, at de billige momentnøgler ikke er ret præcise, når man kommer ned i de små momenter. Og en momentnøgle "af de bedste" koster altså + 2000,- kroner.
Dels sker der, så vidt jeg kan se det, at bolte bliver lidt bløde, når de bliver gamle. Det vil sige, at de vrider sig ligeså stille og "snyder" momentnøglen. På samme måde som man vrider en lakridsstang når man vil brække den over.

Nu kender jeg ikke lige designet. På min ('96 TA) er der noget mere end 4 bolte til at holde skiven (antager det er bremseskiven vi taler om).

Hvis det er en bolt, der er brækket, kan man få et værktøj til at dreje den ud med. Så er det bare at sætte en ny i.

Hvis du har brækket en fastmonteret bolt ved at spænde en møtrik for hårdt, kan du varme stumpen ud, hvis der stikker nok ud til at du kan få fat i det. Derefter kan du sætte et nyt gevindstykke i. Det gjorde jeg med en bolt på den bagerste udstødningsport - helt smertefrit.

Stikker der ikke noget ud, kan du bore stumpen ud. Men det er lidt delikat, du må jo ikke ramme gevindet.
kim

Indlæg af kim »

fjols eller ikke :roll: .... sket er sket og det med momentnøgle af nævnte prismæssige kaliber....45 Nm er nu ikke et "lille" moment....
Jeg hælder til Helicoilen i første omgang.

venligst.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Næh, det er 45 Nm bestemt ikke. Men så hælder jeg til min teori om gamle bolte. Har efterhånden oplevet det mange gange.

Det der jo sker, når man bruger en momentnøgle er, at man forhindrer sig selv i at "føle/fornemme", at bolten er ved at vride over. :roll:

Det kræver selvfølgelig noget rutine. Men "tre klik i albuen," tror jeg, har kostet færre knækkede bolte og deraffølgende ærgelser end momentnøgler har.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Jeg vil da godt lige føje lidt til Bjarne's indlæg.

I forbindelse med mit arbejde, kan jeg fortælle at alle bolte af vital betydning, det vil sige bolte der ved et "uheld" kan knække og komme med rundt i processen, bliver erstattet med nye, hver eneste gang de bliver skruet af. Vi snakker om fødevarer, men det er så sandelig også afhensyn til maskinerne, da det let kan blive en bekostelig affære, og det er netop fordi de bliver trætte.

Nu har jeg ikke studeret boltene særlig meget, men jeg kan heller ikke forestille mig at det er det bedste stål der bliver skruet i sådan en maskine, for der findes mange forskellige hårdhedsgrader af stålbolte, og kan de spare et par øre på hver bolt, ja så bliver det faktisk til en del på årsplan.

Hvis det ikke går til held med din Helicoil, findes der faktisk et kemisk metal, som du kan bore og lave gevind i, når det er hærdet op.

Lige hvordan det så skal gøres skal jeg lade være usagt, men vil tro uden at have set det, at hullet skal bores op inden der skal bores og laves gevind, da du ellers bare vil trække det gamle hul op, men som sagt, det skal lige ses først.

Hilsen
Mogens
kim

og så er det blevet løst....

Indlæg af kim »

En fra Tønder Touring Club havde kendskab til AutoPartner i Åbenrå, der har specialiseret sig i renoveringer (motorer, mekanik...), firmaet hedder også Åbenrå Cylinder Service... Jeg blev henvist til den reparatør der tog sig af Mc´er !!!.... Hva´det var for en cykel...."honda transalp"..... nåh, så´n endurance-cykel ik ??.... :shock: tilliden var fuldt tilstede, hér var en mand der viste besked !!! Vi må jo erkende, at kun få reelt aner hvad en TransAlp er....

4 helicoils blev jeg rådet til og resultatet ville være bedre end oprindeligt - jo tak da - 80,- kr. pr. stk, hvilket incl. lidt afgift blev til 412,50 kr...
Måske man skulle aflevere forhjulet :-D
Desuden mente man at tråden var blevet ødelagt ved løsning af bolten grundet Loctite kombineret med aly-fælg/stålbolt...

Det var så enden på den historie!

kim.
Besvar