Olie type til TA 1989, V600 ?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Jesper

Olie type til TA 1989, V600 ?

Indlæg af Jesper »

Hvilken olie type er anbefalelsesværdig til TA 1989, v 600? Semi eller fuld syntetisk ved hverdags ved helårs brug.

Venligst Jesper
Gæst

Indlæg af Gæst »

jeg plejer at hælde en semisyntetisk i min, Motul 10w-40
Gæst

Indlæg af Gæst »

Der har været en meget lang diskussion om dette på DORMCKs forum. Den handlede blandt andet om, hvorvidt det overhovedet kunne betale sig at bruge MC specifik motorolie. Det er der tilsyneladende ikke nogen dokumentation for, at det kan.
Det handler en hel masse om den måde man egentlig skal læse de forskellige kvalitetsangivelser på.
Det magter jeg ikke lige at udrede nu. Hvis det intersserer nogen, kan jeg godt gøre det, men kun på opfordring. :-?

Imidlertid går du ikke galt i byen med en semisyntetisk 10W40 semisyntetisk. Der er ingen grund til at hælde penge ud på fuldsyntetisk. Da din TA er ved at have nogle år på bagen, bør du ihvertfald holde dig fra letløbsolie. Måske skulle du overveje 15W50, der lige er det tykkere.

Anyway, jeg kan få Castrol semisyntetisk 10W40 til 52,- kroner literen.
Er der nogen, der kan gøre det billigere??
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Olie

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg kan stækt anbefale motul 15w50 som Bjarke også skriver. Det er helt og aldeles det bedste til cykler som har kørt mange km. Jeg har jo som bekendt ejet 2 TA'er som jo begge bestemt ikke er nye. Den første havde til sidst inden jeg solgte den næsten kørt 100K km, og jeg kunne holde olieforbruge væsenteligt nede ved at køre med 15w50'eren, det samme gælder min nuværende TransHarley ;-) den har kun kør omkring 50K km, men der er et markant olieforbrug ved brug af tyndere olie som fuldsyntetiske som 10w40 eller lavere - ved brug af 15w50 registrede jeg et olieforbrug da jeg kom tilbage fra Skotland (knap 5K km) på omkring 0,25 liter, altså et særdeles tilfredsstillende olieforbrug af en 91 alp med små 50 K på klokken.

MVH Søren
Besvar