Nye spaendende opgaver.........

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

He he....

Indlæg af Søren Dahl »

Cool Torben 8-)

Dejligt at høre fra eventyren, den kinesiske Godfarther :lol: og kommende ostepusher og MC ørkenrotte ;-)

Glæder mig enormt meget - i morgen den 17. +1 måned rejser vi over til dig....... for vildt at tænke på!

Mvh Søren
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej Danmark.
Sidste nyt fra Kina: Celines "golden phone" er afgået ved døden...... den kunne ikke klare en kogevask..... Men heldigvis havde hun gemt alle numrene på simkortet.
Jeg skal bør lige bemærke, at det ikke var mig, som vaskede den...!!
Her er lidt om KTM sagen:
Inden jeg rejste hjem for at lukke ned og pakke container med nogle ejendele, som jeg gerne ville have herover, havde jeg et møde med en kinesisk speditør/flyttefirma. Kunne jeg sende en motorcykel til Kina…..??
Svaret var, at generelt er der importforbud, men ved at klassificere den som en personlig sports rekvisit ville det kunne lade sig gøre – mod at jeg betalte told af værdien på motorcyklen.
På denne baggrund købte jeg jo en fin KTM SXC 625 og ombyggede den til ørkenrace.
Motorcyklen og en masse reservedele blev pakket i en krydsfinerkasse (der må ikke komme frisk træ ind i Kina – man frygter bl.a. borebiller og andet kryb)
14 dage før containerens forventede ankomst til Taijin havnen, blev alle papirer, herunder detaljerede pakkelister, afleveret til Beijing toldkontor. Denne procedure er normal og tolderne har herved mulighed for, at vurdere indholdet inden forsendelsen når frem.
Idet KTM'en senere på året skal ud af Kina og tilbage igen, besluttede jeg ikke at forsøge at smugle den ind – jeg vurderede, at det ville være lettere, hvis jeg havde tolddokumenter, som retfærdiggjorde dens eksistens i Kina.
Min permanente opholdstilladelse udløb i slutningen af april, hvorfor den blev fornyet inden toldbehandlingen.
Endelig den 30 marts ankom min container Tainjin havnen – og den blev på lastbil fragtet til tolderne i Beijing.
Alt gik smertefrit – dog bortset fra, at kassen med KTM'en blev taget ud af containeren. Mine ejendele blev frigivet, men motorcyklen skulle til nærmere undersøgelse. Man kiggede ned i kassen og mente, at den der "ting" så meget professionel ud. Resten af indholdet, blev sat ind på speditørens lagen og kørt ud til os nogle dage senere.
Ved henvendelse til toldkontoret, fik speditøren oplyst, at der skulle udfyldes nogle specielle formularer for at sagen kunne afsluttes – dette blev straks ordnet….. og dagene gik……
Ved næste henvendelse fik vi at vide, at jeg som privat person ikke kunne importere en sådanne motorcykel – der skulle være et firma bag……
Sammen med vores manager Maria, fandt vi en virksomhed, som gerne ville være med på spøgen – mod lidt valuta…. så langt så godt - alle papirer blev afleveret.
3 dage senere fik vi at vide, at firmaet måtte have en importlicens. Jeg foreslog speditøren, at tilbyde tolderne lidt grønne sedler – det fremmer ofte behandlingen herovre… Men nej, de var ikke til bestikke – allerede her fik jeg mine bange anelser….. kan man overhovedet stole på mennesker som ikke er korrupte…..???
Efter meget besvær fik vi oprettet importlicens i den pågældende virksomheds navn. – den sidste forhindring skulle nu være overvundet og motorcyklen kunne frigives, når tolden var betalt.
Jeg stod selv tidligt op og kørte sammen med Wayne fra speditions firmaet til toldkontoret i den anden ende af byen – jeg ville selv være der på den store dag. Vi var der lidt før de åbnede kl. 09.00 – kl. 09.30 passede det de ansatte at starte arbejdet og vi kom til.
Endelig fik vi da et klart svar: DET ER IKKE MULIGT, AT FÅ SÅDAN EN MOTORCYKEL IND I KINA.
Her havde vi med møje og besvær fremskaffet alle de ønskede dokumenter m.m. og til slut får vi så beskeden, at det slet ikke kan lade sig gøre…… jamen, hvad fanden……!!!!
Wayne var (efter min mening) lidt for tilbageholdende og underdanig overfor toldkvinden og ville ikke rigtig oversætte for mig – måske fordi, han flere gange om ugen skal fortolde andres flyttegods og må have et rimeligt forhold til de ansatte på kontoret.
Jeg var, mildt sagt, lidt ophidset og frustreret over afgørelsen: send skidtet ud af Kina og tilbage til Danmark.
Jeg fik dog lov til at få foretræde for "overtoldbossen" samme eftermiddag kl. 13.30.
Celine kan godt være lidt af en "skrapsak" – så hun måtte bringes på banen….så jeg kunne få mit budskab klart igennem til disse ukompetente toldere.
Hele vejen igennem byen, hente Celine og vi var alle 3 tilbage på det aftalte tidspunkt – den eneste der manglede var "toldbossen" – det passede herren at dukke op 45 minutter senere, iført flot uniform, kasket og en masse stjerner m.m. på tøjet.
Celine kendte mit budskab og gik lige på manden – stort ståhej…. en masse uforståeligt kom ud af munden på dem begge – imens der jævnligt blev peget på mig og fra tolderens side rystet opgivende på hovedet. Minutterne gik og jeg anede ikke hvad der foregik……men kunne dog forstå, at situationen ikke var den bedste…. jo, dette er landet med en masse "gæt og grimasser"
Konklusionen blev, at motorcyklen ikke kunne toldbehandles………. men "overbossen" foreslog, at sende den tilbage til Tainjin havnen og forsøge at få tingene ordnet der… her havde toldkontoret tilladelse til dette.
Husk lige, at 14 dage før containerens ankomst, fik Beijing tolderne alle papirer, som klart fortalte at der var en motorcykel ombord – det gik nu op for mig, at de overhovedet ikke havde læst, hvad de havde modtaget……!!!!
Hvis toldbehandlingen skulle udføres i Tainjin, måtte jeg privat stå som modtageren – dette betød, at en masse anstrengelser har været helt spildt og forgæves - der skulle laves helt nye papirer……
"Toldbossen" kunne dog godt se at det var en noget uheldig situation og tilbød, at stemple papirerne I beijing – dette skulle vist give en noget lettere behandling i Tainjin.
Samtidig skulle jeg underskrive et dokument, som fratog mig retten til at importere flere køretøjer – det gjorde jeg – i fremtiden fremover bliver alt smuglet ind…BASTA
"Toldbossen" fortalte også, at jeg ikke kunne få mine andre effekter udleveret, før denne sag var afsluttet – vi undlod at fortælle ham, at disse ting allerede var blevet udleveret for 14 dage siden…!!!
Vi forlod slukørede kontoret – nu skulle der tænkes kreativt….. om aftenen tog Celine kontakt til en "livline" – en gammel skolekammerat, som er tolder i Beijings lufthavn. Han har før reddet min røv, når det har set lidt sort ud. Han bekræftede min vurdering, de er ikke for kloge på det der toldkontor…. godt at få bekræftet, men egentlig nytteløst i sagen, fordi de jo sidder på magten.
Sagen lige nu er den, at skolekammeraten, forsøget at finde en kollega i Tainjin, som kan ordne sagen – og gerne lidt hurtigt, hvis det da ellers overhovedet kan lade sig gøre. Ellers er der muligheden for at sende motorcyklen til Hong Kong og ind i Kina via Canton, hvor han har gode venner i toldetaten……..
Jeg venter spændt på nyt og har i mellemtiden udtænkt en nødplan: hvis alt kikser, sender jeg KTM'en til Mongoliet og kører den igennem Gobi og bjergene ind i Kina – grænsen mellem Mongoliet og Kina er flere tusinde kilometer lang og der kan umuligt være bevæbnet politi/toldere overalt i disse uvejsomme områder – det lyder nok som en noget tosset plan, men jeg vil sgu have min motorcykel og den er jo lavet til at køre i sådanne steder… så hvorfor ikke..??
Der er kun ca. 1700 km fra Alaan Baator til Beijing og størstedelen at turen kan foregå på asfalt eller grusveje. Lige noget for en kommende morfar…….
Hvis tolderne skyder som de toldbehandler er der vist stor risiko for at blive ramt….:-)
Lige nu aner jeg ikke hvad der vil ske – men vejret er fint og livet (næsten) til at holde ud…
Oste produktionen er sat i gang – så må vi se hvordan resultatet bliver – om der også skal stå "mejerist" på visitkortet – det vil jo ellers se flot ud sammen med: "grænseoverløber"….
Det kommer mere, når der er nyt i sagen.
Hilsen
Torben fra Kinesien – mulighedernes land…. eller……??
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hmm...

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Jeg håber virkeligt at det lykkes for dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at der endnu ikke er nogen som har kørt på den siden jeg tog den sidste tur på den i DK, en lidt mærkelig tanke synes jeg. Det er altså nogle fidusmagere de der toldere.

Mvh Søren
John

Indlæg af John »

Hej Torben
Ærgerligt med bøvlet med at lege smugler :twisted:
Jeg har ikke kvitteret for dine anstrengelser med hensyn "tøjpakken" m.v. Det lyder jættefint (som de siger et andet sted). Synes også det er fint med lys over land.
Vi skal jo lige høre om der er noget vi skal medbringe fra det kolde nord, som evt. ikke er at skaffe i kinesien og omegn? - man har jo hørt om at nogle trænger til eks. salmiak lakrids og andre spiser som ikke kan skaffes i "De store udlande". Ellers vender vi nok tilbage med en melding fra "The Team", når vi har holdt vores brainstorm i morgen.
Nu er der kun 3 uger til afrejsen - FEDEST :-P :-P :-D
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej John.
Pænt af dig at tænke på mig herovre - jeg tænker lige lidt på hvad jeg kan bruge...... men det skal jo være noget som vi kan tage med til Gobi..... så måske nok IKKE sandkage.... :lol:
Du er ikke den eneste, som ikke har tilmeldt sig tøj/lys pakken - men jeg har bestilt til alle - hvis der er nogle der ikke vil have varene, kan jeg give dem til nomaderne i Mongoliet.
Der er indkøbt LED lamper til at oplyse en mellemstor Mongolsk Ger bosættelse - så vi har masser af... :idea:
Nu har jeg jo det "sorte bælte i power shopping", så prisen for pakken er yderst rimelig.
Hvis I er inden for pc (og pædagoisk) rækkevidde under mødet i aften, kan jeg evt. være standby herovre - Skype eller MSN....???
Mange hilsener
Torben fra Kinesien (:ktm: frit område)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Torben Vester skrev:Hvis I er inden for pc (og pædagoisk) rækkevidde under mødet i aften, kan jeg evt. være standby herovre - Skype eller MSN....???
Jeg tager min bærbare med til mødet. Hvis jeg kan få netforbindelse har vi både Skype og MSN.

-Kåre
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Supert Kåre, jeg vil holde øje med dig senere.
Jeg faldt lige over denne artikel:
Kunstig regn sikrer tørt OL

Den olympiske flamme skal ikke slukkes af regn i Beijing 2008. Det vil de kinesiske værter garantere ved at lave kunstig regn

Kineserne vil under næste sommers Olympiske Lege i Beijing gøre op med begrebet; Vi er ikke herrer over vejret. Beijings meteorologiske bureau vil sammen med Kontoret for Vejrmodifikationer nemlig garantere, at der ikke falder regn over det olympiske stadion ved de storstilede ceremonier under åbningen og afslutningen af verdens største sportsbegivenhed.

Chancen – eller risikoen – for regn over Beijing den 8. august næste år, når den olympiske flamme tændes, er ellers til at få øje på. Der er 50 procents chance for en våd åbning, viser beregninger lavet ud fra de seneste 30 års vejrobservationer. Og det er en risiko, kineserne ikke vil løbe.

Kontoret for Vejrmodifikationer og Beijings meteorologiske bureau har derfor udviklet en metode, så de kan få våde og utætte skyer til at dryppe af, før de når ind over stadion - påstår de selv.

- Vi er ret sikre på, at vi kan reducere regnen markant på et mindre område, siger ingeniør Wang Yubin fra Beijings meteorologiske bureau.

Testet med succes
I maj måned 2006 blev den kunstigt fremprovokerede regn testet med succes, da en voldsom støvstorm havde hærget byen. Regnen fik støvet til at lægge sig hurtigt og rensede samtidig luften og gaderne for det værste støv.

For at få regnen frem blev der skudt syv raketter med 163 pakker sølviodid op i skyerne over byen. Det fremprovokerede en kemisk reaktion, der gav godt 10 millimeter regn.

Det er samme metode der skal bruges under OL. Her vil man tømme skyerne, før de når ind over selve stadion. Hele Beijing kan altså ikke undgå vand ovenfra – tvært imod. Det vil regne i store dele af resten af byen.

Efter planen skal den kunstige regn testes og forbedres i august måned i år, så er alt er klar til det virkelig går løs under OL.

Måske det var noget at forsyne Admin med nogle raketter og lade ham være ansvarlig for vejret under HARK events......
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

De er skøre de kinesere...

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben.

Hi hi - de er squ skøre de kinesere - se bl.a. her.....

Dette er et lille resume fra noget jeg læste på nettet om noget astronomi

ESAs mikrosatellit PROBA (Project for On Board Autonomy) er en testsatellit for automatiske systemer. Den kun 100kg tunge sonde som blev opsendt i 2001, har et 1megapixel kamera og et højopløsningsspektrometer ombord. Udover at levere billeder og analyser af Jorden, er en af satellittens hovedformål at demonstrere effektiviteten af en lille helautomatisk sattellit.

Kina har længe pralet med at den kinesiske mur er det eneste bygningsværk der kan ses fra rummet, uden brug at teleskoper og andet udstyr.
Men PROBA har bla. taget en serie billeder af den kinesiske mur fra 600km højde, som - til Kinas stor skuffelse - demonstrerer at den kinesiske mur IKKE kan ses fra rummet, uden optiske hjælpemidler!
:!: Det har bla. ført til kinesiske forslag om at den skal oplyses om natten, så den kan ses fra rummet. :!:

Mvh Søren
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Torben Vester skrev:Måske det var noget at forsyne Admin med nogle raketter og lade ham være ansvarlig for vejret under HARK events......
Hilsen
Torben
Hej Torben

Det er jo helt Georg Gearløs-agtigt det der :-D men måske vi skulle afprøve de raketter for dem inden OL..........og alligevel, jeg er ikke sikker på at du kan få fat i dem, du har jo skuffet noget med så simpel en ting, som at importere en :ktm: :-D

Hilsen
Mogens
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Bliv ikke forbavset, hvis der kommer lys paa muren - de skoere kinesere kunne finde paa det..... :lol:
Tja, Mogens maaske skulle jeg slaa mig paa regnmageri og hokus pokus medicin..... :roll:

- eller brystforstoerrende operationer... der er et stort marked herovre!!!

Hilsen
Torben
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej - så er der lidt nyt herfra østen.
Som I måske kan fornemme, er forholdene herovre lidt langt fra de danske normer og det har jeg besluttet mig at ændre... landet må have stabile og ordnede forhold - alt det lyssky og småkriminelle skal afskaffes......
Derfor besluttede jeg at starte med mig selv og tage et kinesisk kørekort på helt legal vis...... efter at have kigget i teoribogen fortrød jeg dog straks mit forehavende, men besluttede dog at gennemføre projektet..
Til min store overraskelse findes der faktisk færdselsregler herovre og dem kender jeg nu...... efter vurdering af medtrafikanternes opførsel, tror jeg nu nok, at jeg er den eneste der kender reglerne....:-)
Jeg kan da lige henkastet og ydmygt berette, at jeg bestod prøven igår - og faktisk i første forsøg - idet jeg ikke skal op til køreprøve, har jeg et "rigtigt" kinesisk kørekort om 5 dage. Det er stadig mange uregelmæssigheder her i landet, men det er dog trods alt en start på ordnede forhold...
KTM'en er nu endelig kommet tilbage til Tainjin - vi havde som forudset en masse bøvl med papirene.......... men det positive er at Beijing tolderne skrev til deres kollegaer: Opkræv told og udlever varene.
Nu skal den så "bare" toldbehandles og hentes af min speditør - der er dog lige en lille krølle på det: han skal bruge mit pas og derfor kan det ikke ske før jeg er tilbage fra Mongoliet. Jeg tror at de kører til Tainjin den 28. maj og forsøget at få kassen med motercyklen med hjem. Tainjin ligger ca. 3 timers kørsel herfra.
Jo, jeg er stadig optimistisk... eller måske bare en "smule" naiv/dum.
Ellers er alt OK.... siger manden der blev gift i sidste uge... for første gang i mit lange liv. Det har nu ikke ændret en masse. Celinbe har stadig morgenhår og jeg får stadig sure tæer...... - men det var billigt: 6,75 kr.
Vi holder bryllup til næste forår, når min datter og barnebarnet er flyveklar - jeg laver en tur herover for familie, venner og bekendte.... så der kommer en indbydelse senere.
Celine tager ikke med til Mongoliet, så jeg snupper lige bryllupsrejsen sammen med nogle HARK gutter...... he,he. Måske ikke så romantisk, men det bliver helt sikkert en stor oplevelse... hmm, måske Søren vil holde lidt i hånd omkring lejrbålet..... :lol:
Ha det rigtig godt, mens vi suser rundt på sletterne og i Gobi.
Jeg vender tilbage når vi er i Beijing sidst på måneden.
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hey Torben............
TILLYKKE dkflag4
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Torben

:-D Et kæmpe tillykke til dig og celine her fra Århus dkflag4 dkflag4 dkflag4

Held og lykke fremover og go' tur til alle jer Hark'ere.

Hilsen
Mogens
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej.
Tak for jeres lykønskninger.
Vi er nu tilbage i Beijing og alle er ved godt mod.. selv Søren, som lavede et lille stunt i Gobi og humper rundt med en misfarvet fod.....
Det var en rigtig fed bryllupsrejse... synd for bruden hun ikke var med... med der var så plads til en masse mandehørm.
Jeg fik testet min MC form og deltager i ørken rally til august... 4000 km på 8 dage.... med roadbook, som jeg ikke kender en skid til...... men hvad, det går vel nok.....
I dag har vi været på muren og kravlet 10 km - Søren fik imens eneundervisning i kinesisk på en lokal restaurant.
Jeg vender snart tilbage med mere - der er lidt travlt for tiden - HARK'erne skal jo serviceres og butikkerne passes.
Mange hilsener
Torben - Kinesien
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Torben Vester skrev:Det var en rigtig fed bryllupsrejse... synd for bruden hun ikke var med... med der var så plads til en masse mandehørm.
Hi hi hi :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar