Hej Tinning
Dynojet Kit er en optimering/trimning af karburatorene og dermed ydelsen. En mild form for tuning kan man sige.
Og enhver form for tuning vil medføre et højere benzinforbrug...hvis man bruger det. Kører man nøjagtig som
man plejer gør det ingen forskel...men så er der ingen grund til at ofre penge på det
Typisk vil man montere et Stage 1 kit som er beregnet til standard luftfilter/KN-filter og standard/mere åben "road
legal" uoriginal udstødning.
Jeg har, på min AT´er, monteret Stage 1 kit samt KN-filter og anden udstødning. Stage 1 kittet består af to sæt
dyser, 126 og 130, samt et sæt nåle med en anden slibning. De to dyssesæt er fordi man med standard/KN-filter
alene benytter str. 126, mens man ved KN-filter og anden udstødning benytter 130 dyserne. Nålene benyttes ved
begge, men da de har 6 indstillinger er der mulighed for justering.
Nu er det sådan at min Kamel (RD04), kører med to forskellige dyser standard, 118 og 122, men det har man fra Dynojet
åbenbart set bort fra. Men fakta er at med to ens dyser får den enten for lidt benzin på den bagerste, eller for meget på
den forreste. Det viste sig også at min udstødning, der er MEGET åben og "ABSOLUTELY NOT ROAD LEGAL", krævede
endnu større dyser, så jeg nu er oppe i 137,5 og 140
.
Men har det så givet noget? Ja, på toppen ved jeg ikke rigtig, men det er for mig også ligegyldigt da det er en
vintercykel, men i mellemområdet, hvor man jo typisk kører mest, har den fået et BETYDELIGT mere massivt træk end
standard
. Og ja, den bruger mere benzin, men igen, det er fordi jeg bruger det ekstra træk
Om det skader? Enhver tuning vil slide mere, men i dette tilfælde er tuningen/trimningen så minimal at jeg ikke tror
det kan måles nogensteder. Hvis den derimod ikke bliver justeret ordentligt, og f.eks får for mager blanding, er der
risiko for overophedning med brændte stempler til følge
Ved for fed blanding vil den bare bruge for meget benzin,
gå dårligt og forurene unødigt.