Kæde

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
Dirtybiker

Kæde

Indlæg af Dirtybiker »

Hej Harker

Jeg har lige købt et kædekit, der skulle monteres idag, men kæden er på 124 led, og skulle vist kun være på 118. Hvor finder man en kæde i påsken, og skal der bruges specielt værktøj til at samle den ?.

Hilsen Dirtybiker.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hej
Øh........ det kommer da an på hvad du har købt, hvis du har købt en kæde med samleled, altså almindelig låse clips, skal der ikke bruges noget specielt.

men har du købt et nitteled, hvilket jeg håber (et samleled med låse clips, kan godt "falde af") skal man bruge et speciel værktøj, der kan "nitte" kæden, eller selv nitte den med 2 hammerer :shock:

3 alternativ er jo en endeløs kæde, og så skal bagsvingeren af. Men det er det jo nok ikke, i hvert fald ikke efter afkortning :lol:

At finde en kæde i Påsken er jo nok lidt svært, men hvis du kan finde et smedefirma/reparations værksted med vagtordning, eller en der handler med/ reparerer landbrugs maskiner, kan det da godt være, at det kan lade sig gøre. I hvert fald på lørdag.

Men vær lige opmærksom på trækstyrken :shock:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Martin

Det er rigtigt hvad Nikolajsen skriver med clips-led og nitteled, men som du skriver det, formoder jeg at det er et nitteled der er med.

Af med den gamle kæde, og hvis den er nittet sammen tager du og sliber/skærer den over, evt. sliber du kun nitterne af ét led, og skiller den ad som en almindelig cykelkæde, lægger den ned ved siden af den nye, og tæller leddene, så er du sikker på længden.

Der fåes ganske rigtigt et stykke værktøj til at nitte/samle kæden, men det kan sagtens lade sig gøre med 2 hamre, bare pas på at du ikke slår den så hårdt sammen at leddet ikke kan bevæge sig frit. Når jeg siger 2 hamre, er det fordi at den ene holder du på bagsiden af kæden og den anden slår du på nitten.

Det kan være lidt svært at holde den samlet på grund af o-ringene, så en ekstra hånd er ikke at sige "ski'e" til.

Held og lykke
Mogens
Dirtybiker

Indlæg af Dirtybiker »

Hej

Tak for svarerne. Kæden er en RK XW-Ring chain 525SMO 124 leds kæde, og den er længere end den gamle. Så jeg må hellere vente til lørdag, og håbe at MC værkstedet kan finde en kortere eller tage nogle led af.

God påske til alle.

Hilsen fra Martin

;-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hvordan gik det med den kæde??

Jeg plejer nu aldrig at tælle leddene. Jeg plejer altid at rykke baghjulet så langt frem som muligt. og så på ned den nye kæde og så måle op hvor mange led der skal skæres af.

Dette gør jeg så ved at slibe toppen af en af de gamle nitter med en vinkelsliber og så slå den ud med en dorn på en skruestik. Så er det ellers bare på med kæden og samle den. Det kan godt være lidt svært at få det nye led på, her bruger jeg som regel en rørtang til at klemme det på med. og så ellers hamre nitten sammen som de andre også skriver.
Dirtybiker

Indlæg af Dirtybiker »

Hej

Jeg fik fjernet 6 led med vinkelsliber og dorn, og fik den samlet med det lånte værktøj fra Buchberg MC. Enten var værktøjet for brugt, eller også havde vi bare ikke styr på det... Men vi brugte en kugle fra et leje, samt en kuglehammer, så den er kørende nu. Jeg vil dog lige køre forbi MC værkstedet, og få det godkendt for en sikkerheds skyld.

Jeg fik også skiftet begge dæk til gadedæk (ja-ja offroaders), men det giver en helt ny fornemmelse i svingene.

Hilsen til alle om godt kørevejr fra

Martin.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Gadedæk!!! Og så kalder du dig selv dirtybiker :lol:
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Martin..

Godt det lykkedes med kæden... Har selv været ude for at det kunne drille lidt.

Jeg har pt. også prøvet at montere gadedæk på min AT'er. Det er imponerende så fint den kan æde sving. Har haft fornøjelsen at prøve en bane sammen med sådan nogle Motard cykler. Det gik faktisk ret fint. Var under alle omstændigheder underholdende.

Ses vi til generalforsamlingen ?

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg monterede selv gadedæk på min for et par år siden. Jeg blev helt overrasket over hvor godt den så styrede, ja blev nærmest helt bange for det. så jeg smed knopdæk på igen 8-) Det er også det billigste hehe
Dirtybiker

Indlæg af Dirtybiker »

Hej

Nej jeg kommer ikke til generalforsamlingen, jeg skal på arbejde denne dag, så det må blive en anden gang at vi ses.

Hilsen Martin
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Antal km.

Indlæg af Søren Dahl »

Hvor langt kører i på et kædekit?

Jeg kører typisk 15-20K km på et kædekit - jeg har scott oiler.

Mvh Søren
Besvar