Ny i forum

Skriv hvad du vil om dig selv og din MC.

Besvar
Brugeravatar
carstn
Indlæg: 12
Tilmeldt: 08. aug 2017, 19:13
Geografisk sted: Thy

Ny i forum

Indlæg af carstn »

Hej
Jeg har lige meldt mig til dette fine forum.
Endnu er er jeg ikke ejer af en Allroader, men er på udkik efter en Honda Varadero XL1000.
Jeg kører til dagligt på en CBR1100XX Blackbird og lidt på min CX500 veteran, men har forelsket mig i Varaderoen og tænker at den ville pynte ved siden af Blackbirden. Man skal jo have mindst 2 mc'er, men helst 3 :-D
Derfor har jeg tilsluttet mig jeres forum, så jeg kan trække lidt på erfaringerne herfra omkring hvad man skal være opmærksom på ved køb og drift.
Jeg selv har kørt MC siden 1989, startende med den gamle Cb750four K2 '75.
/carstn
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Ny i forum

Indlæg af Peter AT »

Hej carstn..

Velkommen i fællesskabet...

Her er lidt stille i øjeblikket, men... Det råder vi bod på :-)
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ny i forum

Indlæg af Nikolajsen »

Velkommen til :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Ny i forum

Indlæg af Palle »

ja velkommen til Carsten :beer:
vi ses nok "hen af vejen" 8-)
Stilheden herinde p.t skyldes forhåbentlig at man er ude og køre :ok:
Chrome won`t get you home..
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ny i forum

Indlæg af iver »

Velkommen til.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ny i forum

Indlæg af Bønne »

Velkommen til, Carstn.

Ja, tre cykler må man have... og en af dem bør være en Varadero :!: :lol: Nu bliver den så din nummer tre, men den kan meget nemt gå hen og blive nummer ét når først du får kørt lidt på den og lærer den at kende :lol:

Eftersom jeg har kørt 148000 km på min nu siden 2009 (2008 model købt ny i foråret 2009), mener jeg at være kvalificeret til at kunne give dig lidt råd og vejledning.

Mht. køb; jo, først og fremmest er den bygget i 3 udgaver igennem årene.

Den første udgave, 1999 til og med 2002, var "afrundet" i designet, havde karburator og 5 gear. Den var lidt tørstig og ligesom på de gamle Africanere, havde den elektriske benzinpumpe ikke det bedste ry, men den kan forholdsvis let erstattes af enten en Mikuni vacuumpumpe eller en elektrisk Facet pumpe. Knastkædestrammeren på den forreste cylinder havde også ry for at begynde at rasle på et tidspunkt, men køber man en ny strammer, får man en nyere og forbedret udgave.

Fra 2003 blev kåbe designet mere skarpt i linierne og den fik nye instrumenter, bagenden var den samme. Den fik også det manglende 6. gear og indsprøjtning, hvilket medførte et noget lavere benzinforbrug. Fra 2004 kunne den fås med eller uden ABS.

I 2007 fik den igen en "ansigtsløftning", hvor det sorte plask bundskjold blev erstattet med et i alu og bagenden blev ændret til et mere skarpt design i stil med kåben, samt endnu en gang, nye instrumenter.

Derudover har der gennem tiden været foretaget mindre ændringer, f.eks. havde de første insprøjtningsmodeller stadig choker, mens de senere fik en "Idle Air Control Valve", der styrer tomgangen via ECU´en. Bagstøddæmperen har også været forbedret et par gange.

Varaderoen vejer 278 kg fuldtanket og har et højt tyngdepunkt, men når først man har lært den at kende er det ikke noget problem, faktisk kan man vende det til en fordel og udnytte det, da cyklen samtidig har en fantastisk balance og f.eks. snoede fjeldveje i Norge er den som skabt til. Som du jo nok har gættet, er kørestillingen oprejst og da cyklen samtidig er forholdsvis høj, har man et godt overblik. Sammen med en saddel der er velpolstret og stor nok til at man kan ændre sidestilling efter behov, giver det også muligheder for langturskørsel ud over det sædvanlige.

Motoren har masser af kræfter, både hvad angår effekt og moment og op til omkring 200 km/t er der altid rigeligt overskud uanset hvilket gear og omdrejninger man kører i/med. Dog er indsprøjtningsmodellerne, ligesom på mange andre cykler, pga. forureningskrav pint så meget i de lave omdrejninger, at de kan være lidt drilske at køre langsomt på... men det kan nemt forbedres med f.eks. en PowerCommander :lol: .

Hvilken model/årgang du vælger at gå efter, er selvlfølgelig op til dig selv og din økonomi. Personligt ville jeg gå efter en 2007 eller nyere, da det er den mest gennemarbejdede... og i mine øjne også den pæneste :lol:

Ved ikke om du er klar over det, men det tiende ciffer i Hondas stelnumre refererer til årgangen, er det f.eks. et 6-tal, er det en 2006 model. Nogle af dem der står til salg er nemlig overgemte modeller og kan derfor godt fremstå som nyere modeller end de i virkeligheden er.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive dem her, så skal jeg gerne svare udfra bedste evne :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
tmv
Indlæg: 92
Tilmeldt: 03. apr 2017, 14:03
Geografisk sted: Haderslev

Re: Ny i forum

Indlæg af tmv »

Velkommen på siden, jeg er selv forholdsvis ny her.Jeg har i mange år kørt CX 500C men har nu en Transalp som jeg er super glad for.
De bedste veje går fra intetsteds til intetsteds med en genvej for dem der skal derhen i en fart.
Brugeravatar
carstn
Indlæg: 12
Tilmeldt: 08. aug 2017, 19:13
Geografisk sted: Thy

Re: Ny i forum

Indlæg af carstn »

Tak for alle velkomsterne og særlig tak til Bønne for model-overblikket. Det er netop den slags info jeg er særligt interesseret i.
/carstn
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Ny i forum

Indlæg af mogensl »

Bønne skrev:Velkommen til, Carstn.

Ja, tre cykler må man have... og en af dem bør være en Varadero :!: :lol: Nu bliver den så din nummer tre, men den kan meget nemt gå hen og blive nummer ét når først du får kørt lidt på den og lærer den at kende :lol:

Eftersom jeg har kørt 148000 km på min nu siden 2009 (2008 model købt ny i foråret 2009), mener jeg at være kvalificeret til at kunne give dig lidt råd og vejledning.

Mht. køb; jo, først og fremmest er den bygget i 3 udgaver igennem årene.

Den første udgave, 1999 til og med 2002, var "afrundet" i designet, havde karburator og 5 gear. Den var lidt tørstig og ligesom på de gamle Africanere, havde den elektriske benzinpumpe ikke det bedste ry, men den kan forholdsvis let erstattes af enten en Mikuni vacuumpumpe eller en elektrisk Facet pumpe. Knastkædestrammeren på den forreste cylinder havde også ry for at begynde at rasle på et tidspunkt, men køber man en ny strammer, får man en nyere og forbedret udgave.

Fra 2003 blev kåbe designet mere skarpt i linierne og den fik nye instrumenter, bagenden var den samme. Den fik også det manglende 6. gear og indsprøjtning, hvilket medførte et noget lavere benzinforbrug. Fra 2004 kunne den fås med eller uden ABS.

I 2007 fik den igen en "ansigtsløftning", hvor det sorte plask bundskjold blev erstattet med et i alu og bagenden blev ændret til et mere skarpt design i stil med kåben, samt endnu en gang, nye instrumenter.

Derudover har der gennem tiden været foretaget mindre ændringer, f.eks. havde de første insprøjtningsmodeller stadig choker, mens de senere fik en "Idle Air Control Valve", der styrer tomgangen via ECU´en. Bagstøddæmperen har også været forbedret et par gange.

Varaderoen vejer 278 kg fuldtanket og har et højt tyngdepunkt, men når først man har lært den at kende er det ikke noget problem, faktisk kan man vende det til en fordel og udnytte det, da cyklen samtidig har en fantastisk balance og f.eks. snoede fjeldveje i Norge er den som skabt til. Som du jo nok har gættet, er kørestillingen oprejst og da cyklen samtidig er forholdsvis høj, har man et godt overblik. Sammen med en saddel der er velpolstret og stor nok til at man kan ændre sidestilling efter behov, giver det også muligheder for langturskørsel ud over det sædvanlige.

Motoren har masser af kræfter, både hvad angår effekt og moment og op til omkring 200 km/t er der altid rigeligt overskud uanset hvilket gear og omdrejninger man kører i/med. Dog er indsprøjtningsmodellerne, ligesom på mange andre cykler, pga. forureningskrav pint så meget i de lave omdrejninger, at de kan være lidt drilske at køre langsomt på... men det kan nemt forbedres med f.eks. en PowerCommander :lol: .

Hvilken model/årgang du vælger at gå efter, er selvlfølgelig op til dig selv og din økonomi. Personligt ville jeg gå efter en 2007 eller nyere, da det er den mest gennemarbejdede... og i mine øjne også den pæneste :lol:

Ved ikke om du er klar over det, men det tiende ciffer i Hondas stelnumre refererer til årgangen, er det f.eks. et 6-tal, er det en 2006 model. Nogle af dem der står til salg er nemlig overgemte modeller og kan derfor godt fremstå som nyere modeller end de i virkeligheden er.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive dem her, så skal jeg gerne svare udfra bedste evne :lol:
Hej Bønne - jeg vil også gerne høste af din viden, hvis det er i orden:

Jeg har en VA7 og er ganske enig med dig. Det er en maskine, som højner ejer- og køreglæden hen ad vejen (...om man så tør sige). Jeg har aldrig oplevet problemer med indsprøjtningen og derfor følt behov for powercommander eller andre finurligheder. Benzinøkonomien er meget fin i forhold til mine tidligere langtursmaskiner: ST1100, 1200GS, Aprilia Futura.

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvilke ændringer, der skete efter VA7? Og hvor længe blev XL1000 egentlig produceret - 2009? Årgange er noget, forhandlerne ser lidt forskelligt på. Min stod som en 2013-model, dog med betegnelsen VA7, så egentlig vildledende markedsføring var det vel ikke. Det er vist meget almindeligt at forveksle 1. reg. med modelbetegnelsen...Det er ikke noget problem for erfarne købere.

Kan det lade sig gøre evt. at flytte denne del af tråden hen under "teknik" eller et sted, hvor den er lettere at finde/falde over? Den har sikkert interesse for mange :ok:

mogens
Brugeravatar
carstn
Indlæg: 12
Tilmeldt: 08. aug 2017, 19:13
Geografisk sted: Thy

Re: Ny i forum

Indlæg af carstn »

Hej igen

Så er der blevet indkøbt 1 stk. Varadero
Årg. '99 med 43.500 km på klokken.
Candy Blaze Orange.

-og så kan den dele Givi-tasker med min Blackbird - det er praktisk.

Billede

/carstn
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ny i forum

Indlæg af Nikolajsen »

Tillykke med den :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: Ny i forum

Indlæg af John Sigh »

Tillykke med Varadeoen
Mvh John Sigh
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Besvar