Frank Hilser på

Skriv hvad du vil om dig selv og din MC.

Frank

Frank Hilser på

Indlæg af Frank »

Hej Folkens :-)

Vil lige hilse pænt rundt i stuen.

Ikke nok med at jeg er ny her, jeg er også ny ud i MC verdnen.
I den forbindelse vil der nok komme en del newbe spørgsmål fra min side fx;
er Honda ophørt med at lave 650cc off-roader ?
hvad er forskællen på en TransAlp og en Dominator ?
findes der en fyldest gørende oversigt af modellerne fra 1990 til nu ?

Jeg ønsker jo at min første MC er den "bedste" jeg kan få for mindst mulig
penge og med de bedste kvaliteter der er skabt på 2 hjul, intet mindre ;-)

Kh. Frank
Gæst

Indlæg af Gæst »

Honda laver stadig en rigtig 650 Offroader. Men den hedder XR650-L

Det er en 650 cc luftkølet 1 cylindet cykel på 160 kg med elstarter. Jeg tror faktisk motoren er den samme som der sidder på en dominator. EN TA er 600-650 cc v-twin med ca. samme ydelse som en XR650-L og dominator.

Dominator
http://www.motomotivo.it/ARCHIVIOARTeNE ... or-650.jpg

Transalp 1991-1999
http://www.arelaservices.com/img/moto-r ... ansalp.jpg

Honda XR650-L
http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... XR650L.jpg

XR'eren er klart den bedste til offroad. Og en Transalp kan godt bruges til det :-) De nyere modeller TA efter 2000 egner sig dog mest til landevej, og en dominator er et sted midt imellem :-)

Håber dette kunne bruges, ellers skriv
Frank

Indlæg af Frank »

:-) Tak for infoen

Jeg søger jo efter en "all-road" MC og i min søgen er jeg
godt nok fanget pt med næsen flad mod ruden
lige der inde står en BMW F650GS nam nam den er fin :-? men DYR.

Kh. Frank
Gæst

Indlæg af Gæst »

Ja bmw'en er også fin. Men du skal nok vælge Dakar modellen hvis den skal bruges til offroad. Ellers er den ligeså lav og ringe affjedret som en TA.

Det der gør de tidligere Transalper lidt mere offroadegnede er at de vejer noget mindre og ikke har helt lige så kort affjedring og lav frihøjde som de nye modeller efter 2000 har. Den letteste TA er dem fra før 1990 :-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hey Frank, og velkommen!

Jeg tror at en Transalp vil være det du søger, da den jo er en del billigere end BMWen, og sagtens kan bruges til "let" off-road. men har du tænkt dig at køre off-road? Eller er det "off-road stillen" du er ude efter? Transalpen gør sig nok bedst på vej, men der er den til gængæld uovertruffen! Skal den se lidt mere off-roadagtig ud er en Africa Twin også en mulighed, der også kan bruges off-road, den er så bare lidt dyrere!

Begge maskiner er og rigtig gode til "langtouring" Folk har jo kørt jorden rundt på dem, med stor fornøjelse, jeg har selv kørt touring på min Transalp, ganske vist ikke så langt, men en smut til Nordkap, Østrig og i den dur er det da blevet til, den fornøjlese har jeg ikke haft på min Africaner endnu ;-)

Nå men du er velkommen til at spørge yderligere hvis du vil vide mere.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Frank

Jeg vil nok sige ligesom Iver, at en Transalp vil være det du søger, ikke dermed sagt at BMW'en ikke er en go' mc, men det er stadig en én-stamper, hvor du får en lækker V2 motor i Transalp'en der er gennemprøvet, og skulle efter sigende være en af de mest slidstærke maskiner i klassen.

Med hensyn til Dominator, blev jeg selv frarådet at købe den, den er simpelt hen ikke slidstærk nok. Med lidt frisk kørsel skulle jeg ikke regne med mere end 35k km før den skulle friskes op i motoren, og så er det jo også en én-stamper.

Med hensyn til en oversigt er der mc-revyen, som sikkert ligger et eller andet sted på nettet, men en farvemodel oversigt kan vi finde her: http://www.cyber-moto.com/transalp/transalp-coloris.htm

Håber det kan hjælpe dig en smule.

Hilsen
Mogens
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg vil lige blande mig lidt igen..

Mogens har ret i at Hondas V2'er der sidder i AT og TA er super godt kram. Men den en-stamper der sidder i en dominator er også en rigtig stabil slider. Jeg tør godt sætte mine penge på at den holder noget mere end 35000 km :-)

Uanset hvad du end vælger, så synes jeg du skal tage ud og prøve de forskellige cykler inden du køber noget.
For selvom en Africa Twin er bedre affjedret, har stærkere motor og bedre kørestil, så vejer den altså NOGET mere end en Transalp = Ikke særligt offroad egnet. Men dermed ikke sagt det ikke er en fed cykel :-)

Der er for og imod på både bmw'erne og Honda'erne.
Honda'en er slidstærk, men nok lige i den tunge ende.
BMW'en udstråler nok lidt mere morfar og blød hat end hvad godt er :-) Men specielt Dakar udgaven er klart bedre offroad.
Frank

Indlæg af Frank »

:-D fedt med jeres gode råd
keep'em comming ;-)

Hvis der ikke falder en god klump guld i min turban
ja så bliver det en TransAlp Black og den farve kan vist kun fås i
årg; 96-98 men så er den vist også med dobbelt skivebremse for.

Men skulle man ud og investere i en ny MC
syntes jeg ikke 129.000.- er en vild pris. altså forstå mig ret
vores afgifter i dette land er fuckt....var den ikke så høj så vores MC park nok også noget anderledes ud :lol:

Kh. Frank
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hey her er hurtige penge at hente ;-)

For den der enstamper fra Dominatoren er nemlig noget L,o,r,t som skal renoveres alt for tit, ca 35.000 km, så hvor mange penge vil du sætte Aastrup?

Men hvad er det du er ude efter Frank? Off-road eller gade?

Forresten noget af en hjemmeside du har.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hey Frank.

Godt valg, jeg er ret sikker på at du nok skal blive glad for den :-)

Har du kig på en?

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Frank

Indlæg af Frank »

:-) Tak Iver

Jeg ønsker en MC der kan det hele intet mindre ;-)
nej seriøst; en der er rar på Vej og Grus, en smut vej over en mark skal heller ikke være en hindring.

Jeg søger ikke en hardcore Off-Roader til millitary løb eller i den stil.
Bare en god og komfortabel All-Road MC.

Kh. Frank
Gæst

Indlæg af Gæst »

Iver..Hvad har du selv af erfaringer med sådan en dominator??

Jeg har kørt med flere gutter der kørte Dominator/XR650L og de har uden problem fået over 100.000 km på sådan en cykel. Det er klart det er en enstamper som ikke skal gå med 8000 omdr hele tiden. MEn den gør sgu arbejdet godt. Og er bedre til terræn end en TA.

Men Frank, jeg synes virkelig du skulle prøve nogle forskellige modeller inden du køber. Og hvis du sætter mudder over landevej, så er TA ikke vejen frem.
Tom

Indlæg af Tom »

Hej Frank

Du bør tage skridtet fuldt ud! Underforstået: Du skal ikke spare 10-30 K hvis du har set dig varm på en MC.

Jeg har ikke voldsom stor erfaring på MC området, men den dag idag fryder jeg mig hver gang jeg både ser og kører min AT'er. Jeg stod i samme situation som dig for 18 mdr. siden. Jeg var mest hooked på en TA, nok mest den første model. Men efter mange overvejelser blev det altså en AT'er. Den har lige "det mere". PS: IKKE SKREVET FOR AT FORNÆRME NOGEN!!! Jeg har, siden mit køb af AT'eren, prøvet en TA'er. Og der var forskel, tro mig. Jeg ved ikke lige hvordan jeg kan sammenligne det, andet end med f.eks. biler. Da jeg skulle have ny bil (2003) vidste jeg det skulle være en BMW 5'er. Jeg prøvede en 520i, som jeg mente lå i mit prisleje. Men drømte mest om en 528i. Og da jeg havde prøvet en 528i, var der ingen tvivl overhovedet! Det blev en 528i, trods 100 K mere på slutseddelen. Og tro mig, jeg har ikke fortrudt et sekund :-D

Du skal vælge efter "hjertet". Hvad siger dine fornemmelser, hvad har du mest lyst til. Tag ud og prøv cyklerne. Og lige en indskudt bemærkning: Prøv AT'eren til sidst.

Held og lykke med det.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Lige mine ord :-)

Prøv evt. også sådan en Yamaha XT660. altså de nye modeller. De er lidt lettere end AT og TA og måske lidt mere egnede til "offroad".

MEn ja, kom ud og prøv.. du er også velkommen til at prøve min.. men det er en meget underlig TA :-)
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Aastrup skrev: Jeg har kørt med flere gutter der kørte Dominator/XR650L og de har uden problem fået over 100.000 km på sådan en cykel. Det er klart det er en enstamper som ikke skal gå med 8000 omdr hele tiden. MEn den gør sgu arbejdet godt. Og er bedre til terræn end en TA.
Min erfaring er ringe (ingen ;-) ) men jeg lyttede til ekspertisen (probike) hvilken jeg sætter min lid til, og som sagde ca. 35k km.

Hilsen
Mogens
Besvar