Indlæg af stødende karakter slettes uden varsel. Øvrige indlæg vil forblive på forum til 'evig' tid. Vis omtanke med brugen af foto og video, hele internettet kan kigge med.
Yankie..
Du skal passe på med hvad du siger omkring Probike hehe Han er nærmest en guru i visse kredse hehe
Ellers en flink gut, men jeg vil da helt klart smide min AT ud til Finn Villadsen når jeg får ny potte på en osv
Tom...
Jeg er helt enig. Bent er en flinker gut og en rigtig dygtig mekaniker. Men jeg er slet ikke i tvivl om hvor negeren skal hen når der skal skrues, justeres og optimeres...
Nu er Bent jo min guru, så jeg sætter jo min lid til ham, og så har jeg målingerne sort på hvidt, det er ikke så nemt at rende fra. Nu er vores cykler jo heller ikke helt identiske hvis vi skal snakke småtuning, måske derfor jeg har lidt flere heste end du har. Men forstår godt at rønnebærene er sure
Men når det er sagt vil jeg tage Finn med i overvejelserne en anden gang, måske til dækskifte, hvis han montere dæk man selv kommer med!
Nu kan man jo som bekendt ikke rigtig bruge sammenligninger af rullefelttests til så meget - medmindre de er foretaget på det samme rullefelt på den samme dag, ved samme temperatur, luftfugtighed osv osv.
Så rønnebærene er vist ikke så sure endda
Det er har du fuldstændig ret i Mathias Jeg har også et andet luftfilter på, måske der ligger et par heste begravet der også. Kan oktantallet egentligt ikke også spille ind?
Anyway, som vi snakkede om i garagen er det kurvens form der er vigtigst.
Kun hvis den tændingsbanker. Og der sker efter min bedste overbevisning som regel kun hvis man øger kompressionen.
Højere oktantal har ingen effektforøgende virkning i sig selv.
Senest rettet af Mathias 18. mar 2009, 09:01, rettet i alt 1 gang.
Oktantallet kan godt tælle med hvis cyklen er sat op til det. Fx med højere kompression osv. Men for en alm kedelig AT/TA motor har det næppe meget at sige
Men det er vel egentlig det samme som Mathias også skriver
Iver:
Haha... Hvis rønnebærene er sure?
Jeg ved godt Bent er jeres guru herinde på HARK, men jeg er ikke så "farvet" at jeg ikke kun kan finde ud af at bruge en Honda-mand.
Og nej, jeg må indrømme at jeg ikke gad bruge 5 flade på at tune en gammel gumpetung AT, så hellere bruge de penge på at fylde tanken op og komme ud og trille.
Og til sidst; som Mathias siger. Hvis man skal sammenligne skal det gøre på samme rullefelt med identisk temp, luftfugtighed, olie etc.
...for ikke at glemme sådan noget som f.eks. et slidt kædekit, der så vidt jeg ved også godt kan æde et par HK.
Men det kunne da være skægt hvis der kom en masse HARK'ere til åbent hus ved Rydbergs 25-26/4. Så kunne vi få et reelt bud på hvem der har den største pik (og flest HK...)
Nu er det jo Iver der har drejet indlægget ind på hvem der skulle have flest heste, kickstartet af min påstand om at mange rullefelt er lige lovlig optimistiske mht reel effekt. Man det siger vel sig selv, at en motor der er sat op til at yde 60 hp på krumtappen fra producentens side ikke smider det antal hp på baghjulet bare med et andet luftfilter. Faktisk har jeg hørt mange steder i branchen at et effektfiltre ikke yder den store forskel. Der skal helt andre ændringer til for at få en motor til at yde så meget mere. Knast, stempler, carb etc.
Men jo, lad os prøve Rydbergs rullefelt. Vi skal alligevel derud jo.
Største PIK, der er der jo ingen tvivl!
iver skrev:Kan oktantallet egentligt ikke også spille ind?
Mvh Iver.
Nej
Jo....
Det spiller en stor rolle på biler, så hvorfor ikke på motorcykler??? (pga. indsprøjtning??)
Jeg er godt klar over, at man opnår den højeste effekt i forbindelse med Turbo, meeeen... Jeg vil alligevel mene, at man opnår en kvikkere cykel, og at man kører længere på literen..
Selv tanker jeg altid 95 oktan på min AT´er
Interessant emne...Og dejligt med forskellige input
Nu skal jeg ikke sidde her og snakke om noget som jeg ikke ved noget om...
...og dog - jeg prøver
Når det kan ha' en effekt på biler er det vel fordi motoren går ind og kompenserer for tændingsbanken, som opstår ved for lavt oktantal, ved at justere et eller andet som jeg ikke lige kan huske er det tændingstidspunktet, indsprøjtningen - anyone?
Nå, men denne "justering"/kompensering/whatever gør at motoren taber effekt. Men kører man på benzin med tilstrækkeligt højt oktantal behøver motoren jo ikke kompensere for tændingsbanken, da den aldrig opstår
Giver det mening? Ret mig gerne, da jeg på ingen måde er sikker i min sag