Negeren kom hjem fra Troldmanden.

Her kan debateres alt, næsten.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Yankie..
Du skal passe på med hvad du siger omkring Probike hehe Han er nærmest en guru i visse kredse hehe :-)
Ellers en flink gut, men jeg vil da helt klart smide min AT ud til Finn Villadsen når jeg får ny potte på en osv ;-)
Yankie

Indlæg af Yankie »

Tom...
Jeg er helt enig. Bent er en flinker gut og en rigtig dygtig mekaniker. Men jeg er slet ikke i tvivl om hvor negeren skal hen når der skal skrues, justeres og optimeres... ;-)
Mathias

Indlæg af Mathias »

Yankie skrev:Finn har state of the art indenfor rullefest...
Ja, det er satme lidt af en fest når Finn-Finn er på feltet :mrgreen:
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Nu er Bent jo min guru, så jeg sætter jo min lid til ham, og så har jeg målingerne sort på hvidt, det er ikke så nemt at rende fra. Nu er vores cykler jo heller ikke helt identiske hvis vi skal snakke småtuning, måske derfor jeg har lidt flere heste end du har. Men forstår godt at rønnebærene er sure ;-)

Men når det er sagt vil jeg tage Finn med i overvejelserne en anden gang, måske til dækskifte, hvis han montere dæk man selv kommer med!

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Mathias

Indlæg af Mathias »

Nu kan man jo som bekendt ikke rigtig bruge sammenligninger af rullefelttests til så meget - medmindre de er foretaget på det samme rullefelt på den samme dag, ved samme temperatur, luftfugtighed osv osv.
Så rønnebærene er vist ikke så sure endda ;-)
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Det er har du fuldstændig ret i Mathias :!: Jeg har også et andet luftfilter på, måske der ligger et par heste begravet der også. Kan oktantallet egentligt ikke også spille ind?

Anyway, som vi snakkede om i garagen er det kurvens form der er vigtigst.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

iver skrev:Kan oktantallet egentligt ikke også spille ind?

Mvh Iver.
Nej
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Mathias

Indlæg af Mathias »

Kun hvis den tændingsbanker. Og der sker efter min bedste overbevisning som regel kun hvis man øger kompressionen.
Højere oktantal har ingen effektforøgende virkning i sig selv.
Senest rettet af Mathias 18. mar 2009, 09:01, rettet i alt 1 gang.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Oktantallet kan godt tælle med hvis cyklen er sat op til det. Fx med højere kompression osv. Men for en alm kedelig AT/TA motor har det næppe meget at sige :-)

Men det er vel egentlig det samme som Mathias også skriver :-P
Yankie

Indlæg af Yankie »

Iver:
Haha... Hvis rønnebærene er sure?
Jeg ved godt Bent er jeres guru herinde på HARK, men jeg er ikke så "farvet" at jeg ikke kun kan finde ud af at bruge en Honda-mand.

Og nej, jeg må indrømme at jeg ikke gad bruge 5 flade på at tune en gammel gumpetung AT, så hellere bruge de penge på at fylde tanken op og komme ud og trille.

Og til sidst; som Mathias siger. Hvis man skal sammenligne skal det gøre på samme rullefelt med identisk temp, luftfugtighed, olie etc.
;-)
Mathias

Indlæg af Mathias »

...for ikke at glemme sådan noget som f.eks. et slidt kædekit, der så vidt jeg ved også godt kan æde et par HK.

Men det kunne da være skægt hvis der kom en masse HARK'ere til åbent hus ved Rydbergs 25-26/4. Så kunne vi få et reelt bud på hvem der har den største pik :mrgreen: (og flest HK...)
Yankie

Indlæg af Yankie »

Nu er det jo Iver der har drejet indlægget ind på hvem der skulle have flest heste, kickstartet af min påstand om at mange rullefelt er lige lovlig optimistiske mht reel effekt. Man det siger vel sig selv, at en motor der er sat op til at yde 60 hp på krumtappen fra producentens side ikke smider det antal hp på baghjulet bare med et andet luftfilter. Faktisk har jeg hørt mange steder i branchen at et effektfiltre ikke yder den store forskel. Der skal helt andre ændringer til for at få en motor til at yde så meget mere. Knast, stempler, carb etc.
Men jo, lad os prøve Rydbergs rullefelt. Vi skal alligevel derud jo.
Største PIK, der er der jo ingen tvivl! :lol:
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Hov hov Yankie.. :-)

Bent er skam ikke alles guru, den opgaven klarer jeg fint selv :-D
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Nikolajsen skrev:
iver skrev:Kan oktantallet egentligt ikke også spille ind?

Mvh Iver.
Nej
Jo....

Det spiller en stor rolle på biler, så hvorfor ikke på motorcykler??? (pga. indsprøjtning??)
Jeg er godt klar over, at man opnår den højeste effekt i forbindelse med Turbo, meeeen... Jeg vil alligevel mene, at man opnår en kvikkere cykel, og at man kører længere på literen..
Selv tanker jeg altid 95 oktan på min AT´er

Interessant emne...Og dejligt med forskellige input ;-)

Mvh
Christian
Mathias

Indlæg af Mathias »

Nu skal jeg ikke sidde her og snakke om noget som jeg ikke ved noget om...

...og dog - jeg prøver ;-)

Når det kan ha' en effekt på biler er det vel fordi motoren går ind og kompenserer for tændingsbanken, som opstår ved for lavt oktantal, ved at justere et eller andet som jeg ikke lige kan huske ;-) er det tændingstidspunktet, indsprøjtningen - anyone?
Nå, men denne "justering"/kompensering/whatever gør at motoren taber effekt. Men kører man på benzin med tilstrækkeligt højt oktantal behøver motoren jo ikke kompensere for tændingsbanken, da den aldrig opstår :-)

Giver det mening? Ret mig gerne, da jeg på ingen måde er sikker i min sag :-)
Besvar