Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Her kan debateres alt, næsten.
Besvar
tingtilsalg

Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af tingtilsalg »

hej hej..

Mange af jer ved nok jeg har kørt en gammel transalp i 7 år ca. Den blev med tiden kraftigt modificeret, men i øvrigt en dejligt maskine til det meste. Bla en tur på 8000km til finland gik over al forventning :-)

Jeg blev med tiden lidt træt af den og den blev solgt. Sidenhen fik jeg så en XR600R årgang 1995 som jo egentlig er en rigtigt fin mudderræser, men ikke så skidespændende til de længere ture på landevej. Den blev så byttet til en AT RD07a fra 1999 som jeg netop har solgt.

Min gamle TA sad jeg supergodt på. Kæresten ligeså, hun kunne sidde bagpå i timevis uden at få nævneværdigt ondt nogen steder. Endda med standardsæde :-) Selv kunne jeg godt begynde at få ondt i røven efter 500km. Cyklen var i øvrigt relativt letkørt i terræn, dog kunne affjedringen godt lade lidt tilbage at ønske. Cyklen motor er selvfølgelig ikke verdens stærkeste, men det kunne da godt lige gå med 2 personer op til de 130-140 km/t. Sidenhen smed jeg en AT 750cc motor i den gamle TA og al kåbe blev pillet af. En AT RD04 bagsvinger incl bremse, hjul osv blev samtidig tilføjet. Hvilken forskel det gjorde. Nu kunne den pludselig bremse virkelig godt på baghjulet, og langt lettere at kontrollere. Gearingen var også blevet lidt højere pga AT beghjulet. Men pga den endnu lavere vægt grundet manglende kåbe osv blev cyklen endnu kvikkere. Hastigheder på 160 km/t var nu heller ikke noget rigtigt problem.

Der blev også tilføjet en XR600 forgaffel og bagdæmpere blev forlænget, hvilket gav bedre frihøjde hvilket var en fordel i terræn. Lækkert nok.
Alt i alt var min gamle TA faktisk en dejlig kvik cykel med en anelse for mange vibrationer grundet AT motoren ikke var spændt ordentligt til stellet. TA stellet har 3 fikspunkter til motoren. AT har så vidt jeg husker 5 eller 6 :-)

Da jeg så fik en AT troede jeg lykken var gjort... Hvilket den så slet ikke var.
Vidste godt det var en noget tungere cykel, men at det skulle vise at den er så sløv som den er, det kom lidt bag på mig, og der blev endda prøvet med 2 forskellige gearinger. Dog viste den højeste gearing sig den mest harmoniske til motoren.
Sædet er i min optik endnu ringere end det originale TA sæde jeg have på min gamle TA fra 1988. Afstanden fra fodhvilere til sæde er for kort. Jeg fik hurtigt ondt i knæ og hofter, noget jeg aldrig tidligere har oplevet på hverken XR650/XR600/TA. Kæresten var kun med på en enkelt tur på TAen. Så gad hun ikke det skidt mere. Hun var vildt med at sidde bagpå den gamle TA, men ikke mere på ATen.

Så min erfaringer med sådan en RD07 er at jeg aldrig nogensinde skal have sådan en cykel mere. Jeg havde selvfølgelig også en masse forventninger til den, som så på ingen måde blev indfriet. æv æv..

Min næste cykel bliver sandsynligvis en BMW R100GS fra '90-92, eller hvis jeg ikke har pengene, så en gammel TA fra før 1999. Eller måske jeg vover pelsen og kigger lidt på en AT, men så bliver det helt sikkert en RD03 eller RD04 :-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af yaknudsen »

Jeg ved ikke så meget om Africa Twin maskinen. Men jeg kan vel godt tilføje nogle personlige (og nogle googlede) betragtninger til emnet aligevel. :oops:

En af de ting som "folk" jamrer over på BMW R100GS er at der er for lav frihøjde. De "piver" også over at de er nødt til at sænke fodhvilerne for at få en komfortabel kørestilling. Og sæde/passager komfort er vist heller ikke noget at skrive hjem om. Men det kan jo alt sammen fikses. :ok:

En Transalp i samme prisklasse er i sammenligning med BMW R100GS nok lidt motorsvag (og det kan kun vanskeligt fikses). :not:

De seneste Transalp'er (XL650V, 2000- og XL 700V, 2008-) er mere asfalt/touring prægede maskiner end de tidligere Transalp'er men komforten er efter min mening uovertruffen i klassen. :!:

XL 600V, 1987- er siden begyndelsen blevet mere og mere landevejs/touring maskiner og mindre og mindre offroad kapable. Så hvis man har hang til offroad kørsel er en Transalp fra før 2000 nok at foretrække (hvis det altså SKAL være en Transalp). Fra 1991 fik Transalpen skivebremse på baghjulet. Og hvis man har et begrænset budget og gerne vil kunne lidt af det hele (inklusive konen bagpå og rimelig god komfort til både fører og passager) er en Transalp fra 1991-1999 et rigtig godt bud på et næsten perfekt kompromis til en overkommelig pris.........

Men det skal jeg jo sige. For jeg kører Transalp. Tidligere var det en XL 650V. Nu er det en XL 700V. Og ind imellem de to var det en BMW F650 GS. :-D
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
tingtilsalg

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af tingtilsalg »

Det med fodhvilernes placering på sådan en 100GS er jeg godt klar over :-) Nok også derfor de fleste 100GS kører insisterer på man få sænket dem. Bla Touratech sælger dette. Den lave frihøjde ser jeg ikke pt. som et problem da jeg sandsynligvis nok vil holde mig til grus og skovveje, men man ved jo aldrig :-)

Dine erfaringer med TAen er jeg helt enig i :-) Også hvad angår komforten, der tager jeg gerne dine ord for gode varer :-)
Niels

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af Niels »

Fair nok. Smag og behag og alt det der. Sædet er ikke det bedste, langt fra. Når det så er sagt, skal det også siges at mit sæde fra '98 der kun har båret røv 32000 km er faktisk helt ok, i forhold til mit forrige fra '93 der havde mindst 155000 km "med bagen". Med hensyn til højden på fodhvilere og sæde, så har jeg og mine 2 meter ikke nogen problemer med ømme ben eller knæ. Jeg sidder faktisk helt ok, så jeg klager ikke;-)
Hilsen Niels
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af jernhenrik »

Jeg havde en -88 TA, det eneste den manglede var egentlig nogle bedre bremser. På min "nye" -97 PD10 er der kommet dobbelt skive foran, så der mangler ikke bremseeffekt. Benzinøkonomien er også væsentligt bedre på PD10. På den gamle PD06 kørte jeg normalt 16-18km/l, på den nye er 22km/l det normale. Og den virker også kvikkere i accelerationen. Så alt i alt kan det anbefales at investerer lidt mere og købe en PD10.

Hilsen

Jernhenrik
Rotax 655

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af Rotax 655 »

Jeg mener at alle Hondas TA, AT og VA modeller er super gode motorcykler - meget forskellige og konstrueret til forskellige behov, jeg har kørt på dem alle, og kan tilføje at Varaderoen er mere til touring end de andre, og med den kraftige motor og tilsvarende gode bremser kræver det en helt utrolig selvbeherskelse at overholde de Danske hastighedsgrænser. Eksisterede der ingen hastighedsgrænser og var alle MC kører udødelige, skulle alle motorcykler have samme kraftoverskud og bundtræk som V2 poweren fra Varaderoen. Og når man havde vænnet sig til det + 35 HK som Firestorm modellen, osv, osv, :-D osv.
Alderen på de forskellige modeller mærkes, når de sammenlignes med nye modeller, f.eks den nyeste Transalp som jeg faldt for med et brag, og stadig synes er en af de bedste og mest all round motorcykler på markedet i dag. Gi den et større forhjul og lidt mere power så banker den også en F-800 GS. Og en V2 motor er da den eneste rigtige motor til en ordenlig MC.
tingtilsalg

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af tingtilsalg »

Tja.. Nu er min verden heldigvis lidt mere nuanceret, så jeg kan godt se mig selv på andet end Honda. Også selvom det så er en række-2er, 4er eller noget boxer halløj.

Der er åbenbart mange der stadig mener at hvis honda lige fixede dit og dat, så var AT/TA uendeligt meget bedre end sådan 800/1200 GS. Men man jo bare erkende at tiden er løbet lidt fra de ældre Hondaer.
Det er jo først med den nye 700cc Transalp at der sker lidt, og der er stadig lang vej op til en 800GS efter min mening, i hvertfald når snakken går på noget der minder om offroader.
Så måske jeg hellere skulle se at få den prøvet, sådan en 800GS :-)
ludom

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af ludom »

tingtilsalg skrev:Så måske jeg hellere skulle se at få den prøvet, sådan en 800GS :-)
Uuha, den er riigtig flink..

Prøvede sådan én da jeg selv havde en Vstrom 1000 - og direkte sammelignet var GS bare mere frisk, letkørt, lækker, bøf, for slet ikke at tale om lyden, mums! Det eneste kriktikpunkt jeg havde på daværende tidspunkt, var det latterligt lille kåbeglas. Det er nærmest ikke eksisterende hvorfor du altid må påregne en kraftig modvind.. ;-)
Rotax 655

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af Rotax 655 »

Ja nu er jeg jo som Tom til salg, i dette øjeblik også uden MC, og uden en Honda-Allroad MC kan medlemmerne jo godt spørge hvad vi i det hele taget laver på deres forum. Min indgangsvinkel er klar, jeg er vild med de "Gamle" Honda motorcykler, og i øvrigt også de nyeste. Og havde jeg eller får jeg mulighed anskaffer jeg straks en.
Økonomisk er modellerne også interessante i forhold til prisen på en ny model af andet fabrikat. De her nævnte BMW modeller befinder sig jo imellem 160 og 250.000 kr. for de fleste, Dyrt legetøj.
Brugte Transalp, Africa Twin og Varadero modeller er i et mere overkommeligt prisleje. Og som vi kan erfare på dette forum. Bliver :honda: cyklerne jo også omsat næsten inden de er sat til salg, finanskrise eller ej.

Bortset fra ikke at have råd ;-) , er det da altid spændende at holde sig orienteret om nye modeller og naturligvis at prøvekøre dem. Man har da lov at drømme.

Jeg er altid klar til en fordomsfri snak omkring dette spændende emne: TA i forhold til AT - f.eks. på Campen i weekenden :beer:
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Mine erfaringer med TA i forhold til AT

Indlæg af Bønne »

Jamen jeg kunne nu også godt tænke mig at prøve en F 800 en dag ved lejlighed, om den så hedder GS, R, ST eller S er ligegyldigt. Det er mest pga. parallel-twin´en, en motortype jeg har en vis sympati for :-) .

Jeg har op gennem årene, sideløbende med :honda: , kørt :kawasaki: Z 400 og Z 750 parallel-twin, både solo og med sidevogn (min kone af første ægteskab har stadig sin Z 750 med sidevogn), og min mening om parallel-twin´en er at den har en klart bedre lyd og motorgang, men især et mere massivt bundtræk end f.eks. en 180 gr. "plæneklippermotor" (Z 750´eren med sidevogn trækker 140 km/t. med original-gearing :!: ).

Var egentlig også lidt spændt på den nye Triumph Thunderbird 1600 motor, men ved nærmere eftersyn viser det sig at den faktisk er 270 gr., og dermed ikke en parallel-twin, som Triumph ellers betegner den, lidt skuffende.

Hvordan man kan kalde 270 gr. motorer for parallel-twin er mig en gåde, men det gør Triumph med flere af deres modeller, og Triumph burde vel om nogen vide hvad en parallel-twin er, nemlig en to-cylindret motor hvor stemplerne følges ad (deraf parallel), og 360 gr. tænding.

En 270 gr. er altså "kun" en twin-motor :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar