Hej alle nuværende og fremtidige vinterkørere
Jeg kender en der kører vinter med en sejlerdragt, jeg kender ikke mærket eller prisen, men det er formodentlig en eller anden
form for overlevelsesdragt. Jeg ved han har købt den i Masnedø Marinecenter, og han er vældig tilfreds med den.
Selv kører jeg med et sæt Frank Thomas Touringtøj, en ældre kraftig model købt i 1997, med udtageligt foer og Goretex.
Det har aldrig været vasket, og er flere steder slidt igennem til Goretex´en, men det er stadig 100% vandtæt og har altid været det
Inderst har jeg et sæt Kansas 3-function thermoundertøj, og uden på det et sæt almindeligt Kansas thermotøj (ikke fiberpels).
Det har også den fordel at man kan nøjes med at skifte Touringtøjet ud med Thyborønhabbitten når man har slået teltet op på vintertræf,
og derved spare at tage ekstra tøj med i oppakningen.
På fødderne har jeg et par tykke uldsokker og et par Sorel støvler med filtfoer til -40 grader.
Handskerne jeg bruger er et par IXS Duo, de er med inderhandsker, deraf navnet, og det er de bedste vinterhandsker jeg endnu har haft.
Jeg har selvfølgelig også varme i håndtagene (hjemmelavede), men skal man køre længere stræk og i decideret frostvejr, er det dog heller
ikke nok (heller ikke med handsker fra Bayerske Maskin Wærksted), og så er der kun én løsning:
styrluffer.
Nu er det sådan at de styrluffer man kan købe enten er ret dyre, eller er beregnet til Nimbusser e.lign. der ikke har kontakter på styret, og
derfor er der for lidt plads i dem. En bedre og billigere løsning er at gå i Harald Nyborg og købe et liggeunderlag og en rulle Gaffatape

.
Med lidt kreativitet kan man så lave et sæt styrluffer som man vil have dem, og de er både vandtætte og isolerende.
Problemet med dug på visiret er der også kun én ordentlig løsning på:
elvarme.
Det har jeg eksperimenter og kørt med i mange år, og den løsning jeg nu er kommet frem til må nok siges at være optimal.
Nu er det ikke sådan at man ligefrem kan varme kinderne på det, men omvendt bliver der aldrig decideret koldt i hjelmen.
Uanset om det er +5 eller -15 grader kommer der aldrig dug på visiret, og sneen sætter sig ikke fast på det.
På underkanten af hjelmen har jeg monteret en neopren-"krave" som jeg engang købte hos M&P i England, den går vandret ind under hjelmen
og slutter tæt om halsen (kan klippes til). Den fjerner træk i hjelmen nedefra, og samtidig isolerer den mod støj.
Ovenstående "indpakning" brugte jeg også da jeg i februar 2008 var 12 dage i Norge, bla. til Krystal-rally og Primus-træf (se under billeder),
og selvom jeg kørte 250 - 300 km ad gangen/om dagen i frostvejr, kom jeg aldrig til at fryse. Jeg prøvede også nogle varme-"poser" til støvlerne,
de udvikler varme når de kommer i forbindelse med føddernes fugtighed. Om de virkede ved jeg ikke, jeg kunne ikke mærke at de varmede,
men omvendt frøs jeg ikke om fødderne

.
Det var lidt af mine erfaringer omkring beklædning som vinterkører i ca. 25 år, har i spørgsmål til visir eller andet er i velkomne til at kontakte mig,
jeg skal gerne give konsulentbistand

.