Nu i nyt forhold!

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Det kan jeg simpelthen ikke forstå, men jeg er tror selvfølgelig på at sådan siger servicebogen. Når i nu skriver det 8-)
Jeg kan bare ikke fatte at KTM ikke kan gøre de bedre. Nu ved jeg ikke lige hvor mange kræfter den har, (Christian skriver 60 HK, for en 450) men jeg tvivler på at litereffekten er over 150 HK, hvilket er ganske "normalt" for andre motorcykler, (racere)der kan køre mere end en dagsrejse, uden at få stillet ventiler og skiftet olie. Og den er jo trods alt bygget med lys på (er den ik' :?: ) så den er vel beregnet til til at være selvkørende fra "legeplads" til en anden "legeplads".

Jeg har altid syntes at KTM'er er nogen fede motorcykler, og at de bare køre og køre og køre. Men det er så her jeg har taget fejl :shock: der er en del service med i planen. De kan så godt køre i flere dage uden service, hvis det skal være.
Og ja, den er da fed, og det er nok svært at finde en anden cykel der kan så meget i terrænet, og så samtidig være typegodkendt til vej.
Jeg er bare helt målløs over disse service intervaller.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Niels

Indlæg af Niels »

Jeg må indrømme at jeg ikke selv har set noget om serviceintervallerne på tryk, men at jeg har det fra andre KTM ejere. Jeg finder vel ud af det når jeg henter cyklen imorgen, og får læst lidt på sagerne.

Og Christian, du er naturligvis velkommen til at side lidt på den, så du kan se om størelsen passer, og så vil jeg gerne hjælpe dig med at finde en til dig selv. Men at prøvekøre den, er du vanvittig, du må da heller ikke prøve min kæreste :shock: :shock: :shock:

Hilsen Niels
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Nikolajsen skrev:Det kan jeg simpelthen ikke forstå, men jeg er tror selvfølgelig på at sådan siger servicebogen. Når i nu skriver det 8-)
Jeg kan bare ikke fatte at KTM ikke kan gøre de bedre. Nu ved jeg ikke lige hvor mange kræfter den har, (Christian skriver 60 HK, for en 450) men jeg tvivler på at litereffekten er over 150 HK, hvilket er ganske "normalt" for andre motorcykler, (racere)der kan køre mere end en dagsrejse, uden at få stillet ventiler og skiftet olie. Og den er jo trods alt bygget med lys på (er den ik' :?: ) så den er vel beregnet til til at være selvkørende fra "legeplads" til en anden "legeplads".

Jeg har altid syntes at KTM'er er nogen fede motorcykler, og at de bare køre og køre og køre. Men det er så her jeg har taget fejl :shock: der er en del service med i planen. De kan så godt køre i flere dage uden service, hvis det skal være.
Og ja, den er da fed, og det er nok svært at finde en anden cykel der kan så meget i terrænet, og så samtidig være typegodkendt til vej.
Jeg er bare helt målløs over disse service intervaller.

Se dette link..
http://www.ams4ktm.co.uk/services.php?id=232
det er 15 timer, og ikke 8........
MEN DET ER FORMENTLIG KUN LIESKIFT PGA DE !,2ltr ;-)

MODEL
TYPE
FREQUENCY
COST

LC8
SMALL SERVICE
4500 MILES or
ANNUALLY
£189 + VAT

LC8
LARGE SERVICE
9000 MILES or
2 YEARS
£289 + VAT

LC4
SERVICE
3000 MILES or
ANNUALY
£149 + VAT

EXC/SX
OIL, FILTER, &
VALVE CLEARANCE CHECK
15 HOURS
£129 + VAT

EXC/SX
VALVE CLEARANCE CHECK
15 HOURS
£69 + VAT
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Okay, de kan åbenbart godt lave noget der kan køre en del længere.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Niels

Indlæg af Niels »

Tak ska du have Christian. Dejligt "grave arbejde" ;-)

Hilsen Niels
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nikolajsen skrev:Jeg kan bare ikke fatte at KTM ikke kan gøre de bedre. Nu ved jeg ikke lige hvor mange kræfter den har, (Christian skriver 60 HK, for en 450) men jeg tvivler på at litereffekten er over 150 HK, hvilket er ganske "normalt" for andre motorcykler, (racere)der kan køre mere end en dagsrejse, uden at få stillet ventiler og skiftet olie. Og den er jo trods alt bygget med lys på (er den ik' :?: ) så den er vel beregnet til til at være selvkørende fra "legeplads" til en anden "legeplads".
Hvis man kører top fuel drag race er det ret normalt, at motoren nærmest bliver hovedrenoveret efter hvert løb - det er vel 2-5 minutters drift! Og det er ikke mange år siden, at Formel 1 motorer blev skiftet efter bare ét løb. Det er så ekstremerne, men når det er maskiner til at køre konkurrencer på - og EXC hører til i dét segment - så er det nok vigtigere for køreren, at motoren kan yde et par procent bedre, end at den kan køre en hel sæson uden olieskift.

Desuden specificerer KTM nok service-intervallerne med en forventning om, at deres ræser-modeller bliver brugt til ræs (altså maksimal gasgivning kun afløst nu og da af maksimal nedbremsning), og det slider mere end rolig søndagstur-kørsel.

Jeg fandt lige følgende beskrivelse på Advrider.com:
KTM is importing the 450EXC and 525EXC in street legal form in 2007. Both of these bikes are barely street legal dirt bikes (EXC stands for Enduro Cross Country). These bikes have some limiting factors for serious dual sport applications, including:
  1. Oil capacity is right at 1.2 liters. The RFS (Racing Four Stroke) motors were designed to be light weight, competition oriented motors. While some folks use these bikes for dual sport applications, they are probably not suitable for high mileage applications with lengthy periods between service intervals. A complete oil change involves three drain plugs, two containing small screens that should be cleaned. There are two oil filters also.
  2. While we are on service intervals, KTM recommends checking valve tolerances every 15 hours. The first check should be performed at three hours.
  3. Fuel capacity - These bikes were built primarily for enduro use with fuel stops (or gas available) every 35-45 miles or so. The fuel capacity issue can be addressed with an aftermarket tank by IMS or Clarke (or a KTM aftermarket tank).
  4. Cush hub - The EXC line does not have a rubber damped "cush hub." The cush hub eases stress on the drive train when riding on pavement. For some, this is not a huge issue.
Til sammenligning siger google, at en Honda XR400 skal have service (olie, filter, ventiltjek m.m.) hver 1000 km. Kører man 66 km/t er det nået på 15 timer.

Og til sidst et link til Niels: En masse fine videoer om blandt andet servicering af KTM's RFS-motorer :-)

mvh Kåre
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Man kan jo heller ikke sammenligne en 4 cylindret 1000ccm motor med relativ stor oliesump osv. med en toptrimmet 1-stamper med kun 1,2 liter olie.

Det svarer vel til at sammenligne appelsiner med kartofler.
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Javel. De er altså kun bygget med race for øje.
Nu lagde vi så også ud med kun 8 timer mellem ventil tjek, og olie/filter skift

I stand corrected.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

tingtilsalg skrev:Man kan jo heller ikke sammenligne en 4 cylindret 1000ccm motor med relativ stor oliesump osv. med en toptrimmet 1-stamper med kun 1,2 liter olie.
Hvem har snakket om en 4 cyl. 1000 ccm motor :-?
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

[/quote]
Hvem har snakket om en 4 cyl. 1000 ccm motor :-?[/quote]

-det er vel dit avatar billede af Mondeo´en, 4 cyl og 1000 ccm :lol: :lol:

/Chr ;-)
Niels

Indlæg af Niels »

Aaah, det er nu ikke noget som en god tråd, nå vejret ikke vil som vi vil!

Jeg takker for alle de gode informationer der er kommet. Nu har jeg så også fået maskinen i hus, med alle manualer og data, så nu kan jeg selv læse op på det.

Jeg prøvede lige at sparke liv i den her til morgen, men den starter ikke så godt uden strøm, og i 4 minusgrader. Den har heller ikke været igang siden oktober, lige bortset fra i går aftes da jeg hentede den, og liger skulle høre den gå (der stod den i en varm garage, og blev sparket af en der kendte den godt;-))

Jeg glæder min naturligvis til at få liv i den, og få prøvet alle racerhestene. Og ikke mindst glæder jeg mig til lidt varme og tørre veje så AT'eren kan komme ud og æde asfalt igen kkj8

Hilsen Niels :honda: :ktm:
Besvar