Nu er det snart!

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis man skal tage det helt seriøst, er det faktisk bedst at skifte olien lige inden den kommer i venterhi. Der er div. affaldsstoffer i en ældre olie, som kan stå og tære på lejer, alu osv.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Korrekt, Nikolajsen :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Det er en langt bedre ide at skifte olie og filter INDEN vinterhi.

Nogle af de urenheder der ophober sig i olien under brug, kan når de blandes med fugt
have samme effekt som en (svag) syre. Og under stilstand kan der samle sig fugt i olien
(som normalt vil blive kogt væk når motoren kommer op på driftsstemperatur).

Syre er ikke godt for glidelejer og andre metaldele i motoren. Så det kan altså have en
nedbrydende effekt ved stilstand. (Især hvis maskinen står et sted hvor den bliver
udsat for mange/store temperatursvingninger og fugt).

Alt det andet skidt der samler sig i olien er også en dårlig ting, og olien smører dårligere
og dårligere efterhånden som den bliver nedbrudt i brug, men det har jo kun betydning
når motoren snurrer lystigt rundt og har ikke så stor betydning ved stilstand.

Skifter man ikke olien INDEN vinterhi, kan det derfor være en god ide at lade motoren
blive godt gennemvarm en gang imellem for at modvirke syredannelse. Det vedligeholder
også akkumulatoren på den måde som det er beregnet til.

NB: Et godt alternativ til stilstands-vedligehold af akkumulatoren er - som Bønne skriver,
at opbevare den i fryseren. Hvis akkumulatoren er fuldt opladet og syrekoncentrationen
korrekt kan den ikke fryse til is, og ved nedfrysning sættes kemien der selvaflader og
nedbryder akkumulatoren næsten i stå.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Igen er jeg for langsom. Men jeg sidder jo også og skriver megalange forklaringer. 8-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev:Igen er jeg for langsom. Men jeg sidder jo også og skriver megalange forklaringer. 8-)
Til gengæld er de gode, og lærerige
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Opstart hver fjortende dag kan, i hvert fald på karburatormodeller, give det problem at tændrørene efterhånden soder til, fordi de
ikke når at brænde rene efter perioden med choker. Selvom motoren bliver driftvarm opnås det (formentlig :-D ) kun ved
tomgang, hvilket ikke er nok til at brænde soden af tændrørene. Et andet problem kan være at generatoren ikke når at oplade batteriet
helt efter brugen af starteren, og at man derfor opnår den modsatte effekt, nemlig et mere og mere afladet batteri.
Desuden giver temperatursvingningerne i forbindelse med henholdsvis opstart/stilstand mulighed for dannelse af kondensvand i motoren.
Bønne

Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Bønne skrev:Opstart hver fjortende dag kan, i hvert fald på karburatormodeller, give
det problem at tændrørene efterhånden soder til, fordi de ikke når at brænde rene efter
perioden med choker. Selvom motoren bliver driftvarm opnås det (formentlig :-D ) kun
ved tomgang, hvilket ikke er nok til at brænde soden af tændrørene. Et andet problem
kan være at generatoren ikke når at oplade batteriet helt efter brugen af starteren, og
at man derfor opnår den modsatte effekt, nemlig et mere og mere afladet batteri.
Du har ret. Det duer ikke at lade motorerne varme op i lange perioder med choker, og
i tomgang. Ham vi lærte det af havde benyttet metoden i 30 år, uden problemer. Så vi
gør det samme, og har ikke oplevet nogen af de nævnte problemer. Men vi lader heller
ikke maskinerne stå med choker på, og derefter lader dem køre i tomgang under
opvarmningen. De får lov til at snurre nogle omdrejninger så generatoren også kommer
op i det omdrejningstal hvor de er effektive, og tændrørene brænder rene. Afgangs
rørene plejer at blive pænt rødglødende. :-D
Bønne skrev: Desuden giver temperatursvingningerne i forbindelse med henholdsvis opstart/stilstand mulighed for dannelse af kondensvand i motoren.
Kondensvand i en motor der er 105 grader varm? Hvordan det? Og er det så ikke også
et problem til hverdag?
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Sæsonen ER startet 8-)

Billede
Billede
Billede

Men, hvor er de to andre?
Brugeravatar
Nikolajsen
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Lykkedal skrev:Men, hvor er de to andre?
De er ikke vågnet endnu :shock:
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Hvor der er temperatursvingninger er der også mulighed for dannelse af kondensvand, også i en motor, og også til hverdag. Men til hverdag
er det i de fleste motorer normalt ikke noget problem da de ved drifttemperatur fordamper vandet ud igennem udluftningen/luftfilteret.
Og med din "Amerikanske opvarmning :-D " får du sikkert også fordampet det.
Men ved "normal" opvarmning i tomgang som jeg beskrev, får man måske ikke fordampet det, og vandet forbliver i olien, der kommer til at ligne
mayonaise, og kan angribe overflader på lejer o.lign.
Når jeg skriver at "det i de fleste motorer normalt ikke er noget problem", er det fordi problemet faktisk godt kan opstå hvis man udelukkende
kører korte turer med mange start/stop. Så når motoren simpelthen ikke at blive varm længe nok til at fordampe vandet, og olien bliver efterhånden til "mayonaise".
Der findes også motorer der simpelthen ikke kan blive varme nok, f.eks Hondas Bold´or modeller, der under danske vejrforhold aldrig
opnår normal drifttemperatur pga. manglende termostat på oliekøleren. Jeg har selv engang haft en CB900, og de eneste perioder den ikke
havde "mayonaise" i olien var på ferie i Italien og Frankrig :!:
Det er blot ét at problemerne med de modeller, men det er en helt anden sag :!:
Bønne

Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Lykkedal skrev:Sæsonen ER startet 8-)

Billede
Billede
Billede

Men, hvor er de to andre?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Øhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hvad sker der for cyklen Lykkedal???
Jeg arbejder jo med noget der har med synet at gøre, og tiltrods for dette, OG at jeg er farveblind, sååååååååå vil jeg da mene at du har væsket din cykel med forkert vaskepulver, eller proppet en mørk sok med ind i maskinen...... ;-)
Hvad har du lavet hen over vinteren med den?? Eller er det i virkeligheden en anden maskine?????
/Chr
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Ahh Christian. Er det ikke bare fordi det er ALT for længe siden du har været med på fællestur
og derfor har glemt hvordan min knallert så ud Billede

Tillykke med datteren.
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

..................Se følgende link.......................
http://all-road.dk/transalp.htm

Godtnok er jeg (KLART :lol: :lol: )den yngste, men derfor skal I ikke forsøge at løbe om hjørner med mig.....

Kan kun sige STORT TILLYKKE, den er fin!

-Tusinde tak for hilsen med familieforøgelsen ;-)

Glæder mig til at komme ud at rulle med Jer igen..

/Chr
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Aaaaaaaaaaaah!
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Cool

Indlæg af Søren Dahl »

Flotte håndbeskyttere du har på Lykkedal :)

Tillykke med cyklen - den er super fed!

Jeg har engang haft en cykel i samme farve - kørte 65K km på den. Jeg væltede også og brækkede mit kraveben - da det var groet sammen og jeg ikke gad og kikke på en ridset cykel efter styrtet malede jeg den jaguar racing green - se billeder på klubbens forside under renovering - der kan du se den.

Mvh Søren
Besvar