.
Re: Langtids opbevaring
WD40 overalt hvor der er aluminium er ikke nogen dårlig løsning 

- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Langtids opbevaring
Du skal have sat en inteligent lader på batteriet. (eller købe et nyt ved opstart)
Og så vil jeg mene at det er en god ide, at tømme tanken helt, og lade den stå åben så evt. kondens kan komme ud. (Hmmm, eller måske fylden den helt op, og komme noget karburator sprit i). Det vigtigste er at den ikke ruster indvendigt, og at der ikke er vand i bunden, når den skal startes.
Og så ville jeg tage tændrørne ud, og give den lidt olie ned oven på stemplerne, og så lade den køre lidt med starteren, så olien bliver fordelt, og i med tændrørne igen.
Ved opstart skal du så også påregne at lave bremser, da stemplerne med stor sandsynlighed sidder fast efter så lang tids stilstand.
Det er det der lige "falde mig ind"
Og så vil jeg mene at det er en god ide, at tømme tanken helt, og lade den stå åben så evt. kondens kan komme ud. (Hmmm, eller måske fylden den helt op, og komme noget karburator sprit i). Det vigtigste er at den ikke ruster indvendigt, og at der ikke er vand i bunden, når den skal startes.
Og så ville jeg tage tændrørne ud, og give den lidt olie ned oven på stemplerne, og så lade den køre lidt med starteren, så olien bliver fordelt, og i med tændrørne igen.
Ved opstart skal du så også påregne at lave bremser, da stemplerne med stor sandsynlighed sidder fast efter så lang tids stilstand.
Det er det der lige "falde mig ind"

Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Re: Langtids opbevaring
må mand have lov at spøger hvorfor den skal stå stille så længe
mvh tinning
mvh tinning
Re: Langtids opbevaring
Der skal nok også fyldes luft på dækkene nu og da ...
Re: Langtids opbevaring
Hvis den skal stå i 3 år, så er det faktisk nok bedst at få løftet dækkene fra jorden, eller få en til at flytte lidt på cyklen af og til. Ellers vil dækkene risikere at få et skævt punkt.
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Langtids opbevaring
Nå ja, og så skal der ny olie på motoren, som så kortvarigt skal startes, så den nye olie kommer rundt i systemet.
Den gamle olie kan nemlig skade tætninger, og så er der også altid lidt vand i den gamle olie.
Den gamle olie kan nemlig skade tætninger, og så er der også altid lidt vand i den gamle olie.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Re: Langtids opbevaring
Tillad mig lige at opsummere (og tilføje):
Skift motorolien, tørn motoren til olietryklampen slukker.
Skru tændrørene ud og kom lidt olie ned i cylindrene, tørn motoren et par gange for at fordele olien, dette kan gøres ved at
sætte den i gear og trække baghjulet rundt (ved at køre på selvstarteren risikerer man at olien kommer meget hurtigt ud
igen, med et royalistisk svineri til følge
).
Når nu karburatorerne er tomme, kan de ligeså godt blive fyldt med WD40, så de ikke irrer indvendig.
Enten: fyld tanken helt med benzin, eller: tag tanken af, tøm den helt, hæld ½ l. olie i den og vend den til olien er kommet
ud i alle kroge, monter den igen. Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.
Sprøjt alle forkromede/eloxerede/aluminiumdele med WD40.
Klods cyklen op så ingen af hjulene rører jorden, dette aflaster både dækkene og affjedringen.
Smør kæden.
Giv låsene låseolie.
Er det et sealed batteri: monter en "intelligent" lader der automatisk vedligeholder batterispændingen.
Er det et "gammeldags" syrebatteri: afmonter det, lad det 100% op og efterfyld med destilleret vand (må kun lades med
10% af kapaciteten, f.eks. 1,2 Amp. på et 12 Amp/h batteri). Når det er helt opladet, stilles det i dybfryseren, der kan
det opbevares i meget lang tid uden ydeligere vedligeholdelse.
Dæk cyklen med en MC-garage el.lign.
Skift motorolien, tørn motoren til olietryklampen slukker.
Skru tændrørene ud og kom lidt olie ned i cylindrene, tørn motoren et par gange for at fordele olien, dette kan gøres ved at
sætte den i gear og trække baghjulet rundt (ved at køre på selvstarteren risikerer man at olien kommer meget hurtigt ud
igen, med et royalistisk svineri til følge

Når nu karburatorerne er tomme, kan de ligeså godt blive fyldt med WD40, så de ikke irrer indvendig.
Enten: fyld tanken helt med benzin, eller: tag tanken af, tøm den helt, hæld ½ l. olie i den og vend den til olien er kommet
ud i alle kroge, monter den igen. Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.
Sprøjt alle forkromede/eloxerede/aluminiumdele med WD40.
Klods cyklen op så ingen af hjulene rører jorden, dette aflaster både dækkene og affjedringen.
Smør kæden.
Giv låsene låseolie.
Er det et sealed batteri: monter en "intelligent" lader der automatisk vedligeholder batterispændingen.
Er det et "gammeldags" syrebatteri: afmonter det, lad det 100% op og efterfyld med destilleret vand (må kun lades med
10% af kapaciteten, f.eks. 1,2 Amp. på et 12 Amp/h batteri). Når det er helt opladet, stilles det i dybfryseren, der kan
det opbevares i meget lang tid uden ydeligere vedligeholdelse.
Dæk cyklen med en MC-garage el.lign.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Langtids opbevaring
Ja, det er nok det smarteste. Og Ja, bensin bliver dårligt med tiden.Bønne skrev:Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.
Jeg tror dog at en TA med dobbelttænding, og som bestemt ikke er en højtydende motor

Min gamle DKW, som kun kører en meget kort tur hver sommer, har i hvert fald ingen problemer med bensin der (kun

Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'