Hej Niels
Så vidt jeg kan se i
sejlplanen er der flere muligheder for at se Færøerne. I sommerperioden kan man gøre holdt på Færøerne fra søndag aften til onsdag eftermiddag på vej til Island. Man kan også stoppe på turen fra Island med ankomst i Thorshavn fredag klokken 03 og afgang til Danmark søndag nat. Begge muligheder giver cirka 2½ dag på Færøerne. Endelig kan man jo vælge afgang fra Danmark tirsdage uden ophold på Færøerne, men færgen kommer altså kun til Island én gang om ugen, så man får ikke længere tid på Island ved at springe Færøerne over - kun et par dage mere i Danmark.
Vi var to mand på Island i 2009 – på SuperTenere og Afraca Twin – og med sightseeing på Færøerne undervejs. Vi holdt os til de vej-forbundne øer, og de er rigtig flotte når vejret er godt, og det var det første dag. Næste dag krydsede vi et fjeld med 12 km/t fordi det var så tåget, at man ikke kunne se fårene på vejen mere end 15 meter væk

– og resten af dagen var en blanding af regn, skyer og blæsevejr. Så er Færøerne ikke så charmerende...

. Den sidste dag kørte og vandrede vi lidt rundt i Thorshavn indtil vi skulle med færgen, og det var ganske hyggeligt.
Da vi ankom til Island kiggede vi på vejrudsigten. Den forudsagde regn sydpå de kommende dage, så dermed var det bestemt, at vi kørte nord om – mod uret rundt om øen. Jeg har udvalgt lidt billeder fra turen og lagt dem
her på Picasa. De er alle geotaggede, så man kan se på kortet hvor de er taget.
Efter min mening er naturen på Island den store seværdighed: Store, øde landskaber, voldsomme vandfald, varme kilder og dampskorstene, huler og lavaformationer. Museer, forlystelsesparker og badestrande er der ikke mange af
Nogen gode råd:
- Husk varmt, vind- og vandtæt tøj. Selv om sommeren kan det være koldt og blæsende, og eftersom de fleste planter er lavere end tredive centimeter, kan det være svært at finde læ.
- Garmins GPS-kort over Island er tilsyneladende blevet lidt bedre, end da vi var afsted. Men man kan også supplere med
dette gratis alternativ.
- Hav altid nogen "nødrationer" i taskerne. Når man kommer lidt "ud på landet" kan der være langt til steder, man kan købe sin frokost.
- Vær forberedt på, at ikke alle seværdigheder kan nås ad asfalt. Der var flere steder, jeg var glad for at have de halvgrove TKC80-dæk på - og ingen passager. Så spørg gerne nogen stedkendte til råds om ruter og vend om, hvis det bliver for "speget"

Vi mødte et par, hvor fruen var gået ti kilometer, fordi motorcyklen ikke kunne køre i det bløde vulkanske sand med to på – og andre, der havde kæmpet i timevis med at få tømt en flod-druknet motor for vand. Begge tilfælde var dog på ture ind mod midten af Island. Hovedvejen rundt om øen er betydelig mere fremkommelig eftersom den er asfalteret næsten hele vejen rundt

.
- Som altid skal man sørge for, at have en rejseforsikring der gælder, når man rejser udenlands. Efter et møde med en blød plet på en ellers fin grusvej, et par saltomortaler og en hård landing, måtte jeg flyves hjem på forsikringens regning med to brækkede arme og uden min totalskadede SuperTenere

Heldigvis skete uheldet på vej tilbage mod færgen, så jeg nåede at få det meste med.
Vi havde planlagt at være to uger på Island, og det virkede meget passende. Vi nåede helt ud omkring de mange fjorde på den nordvestlige halvø – måske det mest øde og ugæstfrie hjørne af Island. Der var vældig flot, men det blev også lidt ensformigt til sidst at køre ind og ud langs alle de fjorde. Der var heldigvis en god del grusveje, som kunne bryde ensformigheden og gi' lidt underholdning. Men en anden gang, så vil jeg nok blive på hovedvejen og bruge de dage på noget andet. Mit ophold på Island sluttede med tre dage i Reykjavik, hvor vi ventede på, at jeg blev "evakueret" - og selv med den forsinkelse nåede min rejsemakker færgen hjem uden den store stress.
God tur!
mvh Kåre