Bremsecaliperbolt.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Bremsecaliperbolt.

Indlæg af iver »

I forbindelse med at jeg skiftede bremseklodser i sidste weekend, skulle jeg efter endt mission have de to bolte strammet som holder holder caliperen fast på forgaflen, jeg brugte momentnøgle sat til de forskrevne 30Nm, alligevel knækkede bolten, så jeg bestilte nye der nu er kommet og skal monteres i aften :-) Grunden til jeg skriver dette indlæg er at der på gevindet af boltene er ligesom en slags rød maling, og jeg vil af ren nysgerrighed gerne vide hvorfor der er denne røde maling, og hvad den evt skal gøre godt for? Den eneste grund jeg kan komme op med er at det er en slags hæftemiddel i stil med Loctite, er der nogen der kan komme med en forklaring på malingen????

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
PAVJ

Re: Bremsecaliperbolt.

Indlæg af PAVJ »

Hej Iver.
Ja den slags "vitale" bolte er ofte imprægneret med hæftemiddel, og det er det du ser på dine nye bolte. Det kan meget vel være af fabrikatet Loctite. Den røde er den abslolut stærkeste og er resistent over for olie, fedt, vand m.m. - den hæfter godt og sidder rigtig godt fast.
Den blå type er lidt svagere og bruges på lidt blødere steder.

Nu kører du jo AT, og der er vel ikke den store fare for at tingene rasler fra hinanden på sådan en :-D - men selvfølgelig
"better safe, than sorry"

Mvh
Poul
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bremsecaliperbolt.

Indlæg af iver »

Hej Poul, og tak for dit svar :-) Jeg tror nu heller ikke de ryster sig løse, det er vel også derfor man spænder dem til en eller anden momentstyrke, men rart at vide der er den sikring indlagt, sikkerhed frem for alt og ikke mindst når det gælder bremser :-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar