God pointe, Bønne. Tilsyneladende har der ikke gemt sig nævneværdigt meget olie i gaflerne, selv om de ikke har været adskilt. Jeg skyllede dem ud med en tynd 5W gaffelolie, og efter det gled rørene meget lettere. Den gamle olie sammen med skidt gjorde, at der skulle bruges nogen kraft til at pumpe, og efter en nat hængende upside-down (om man så tør sige) for at dryppe af, var både rør og dæmperstang groet fast i sammentrykket tilstand. Efter skylning gled de helt let ud af sig selv. Det siger noget om, hvor meget friktion og dermed slid, der var i rørene inden olieskift. Det har også påvirket funktionen, men det sker over tid, så man mærker det ikke.
Højre gaffelben kunne ganske nøjagtigt rumme de 538 ml med 103 mm luft over. Venstre en anelse mindre end de foreskrevne 511 ml for at holde de 114 mm luft. Altså har man i Barcelona (Montesa) haft problemer med øjemålet, da der kom olie på forgaflerne på netop denne maskine. Måske var man bare sparsommelige?
Jeg har lært meget af denne lille øvelse. Det vigtigste er, at jeg for eftertiden skifter olie på forgaflerne med jævne mellemrum. Jeg tør ikke tænke på, hvordan olien i forgaflerne på flere af mine tidligere mc.er har set ud, for jeg har sjældent hørt om nogen, som får den skiftet regelmæssigt. Værkstederne opfordrer ikke til det, er mit indtryk. Kunne det skyldes, at kunderne ikke lige er parate til at betale, hvad sådan en operation koster - i arbejdsløn? For der går nogen tid med øvelsen.
Og så kunne jeg jo lige så godt checke kronrørsleje, nu den er skilt ad. Shit. Den nøkker omkring midten. Af med kronrøret. Ganske rigtigt: De forbandede kuglelejer. Jeg må hellere starte en ny tråd og spørge, hvor man lettest får fat i koniske lejer til en VA7.
Tak for hjælpen - og opmærksomheden. Håber ikke, I bliver trætte af en amatørs bekendelser.
mogens
pens.
PS: Et lille videoeksperiment
https://youtu.be/xis8o0VrIzQ