Tranalp XL 650 RD11 Speedometer drev spørgsmål

Spørgsmål eller tips.
Besvar
denlbp

Tranalp XL 650 RD11 Speedometer drev spørgsmål

Indlæg af denlbp »

Hej Alle

Som ny og uerfaren Transalp 'chauffør' :shock: har jeg et spørgsmål til forum.
Desværre er mit speedometer holdt om med at fungere. Jeg har skiftet
selve kablet ud med et nyt, hvilket desværre ikke hjalp og jeg har på
fornemmelsen, at det er selve 'drevet' på forhjulet. Er der nogen der
har erfaringer med evt. rep af et sådan drev ? Er det muligt at få det
i funktion igen - uden at skulle investere i et nyt (ca. 1.000 kr.)
Kan man "hjælpe" det på vej med noget WD40 eller lign.?

Hilsen
Lars Ole :honda:
Brugeravatar
Tinning
Geografisk sted: Albertslund

Re: Tranalp XL 650 RD11 Speedometer drev spørgsmål

Indlæg af Tinning »

på min TA fra 89 er der en plastik dims med tænder de er smeltet for mig 2 gange pga for lidt fedt

mvh Tinning
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

denlbp skrev:Kan man "hjælpe" det på vej med noget WD40 eller lign.?
Det er meget lidt sandsynligt at WD40 har nogen vedvarende positiv effekt. Skil drevet ad (det er ikke kompliceret og der kommer ikke fjedre og lignende fisende ud når man skiller det ad). Fjern/afrens ALT fedt og snavs (det er WD40 til gengæld godt til!!!). Inspicer delene. Hvis de ser fine ud kan drevet måske reddes ved at vride lidt i de to metalflige (du ved hvad jeg taler om når du har skilt det ad) som ikke kører med rundt på grund af overfladisk skade på nylon ringen der hvor metalfligene går i indgreb. Been there - done that!

Ved samling skal spedometerdrevet helst fyldes helt med fedt. Gerne af den slags fedt som ikke bliver til "majonæse" lige med det samme når der er vand og fugt i nærheden. Drevet bør nok adskilles/renses og genfyldes med fedt en gang imellem. Især hvis man kører meget i vand/mudder/sand/støv/møg. Men det får man i reglen først taget sig sammen til når det er gået galt.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Mit gæt er også at det bare skal renses, smøres og "justeres", som Yaknudsen skriver.
Da hjulet i drevet er af nylon kunne det måske være en fordel at anvende siliconefedt, da det ikke angriber
nylonen. Det brugte jeg selv da jeg skiftede drev på min AT, for selvom det var et komplet nyt drev var det
ikke smurt specielt godt fra ny.

Hvis man så gør det til en vane at efterse det, og evt. rense og smøre det, hver gang man har forhjulet af
for dækskift o.lign. burde det kunne holde længe.
I mit gamle drev var det ikke nylonhjulet der var slidt, men snekken der var slidt endeverts, så den gik i
klemme og blokerede nylonhjulet, men det er nok ikke tilfældet i dit, da det jo ikke er lige så gammelt.

I øvrigt fås nylonhjulet separat for 19 Ævro: http://www.cmsnl.com/products/gear-spdmt_44806mv1003/,
jeg vil tro det er dette til din model.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
denlbp

Indlæg af denlbp »

Hej alle 3!

Tusinde tak for jeres meget hurtige svar og gode råd.
Jeg vil ASAP skille drevet ad for at se hvad jeg kan gøre
ved det. Jeg vil følge jeres gode råd og tips.
Umiddelbart se det "udefra" lettere rusten ud - ialtfald
"tværpinden" - som mon ikke engang alm. vedligeholdelse
med affedtning og gennemgang med efterfølgende ny fedt
kunne afhjælpe problemet.
Endnu engang tak for jeres råd og dåd :roll:

Hilsen
Lars Ole
Morsing

Indlæg af Morsing »

Hej der Lars Ole

Mit speedometer opgav i weekenden - og det er tænderne på plastiktingesten i speedodrevet der er slidt ned - ny dims bestilt! :ok:

Mvh
Morsing
jalp

Indlæg af jalp »

Husk at "pakke" snekken med rigeligt fedt, ellers går det galt igen :-(
denlbp

Indlæg af denlbp »

Morsing skrev:Hej der Lars Ole

Mit speedometer opgav i weekenden - og det er tænderne på plastiktingesten i speedodrevet der er slidt ned - ny dims bestilt! :ok:

Mvh
Morsing
Hej John - hmmmm du også her :-P Der kan man bare se. Okay med dit speedodrev. Jeg bestilte et helt nyt hos David Silver for et par uger siden som nu er modtaget. Det kan iøvrigt god betale sig at købe det dér (ca. 500 dkk - ½ pris).

Jeg monterede det i lørdags og kunne konstatere, at mit gl. var "gnavet" helt stykker. Så det hjalp godt med et nyt drev - nu kan jeg sku' se om jeg ruller i passende hastighed - uden at få et klip i kortet fing2 .
Håber ellers alt vel hos dig - det jo sjællent at vi mødes... :beer: men det må vi se at få lavet om. Jeg ruller jo en del på bane i Tjekkiet og Tyskland - det finder jeg fortsat som en dejlig stor udfordring - trods min alder. Hils omkring dig.

Lars Ole
Besvar