Motorskift.
Motorskift.
Der har før og er nu igen (viewtopic.php?f=4&t=2110) snak om at sætte en anden motor i et stel der ikke er registreret til den størrelse motor. Så jeg ville lige høre om nogen af klubbens medlemmer har kommentare eller viden om ved hvad der skal gøres overfor myndighederne i form af ændring i registreringsattest eller omsyn, og hvad siger forsikringen til det, man går vel op i en anden ccmklasse.
Mvh Iver.
Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
Re: Motorskift.
Da jeg skiftede motor i min Transalp for nogle år siden fik jeg at vide af topdk at det intet problem var.
Men skal da ikke udelukke at andre selskaber ser anderledes på det.
Hvad omsyn og lovligheden angår, burde det ikke være nødvendigt da effektforøgelsen holdes inden for de 20%, efter hvad jeg lige kan regne mig frem til, 50 til 60 hk. Da jeg solgte min gamle Transalp og den skulle omsynes var der ingen anmærkninger i hvertfald.
Men skal da ikke udelukke at andre selskaber ser anderledes på det.
Hvad omsyn og lovligheden angår, burde det ikke være nødvendigt da effektforøgelsen holdes inden for de 20%, efter hvad jeg lige kan regne mig frem til, 50 til 60 hk. Da jeg solgte min gamle Transalp og den skulle omsynes var der ingen anmærkninger i hvertfald.
Re: Motorskift.
Har selv været lidt interesseret i dette spørgsmål, så nu har jeg haft kontakt til Told og skat for at høre deres mening.
Iflg. deres hjemmeside er det korrekt hvad Tom skriver, effekten må forøges med 20%, og her snakker vi HK og ikke ccm.
Så skriver de så lidt kryptisk, at det er tilladt at ændre sit køretøj, så længe køretøjet ikke mister sin identitet. Hmm, er det motor eller indpakning. Her kommer skønsspørgsmålet vist ind.
Ringede nu til den flinke dame i Told og skat for at høre hvad man præcist mener med det, og det kunne ikke defineres, men hvis man vil ombygge sit køretøj, er det en rigtig god ide at skrive en mail til Told og skat, og fortælle hvad man vil ændre, fra og til.
Så får man et svar som man skal huske at gemme i tilfælde af at man kommer i karambolage med Etaten, så man har det på skrift. Endelig skal man huske at hvis man bygger om af flere omgange, skal man huske at fortælle hvad der er ændret tidligere, da det kan være den sidste lille ting der gør forandringen.
Hilsen
Mogens
Iflg. deres hjemmeside er det korrekt hvad Tom skriver, effekten må forøges med 20%, og her snakker vi HK og ikke ccm.
Så skriver de så lidt kryptisk, at det er tilladt at ændre sit køretøj, så længe køretøjet ikke mister sin identitet. Hmm, er det motor eller indpakning. Her kommer skønsspørgsmålet vist ind.
Ringede nu til den flinke dame i Told og skat for at høre hvad man præcist mener med det, og det kunne ikke defineres, men hvis man vil ombygge sit køretøj, er det en rigtig god ide at skrive en mail til Told og skat, og fortælle hvad man vil ændre, fra og til.
Så får man et svar som man skal huske at gemme i tilfælde af at man kommer i karambolage med Etaten, så man har det på skrift. Endelig skal man huske at hvis man bygger om af flere omgange, skal man huske at fortælle hvad der er ændret tidligere, da det kan være den sidste lille ting der gør forandringen.
Hilsen
Mogens
Re: Motorskift.
Med det du skriver Mogens, efter din grundige research, så tror jeg nu alligevel bare jeg ville tage chancen.
forstået på den måde, at jeg ville smide motoren over i og så ellers bare køre til syn.
Det gjorde jeg med min gamle Transalp da den skulle sælges. Det eneste jeg fik en anmærkning for var en slidt bremseskive foran.
Og det var da ellers en temmelig modificeret Transalp. Bagbremsen var skiftet fra tromlebremse til skivebremse, forgaffel var XR600 og motor og bagsvinger fra en AT RD04.
Men måske de ikke siger noget til det fordi motoren reelt set er 95% identisk med standardmotoren.
forstået på den måde, at jeg ville smide motoren over i og så ellers bare køre til syn.
Det gjorde jeg med min gamle Transalp da den skulle sælges. Det eneste jeg fik en anmærkning for var en slidt bremseskive foran.
Og det var da ellers en temmelig modificeret Transalp. Bagbremsen var skiftet fra tromlebremse til skivebremse, forgaffel var XR600 og motor og bagsvinger fra en AT RD04.
Men måske de ikke siger noget til det fordi motoren reelt set er 95% identisk med standardmotoren.
Re: Motorskift.
Det er jo op til den enkelte at vurdere, men gå nu ikke og tro at synsmanden kender hver enkelt mc så godt at han kan se f.eks. hvilken bagsvinger der er på, og fordi den er synet er ikke en garanti for at du ikke kan få en ekstra regning til Told og Skat hvis du bliver impliceret i noget.
Det jeg fortæller er hvad Told og skat anbefaler, og det var vist det spørgsmålet gik på.
Det jeg fortæller er hvad Told og skat anbefaler, og det var vist det spørgsmålet gik på.
Re: Motorskift.
Det har du selvfølgelig ret i, at det må være op til den enkelte.
Jeg tænker mere pga. besværet med skat i forhold til arbejdet med at smide en anden motor i. Det er jo en nem operation, hvor man efterfølgende slet ikke vil kunne se at der er ændret noget, med mindre man er kender
Jeg tænker mere pga. besværet med skat i forhold til arbejdet med at smide en anden motor i. Det er jo en nem operation, hvor man efterfølgende slet ikke vil kunne se at der er ændret noget, med mindre man er kender

Re: Motorskift.
Men gad vide hvor meget og hvor lidt der skal ændres uden man "offentliggøre" det eller får den synet med ændringerne... Jeg tanker bare hvis man nu er impliceret i en ulykke, på en cykel der ikke svarer til den der er synet ifølge registreringsattesten, så er det jo ikke sikkert forsikringen vil betale, og hvad med skyldsspørgsmålet!?
Jeg kendte godt 20% hkreglen, med identitet kunne det vel også tænkes at de mente hvis man fik den ide at bygge sin allroader om til en chopper. Det var så også det værst tænkelige scenarie jeg kunne komme på
Men hvad hvis man byggede den om til en Marathon cykel, altså en "Dakar" ræser med hæktank og jeg skal komme efter dig..... Men så må man gå udfra at man skal skrive til Skat som Mogens siger før man går igang, men skal den så synes bagefter? Altså hvis man vil gøre tingene helt efter bogen......
Mvh Iver
Jeg kendte godt 20% hkreglen, med identitet kunne det vel også tænkes at de mente hvis man fik den ide at bygge sin allroader om til en chopper. Det var så også det værst tænkelige scenarie jeg kunne komme på

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
Re: Motorskift.
Nu er det sådan at fordi man har fået noget oplyst af SKAT, er det ikke nødvendigvis korrekt, jvf. Sidevognsafgiftsagen: http://sidevogn.dk/joomla2/, se under "Sidste nyt fra DSK"-afgiftsagen. Desværre ser det ud til at Skat ikke kan holdes ansvarlig for ukorrekte oplysninger, eller praksis, men staklen der udfra disse oplysninger har handlet i god tro, han kan godt
Der var også engang en forhandler af sidevogne der ikke kunne få godkendt et køretøj med svingforgaffel, hvorefter han henvendte sig til SKAT (eller hvad det hed dengang), for at få medhold. Det resulterede i at samtlige synshaller i Danmark fik besked på at følge reglerne 100 %, hvorefter det nærmest blev umuligt at få synet et sidevognskøretøj.
Så jeg ville nok være tilbageholdende med at kontakte dem, det kunne nemt give bagslag hvis man får fat i den "forkerte" person, og der er jo ingen grund til at give dem "gode ideer", det er sgu besværligt nok at være motorcyklist her i landet.
Uden at kende reglerne 100 %, mener jeg det er sådan at har man lavet konstruktive ændringer, såsom anden bagsvinger eller bygget om fra tromle- til skivebremse, skal den godkendes med det for at det er lovligt. Og her er det ikke nok at den bare bliver synet og så er det ok, det skal fremgå af synspapirerne og registreringsattesten, dvs. man skal gøre opmærksom på det ved synet.
Mht. +20 % effekt-reglen, mener jeg at have læst et sted at det kun er den til køretøjet svarende motor der må tunes 20 %, så der må altså ikke lægges en anden og større motor i, selvom den yder under 20 % mere end den originale. At det så i praksis ikke har nogen betydning på en TA eller en AT, da motorerne, ud over de ekstra ccm, praktisk taget er identiske, er en anden sag, men lovligt er jeg ikke sikker på det er.
Hvad angår ny afgift har det så vidt jeg ved noget med køretøjets alder og omfanget af ændringerne at gøre. Fordi man på en 20 år gammel cykel udskifter f.eks kåben med en fra en to år nyere model, tror jeg ikke nogen vil have noget imod dét. Men køber man derimod en to år gammel model og skifter alt hvad der passer over på, har man i realiteten opgraderet den til en anden og nyere model, og dermed givet cyklen en ny identitet, skal der formentlig betales ny afgift.



Der var også engang en forhandler af sidevogne der ikke kunne få godkendt et køretøj med svingforgaffel, hvorefter han henvendte sig til SKAT (eller hvad det hed dengang), for at få medhold. Det resulterede i at samtlige synshaller i Danmark fik besked på at følge reglerne 100 %, hvorefter det nærmest blev umuligt at få synet et sidevognskøretøj.
Så jeg ville nok være tilbageholdende med at kontakte dem, det kunne nemt give bagslag hvis man får fat i den "forkerte" person, og der er jo ingen grund til at give dem "gode ideer", det er sgu besværligt nok at være motorcyklist her i landet.
Uden at kende reglerne 100 %, mener jeg det er sådan at har man lavet konstruktive ændringer, såsom anden bagsvinger eller bygget om fra tromle- til skivebremse, skal den godkendes med det for at det er lovligt. Og her er det ikke nok at den bare bliver synet og så er det ok, det skal fremgå af synspapirerne og registreringsattesten, dvs. man skal gøre opmærksom på det ved synet.
Mht. +20 % effekt-reglen, mener jeg at have læst et sted at det kun er den til køretøjet svarende motor der må tunes 20 %, så der må altså ikke lægges en anden og større motor i, selvom den yder under 20 % mere end den originale. At det så i praksis ikke har nogen betydning på en TA eller en AT, da motorerne, ud over de ekstra ccm, praktisk taget er identiske, er en anden sag, men lovligt er jeg ikke sikker på det er.
Hvad angår ny afgift har det så vidt jeg ved noget med køretøjets alder og omfanget af ændringerne at gøre. Fordi man på en 20 år gammel cykel udskifter f.eks kåben med en fra en to år nyere model, tror jeg ikke nogen vil have noget imod dét. Men køber man derimod en to år gammel model og skifter alt hvad der passer over på, har man i realiteten opgraderet den til en anden og nyere model, og dermed givet cyklen en ny identitet, skal der formentlig betales ny afgift.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.