Jeg har gang i et lille projekt som jeg håber andre også kan få lidt gavn af.
Tilbage i 2008 købte jeg en Transalp fra 94 - min første og hidtil eneste cykel. Den har tjent som hyggecykel til småture rundt i Danmark, rejsecykel (flere småture og en enkelt tur på knap to måneder) og desuden som pendlercykel både sommer og et par vintre. Den har nu kørt over 125.000 km og har aldrig svigtet mig. Den ser bare efterhånden lidt trist ud og det var efterhånden blevet standard, at der skulle knække en bolt hver gang jeg skulle skrue i den.
Siden jeg fik den har jeg aldrig rigtig brudt mig om tanken om at skulle skille mig af med den igen. Så da den efterhånden var blevet lidt for spændende at køre på pga. dårlige bremser, piben fra kronrør og "lidt" for meget rust, måtte jeg finde på noget andet end at skrotte den og spare sammen til en ny cykel. Jeg er på SU halvandet år endnu så der var også lidt lange udsigter til en ordentlig cykel.
Min trofaste "traktor" - The Bad

Cykel er blevet brugt meget og plejet meget lidt - hvilket den bærer tydeligt præg af. Derfor var der ikke rigtig nogen smutveje til at få den i god stand igen.
Så jagten gik ind på reservedele - der blev kigget på priser

Priser på brugte reservedele

Priser på en donorcykel

Kort tid efter var jeg et smut sydpå hvor denne cykel stod til salg - The Good

Den var passet og plejet med alt klaret på værksted, samme kvinde havde haft den i 15 år og det havde været hendes første cykel. Givitasker, tanktasker, håndtagsvarme og styrtbøjler var selvfølgelig med i handlen. Men så skulle jeg også give 1400 € for den - og så hente den i Hamborg. Det var sgu lige til at overskue

Den blev skilt ad

Motoren kunne jeg tage ud af stellet selv

Undervejs har jeg taget temmelig mange billeder så jeg kan samle det hele igen. Alle billeder skulle gerne kunne ses her http://s986.photobucket.com/user/RyanJe ... %20Projekt - jeg har selv savnet at have billeder at arbejde ud fra ved tidligere projekter, så nu hvor jeg selv har billederne vil jeg da dele dem med jer

Anyway - min gamle cykel blev også skilt ad. Det kunne klares på en dag fra den stod ude på vejen til der stod et blottet stel. Det hjalp ret meget lige at have gjort det hele en gang før - og at jeg ikke tog så mange billeder denne gang.
Den fylder en del på mit lille værksted

Standardudstyr

Er der nogen der ved hvad dette er?

Mere luft = Mere energi

Men den holdt da tæt - næsten

Fremskridt

Den var flere steder blevet smurt med noget helt specielt kuglelejesand. Jeg vil dog ikke anbefale andre at bruge samme mærke

Stellet har set bedre dage

Så var der jo kun at starte fra den ene ende af bunken med de mange dele, tjekke dem for fejl, smøre og rengøre

Min plan er at:
Skifte olie, kølervæske, forgaffelolie, koblingsplader og fjedre, bremsevæsken bliver også ny og så justerer jeg ventiler. Pakninger og o-ringe der er blevet trætte skifter jeg også.
Ellers skal det bare gøres rent og pænt da jeg ikke har nogen planer om at skulle bygge noget om. Men sidder du nu og kommer i tanker om noget der ville være smart at få gjort mens den er skilt ad og mine hænder af sorte, tager jeg meget gerne imod gode råd og tips. Jeg har aldrig lavet så stort et MC projekt før, så jeg stadig meget at lære.
Tak fordi du kiggede med

Et lille stemningsbillede at slutte af med - The Ugly